Förebyggande egenvård?

Om man t.ex. går hela dagarna med keps eller hatt på sig brukar det vara vettigt att ha en gles kam med sig och kamma igenom håret (och därmed ge hårbotten "massage") för att slippa en massa klåda i skallen.
 
Egenvård handlar, tycker jag, delvis om att vara lyhörd inför kroppens signaler. Börjar det "klia" nånstans på foten så stannar man och tejpar innan man har utvecklat köttiga skavsår, är det riktigt kallt så hjälper man varandra och inspekterar ansiktena efter vita fläckar (krämer tycker jag man ska undvika i sträng kyla), börjar polaren bli grinig så ta en liten rast och ät lite (tumregel: mat går före vila, dvs hur jobbigt det än har varit och hur gärna man än vill däcka i tältet, så äter man först). Egenvård handlar också om att hålla sig torr, varm och inte låta humöret sjunka; ofta behövs det inte så mycket, man blaskar av sig lite, tar på sig ett torrt underställ och får i sig mat. Ibland kan det vara svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt. Jag brukar alltid ha en vikkåsa i fickan och dricker i nästan varje rännil jag går över. Solglasögon är bra att ha och särskilt vintertid något absolut nödvändigt. Ur säkerhetshänseende är det otroligt viktigt att upprätthålla god moral och ett gott humör; är man blöt, kall och hungrig så ökar risken till felbeslut väldigt mycket.
 
Om man t.ex. går hela dagarna med keps eller hatt på sig brukar det vara vettigt att ha en gles kam med sig och kamma igenom håret (och därmed ge hårbotten "massage") för att slippa en massa klåda i skallen.

Tycker personligen att den typen av utlärande blir lite väl mycket att skriva på näsan.
 
Skriva på näsan?

För min del var det i alla fall något som jag aldrig hade reflekterat över innan jag läste det i en bok.

Det handlar ju om att ge tips på sånt som man kanske inte tänkt på.

12-åriga grabbar har en tendens att inte ens komma ihåg att borsta tänderna på hajk.
 
Kanske!

Hej!

Har du funderat på att ta upp egna och andras reaktioner i olika situationer. Hur kan jag reagera om jag inte ätit eller druckit till räckligt tex?
 
Det här faller kanske också under kategorin "alldeles för uppenbart" men just därför...

Innan du ger dig ut på mer strapatsrika övningar med en grupp, se till att gruppen är harmonisk och välfungerande.

När det blir motigt, när orken tryter eller när en olycka eller incident inträffar så är det otroligt värdefullt om alla "vet var de har varandra".
 
Den gröna säsongen funkar Pors bra för egenvård mot många insekter.
Men rena torra kläder, tvätta sig på kvällen, minst 5 punkter, äta och sova rejält. Lite träning före marschomställning bör väl oxså ingå.......Go tur!

annar så kan man bränna tjära av björknäver funkar finfint mot äkliga kryp och så får man en fin solbränd nyans och så luktar man gott.

recept: ta två ölburkar skär av toppen på båda, lägg näver i ena burken trä den andra över den med näver med ett par cm överlapp lägg den ändan som innehåller näver i elden och luta burken och låt inte botten ligga i elden efter 10-20 minuter så har man skapat sig lite tjära som kan andvändas till mycket, t.ex. hud och lädersmorning

burk.GIF
 
Vilka fem punkter?

Jag har aldrig hört talas om fempunktsregeln. Vilka är de fem punkterna? Jag kan ju gissa, men tydligen behöver jag bli skriven på näsan :)
 
Fast det är ju väldigt svårt att öva. Det blir aldrig samma sak att öva som i en riktig skarp situation.

Framförallt blir det svårt att över då grupperna ju förändras varje år. Men eftersom vandringen nu är i slutet av vårterminen så har patrullerna i alla fall varit relativt intakta i ett år.
 
Framförallt blir det svårt att över då grupperna ju förändras varje år. Men eftersom vandringen nu är i slutet av vårterminen så har patrullerna i alla fall varit relativt intakta i ett år.

Visst. Och om det inte hänt märkliga saker med scouterna sedan jag var aktiv så lär alla känna varandra rätt bra. Att jag tog upp det var mer för att det faktiskt är en bra punkt att ta upp. Jag kan tänka mig att mer än en ex-scout (t.ex) fått en riktig aha-upplevelse första gången de är ute med någon annan än den vanliga patrullen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.