Viktig medicin vid olycka ?

Receptfria smärtstillande typ Ibuprofen vill man ju definitivt ha med sej. Morfin-innehållande preparat (tex Ketogan) är iofs kanon om man skulle bryta benet tex men definitivt inget jag skulle vilja knapra i mej om jag var ensam, det är så att säga inte utan anledning som det är receptbelagt....
Håller med tidigare inlägg om att ingenting slår att ha ngn med sej som har koll. Om sen vb känner sej ok med att ge ngn morfin (vilket förutsätter ngn sorts medicinsk utbildning) är det en extra bonus:)
Vid ensamvandring skulle jag dock ffa se till att ha med mej en telefon med täckning (dvs satellittelefon). OM man skadar sej så pass allvarligt att man behöver morfin är man nämligen garanterat inte i sånt skick att man kan förflytta sig någonstans, i synnerhet inte efter att man fått i sej det där morfinet... och då är ju huvudsaken att se till att man kan ringa efter hjälp.

Betr lustgas så tror jag inte att ngn som verkligen provat (dvs tjejer som fött barn eftersom lustgas i princip bara används vid förlossningar i Sverige) skulle vilja utsätta sej fsjälv eller ngn annan för detta under okontrollerade former....
Syrgas däremot skulle vara bra kanske...
 
Den som till äventyrs är nyfiken på lustgas kan ju tjacka ett par ballonger och några sifon-patroner. Ganska överskattat tycker jag själv.
 
Betr lustgas så tror jag inte att ngn som verkligen provat (dvs tjejer som fött barn eftersom lustgas i princip bara används vid förlossningar i Sverige) skulle vilja utsätta sej fsjälv eller ngn annan för detta under okontrollerade former....
Syrgas däremot skulle vara bra kanske...
Nja, vete håken vad man ska med syrgas till utomhus. Driva köket, möjligen. Dessutom tungt och bökigt.

Apropå lustgas, en vän berättade om när hans fru skulle föda deras första barn. Han kunde förstås inte låta bli att nalla av gasen, i ett obevakat ögonblick. Effekten blev noll och intet. Så han drog ett drag till, och ett till, och ett till.

Inget hände.

Sen blev han kissnödig och gick på toa.
Såg sig själv i spegeln.

Sen skrattade han så han kiknade, länge, åt sin spegelbild. Han sa att "det bara bubblade inom mig". Sen var han fnittrig en längre stund.
 
svarare i en del fall bättre på t ex Ipren än Paracetamol.

Att ta till Ipren och liknande vid smärtor där man inte tror att Alvedon förslår är OK.

Thure
Om man bortser från att det finns vissa situationer när man direkt ska undvika det ena läkemedlet (t ex astma/magkatarr/magsår vid NSAID, och skrumplever/alkoholmissbruk vid paracetamol) så verkar det högst individuellt vilket man reagerar bäst på. Bäst är nog att själv ta reda på om man är en "Iprenmänniska" eller en "Alvedonmänniska". Eftersom NSAID är inflammationsdämpande (iaf i högre dos) så trodde man ju att det skulle vara kanonbra mot t ex mensvärk, men idag förordar flera gynekologer istället paracetamol. Troligen är skillnaderna så marginella att det mer handlar om vem som får medlet, än om åkomman. Förslaget att kombinera fulldos paracetamol (1g 4x/dygn för en normalviktig, frisk vuxen) med ett potentare NSAID t ex Diklofenak, låter vettigt om man vill nyttja den receptfria arsenalen maximalt.

Själv tackar jag högre makter för att jag oftast slipper ha ont.
 
Panadol kan räcka långt

En av mina döttrar bröt benet häromdagen, hon bara trampade snett vid en promenad/jogg
(men på en väg med stora fåror då det är regnperiod här i Uganda, mycket lösgrus etc).

Var väl lite som på vandring (långt till annan hjälp o s v), så det enda vi hade var Panadol (namnet som paracetamol säljs under i många länder).
Det gjorde iofs väldigt ont ändå, men hjälpte ändå bättre än väntat. Har aldrig varit med om benbrott tidigare, så iofs svårt att jämföra hur ont det "brukar göra".

Men en del av poängen är kanske att ha något med överhuvudtaget, troligen även viss effekt av att bara kunna "få något lindrande" när man är så där omtumlad av skadan.

Per Dans
 
"rescue" medicin

En bra smärtstillande receptfri tablett är Diklofenak/ Voltaren (är en NSAID och är liknande ibuprofen och Treo men anses vara mer potent). Den har blivit receptfri sista året, är potent men har en del biverkningar såsom ökad risk för magkatarr, njurpåverkan och viss försämring av koagulationen.

Om man ska ha med sig en receptfri "rescue"-medicin för att orka ta sig till hjälp tror jag att denna är den bästa, maxdos 150 mg/dygn. Och den är ännu bättre i kombination med fulldos Panodil/Alvedon. Som vanligt får man kika så att man inte har någon sjukdom eller riskfaktor som gör att diklofenak inte är lämpligt för individen.

Johan
leg.läkare

Hej
Jag ska på skidtur ensam och tänker naturligtvis på att minska risker för olyckor och deras konsekvenser. Jag använder nästan aldrig smärttabletter förutom lite Alvedon. Har doch provat Voltaren någon gång. Jag är alltså inte allergisk mot det.. Bara en dum fråga.. Hur kombinerar man Alvedon + Voltaren för bästa effekt? Jag menar hur ofta kan man ta tabletterna och hur? (samtidigt, varannan timme eller?)
Jag är lite rädd för att hamna i en situation där jag stuckar foten eller bryter benet och ska behöva resa tältet+ slinka in i sovsäcken för att invänta att någon skidåkare passerar nästa dag kanske.
Brigitte
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...