Två vilsna fast i kärr i Tyresta

Det är alltid kul att jämföra vad olika massmedia skriver:

SVD: Men under tiden lyckades några poliser nå fram till de nödställda med hjälp av en fyrhjuling och dra dem loss.

DN: Enligt Södertörnspolisen lyckades de två vilsegångna själva ta sig ur kärret. Räddningstjänsten lyckades med sin fyrhjuling ta sig fram till kärret, och kunde frakta de nödställda tillbaka till det café där de ställt sin bil.
 
Kommer inte ihåg vilken tror det var expressen där det stod att det inte gick att nå fram till de nödställda utan de skulle vinchas av en helikopter.
 
SVD: En man och en kvinna i 25–30-årsåldern gick i eftermiddags ner sig i ett bottenlöst kärr i Tyresta nationalpark i Haninge söder om Stockholm sedan de gått vilse.

Expressen: Två män gick på lördagen vilse och trampade ner sig i ett kärr i Tyresta nationalpark i Haninge söder om Stockholm.

DN:Två personer gick vilse i Tyresta nationalpark i Haninge söder om Stockholm på lördagseftermidagen. De två vilsegångna - en 25-åring och en 31-åring
 
Vet inte alla i 20 årsåldern att kärr kan man sjunka ner i så man har svårt att komma loss, kärr kanske inte beskrivs så i skolan ?, det kanske bara är ett ställe med mystiskt sällsynta orchideer...

Nä, här behövs krafttag !, Gatukontoret garanterar inte säkerheten ute i skogen medstensatta trottoarer belysning, papperskorgar,blindmarkeringar,skyltar och tickande blinkande zebramålade övergångsställen...varför kritiserar inte någon myndigheterna för att det finns potentiella dödsfällor i vårt land ?, det här vore nåt för Ragnarök,rajnfält menar jag att ta tag i, här finns det jobb i dessa arbetslöshetstider !
 
Jag tycker att man borde ha krav på utbildning för att ge sig ut i naturen. Grönt kort kunde man kalla det. Första året borde man trots grönt kort inte få gå ut utan skogscoach så man inte går vilse i utanförskapshelvetet.
 
Jag förstår inte de två senaste inläggen. Jag förstår att det ska vara ironi men inte vad det ironiseras över...
2 personer gick vilse, ringde på hjälp och fick hjälp, än sen?

Tidningarna rapporterar ju ungefär samma sak, men skarvar lite olika mycket.
 
Konstigt att vissa i regeringstoppen tillåts skapa nya "hetsmotfolkgruppsbenämningar" i dessa tider...

Är det de som har jobb och trygghet som gillar läget...

Var är alla rapportörer till Agenda,Uppdrag Granskning etc ? kanske även dessa tv-program blivit smittade av fackens sjukdom, och inte vill jobba med det...det här "utanförskapet" som nu skapats med en ny benämning/etikett, tvingas många befinna sig i, snacka om att hetsa mot och olämpligförklara situationen för dem som är där, det har blivit "socialt felaktigt" att vara sjuk, arbetslös, etc, i omgivningens ögon, man ska ta sig därifrån, om man så ska sälja bil och hus, ta stora lån för att bli egen företagare tex, och går det åt helvete och man har skulder resten av livet så är det bara att ta skuldsaneringen till hjälp.. då ses man iallafall som en som bidrar till den ekonomiska karusellen där ingen vill stå för en liten del biljettkostnaderna så att andra kan åka som vill vara med er alla andra i "inannförskapets" enda godtagbara värld...

Det där att göra rätt för sig....

Svartjobbarna ses som hjältar som är smarta som kommer undan skatten, de jobbar ju i alla fall...

Det värsta du kan göra om du befinner dig i "utanförskapet" är att du ser glad ut, och är nöjd med som det blivit trots din sjukdom och den bristfälliga hjälp som finns.....och anpassar sina utgifter så att man kanske tom har bättre ekonomi än de som går upp på morgonen och åker till jobbet....brrr, ve den som är lycklig nuförtiden med försörjning från försäkringspengar...

Nej, jag skulle inte vilja byta med dem och är riktigt förbannad på att folk är så korkade att de tror att de alltid ska vara friska och inte en dag kanske behöver använda sig av F-kassan, att folk skiter i A-kassan förstår jag, där ersättninarna är ett skämt...men det går väl så länge det går, att vara frisk....ät multivitaminer och le.....snart är det julafton....de gäller att jobba över extra till hemmabion o platt-tv:n....o va de va mer familjen ville ha....;)
 
Jag förstår inte de två senaste inläggen. Jag förstår att det ska vara ironi men inte vad det ironiseras över...
2 personer gick vilse, ringde på hjälp och fick hjälp, än sen?

Tidningarna rapporterar ju ungefär samma sak, men skarvar lite olika mycket.

Det behöver nödvändigtvis inte vara ironiskt, jag tycker att det verkar saknas kunskap när någon ger sig ut i ett "bottenlöst kärr". Om det gungar under fötterna så bör du söka dig till fastare mark, typ.
 
Det behöver nödvändigtvis inte vara ironiskt, jag tycker att det verkar saknas kunskap när någon ger sig ut i ett "bottenlöst kärr". Om det gungar under fötterna så bör du söka dig till fastare mark, typ.
Eller också knallar man bara ut och tar sig dit man ska. Jag högg vindfällen förra våren på det här stället,,,,,,,,

huggning1.jpg



Den här bilden visar "konsistensen" på den sk. "marken" och vatten och dy räckte ibland under armarna och ibland fick jag simma med vinschvajern.

huggning4.jpg
 
Jag tycker att man borde ha krav på utbildning för att ge sig ut i naturen. Grönt kort kunde man kalla det. Första året borde man trots grönt kort inte få gå ut utan skogscoach så man inte går vilse i utanförskapshelvetet.

Genomsnittsbjörnen Yogi kan ha koll så att det inte är några obehöriga ute bland bottenlösa kärr :)
 
Jag och kompisen satt i ett vindskydd några kilometer ifrån kärret och svor över att man inte ens kan få grilla sin korv i lugn och ro trots att man befinner sig i en nationalpark utan att slippa en brummande helikopter farande runt runt !!!

Det jag inte förstår är att man ska behöva hjäp när man är två personer. Båda sjönk väl inte ner exakt samtidigt får man väl anta ?

Tips till de vilsna vandrarna är: , har man ingen karta/ kan man inte läsa karta, inte har pannlampor med sig, STANNA HEMMA åtminstonde när det är mörkt ute
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.