tappad känsel i tå/köldkänslighet

vandrade i ca tre veckor i somras, under vandringen så tappade jag känseln i min högra tå, efter vandringen kom känseln tillbaka mestadels men inte på undersidan/toppen.
Var ute och tältade i veckan och det blev under -20, gick in på förmiddagen för att ta mig en kopp kaffe och märkte att jag nästan hade förfrusit just den delen av tån.
Någon som har tips på varför/vad man kan göra åt det?
 
svar skogstoker

hej!
har du provat att trycka lite lätt på tån så ser du om blodflödet är ganska bra. annars så tror jag du har nog förfrysit tån så den har blivit kännligare.
 
vandrade i ca tre veckor i somras, under vandringen så tappade jag känseln i min högra tå, efter vandringen kom känseln tillbaka mestadels men inte på undersidan/toppen.
Var ute och tältade i veckan och det blev under -20, gick in på förmiddagen för att ta mig en kopp kaffe och märkte att jag nästan hade förfrusit just den delen av tån.
Någon som har tips på varför/vad man kan göra åt det?

Blodcirkulationen verkar vara dålig där.
Kan bero på skon, men jag tror inte det, då du kanske inte hade samma skodon vid de två vandringarna?
Kolla på hur tån har det i skon, så att den kan röra sig bla.
Kolla upp på en vårdcentral varför.
Kanske har du en gammal skada?
 
Trångt om tårna brukar kunna åstakomma vad du beskriver primärt.
Tåns utläkning verkar inte varit komplett.
Dålig cirkulation brukar tyvärr vara en inkörsport för köldskador.
Rymligare skor, mer isolering och ett besök på VC verkar vettigast till att börja med.
 
i somras använde jag ett par lundhags som jag haft i ca tio år, nu i veckan gick jag med storskor som är relativt nya och därför inte riktigt väl ingångna, dom kanske är för små.
Känns lite tråkigt om det kommer att vara en återkommande grej, det är ju trots allt ganska skönt med lite kyla emellanåt.
 
Om det inte beror på för trånga skor utan dålig cirkulation så kan du räkna det som något återkommande. Särskilt om du fortsätter att förfrysa tårna, cirkulationen blir lite sämre för var gång.
 
Elsula

Se till att ha skor med gott om plats och skaffa ett par elsulor. Om du ser till att låta bli att förfrysa tån på några år så går det över, men till dess kör du med elsula. Varje gång du fryser så att du tappar känseln så är du tillbaka på noll igen, så slarva inte med att ladda batterierna.

P.S. Själv har jag en ovana att knipa med tårna i slalompjäxor och storskor, det ger också kalla tår. D.S.
 
adalat

min exfru andvänder adalat när hon är ute på vintern, jag tror att den expanderar blodkärlen för att kunna transportera mer blod i tunnare blodkärl.
Någon som testat?
 
Bara prövat tigerbalsam och det fungerar på de som gillar det. 3 par sockar-strumpor och rymliga skodon förbygger effektivt. Köldskador kan läka ut om man sköter sig men de kan oxså förvärras,,,,,
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...