Lektion i hur man INTE skall använda Trangia!

Per Crona; sa:
marmotta skrev:
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.

Nej, så kan man inte säga.
Alla som är med på utflykten har ett eget ansvar. På samma sätt kan du inte hålla en ledare ansvarig för att en elev springer ut på en motorväg. Killarna visste att det var farligt. Ledarna hade hållt genomgång och felet låg enbart hos killarna och deras föräldrar som uppenbart missat något i uppfostran. Att precis som mamman klandra skolan gör bara att man framstår som, tja inte så klipsk. Samhället har inget ansvar för hur individen handlar i varje situation. Det skulle vara befängt.


Kan inte? Jag gör det! Poängen som alla tycks missa är att de enskilda individerna inte är öar. En individs handlande kan få konsekvenser för *andra* individer.
"Skyll dig själv att du skållade din kamrat" -????? sv Vi ska nog vara tacksamma att ett par ungars
klantighet *bara* gick ut över dem själva.

När jag vickade som fysiklärare 1965 var det MIN sak att kolla brännarna före och efter laborationen.
Det räckte inte att instruera labgrupperna från katedern vad som skulle göras och hur.
Det hade säkert varit bra för ungarna att öva sig i ansvar, MEN INTE JUST DÄR.

En sak som många också glömmer är att människor, inte bara ungdomar, ofta förlorar mycket av inbördes
och utvärtes hänsyn, ansvar
inför sig sjölva och andra, genom att fösas samman i grupper av viss kritisk storlek.

Varför finns det mobbing i skolan? En del av svaret är att det finns klasser.
 
marmotta skrev:
Kan inte? Jag gör det! Poängen som alla tycks missa är att de enskilda individerna inte är öar. En individs handlande kan få konsekvenser för *andra* individer.
"Skyll dig själv att du skållade din kamrat" -????? sv Vi ska nog vara tacksamma att ett par ungars
klantighet *bara* gick ut över dem själva.

När jag vickade som fysiklärare 1965 var det MIN sak att kolla brännarna före och efter laborationen.
Det räckte inte att instruera labgrupperna från katedern vad som skulle göras och hur.
men det är ju inte det som är problemet. Nu var det inte funktionen på (Trangia-)brännaren som var problemet, det var handhavandet som var felaktigt. I ditt fall hade det varit om dina elever 1965, i strid mot dina instruktioner och trots att du hade kontrollerat brännarna innan lektionen, hade tippat på gasbehållaren och med den resulterande eldkastarlågan brännskadat någon.
 
marmotta skrev:
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.

Nämen snälla! "stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådan"...skojar du?!
När jag gick i skolan..vilket inte var så många herrans år sedan så ordnades det "lägerskolor" i om jag minns det rätt 6:an och 9:an...man cyklade alternativt vandrade, sov i tält, lagade mat på stormkök osv. Det var det roligaste som fanns. Jag kan inte tänka mig att byta den erfarenheten mot något annat. Tusen gånger bättre än "vanliga klassresa" och dessutom alldeles gratis så att alla "hade råd" att följa med!
 
Det har ju blivit lite mycket brända barn i media nu. Först var det på TV i fredags, sedan i Expressen idag och idag i Aftonbladet. Det dominerande är ändå att oavsett artikel så framgår det tydligt VARFÖR det hände och att det inte är lärarens, rektorns och framför allt inte Trangias fel.

Apropå spruta tändvätska på grillen. Vem har inte gjort det, på tre meters avstånd. Endast en gång har jag sett lågan krypa baklänges och då tryckte jag till hårdare.
Jag har däremot aldrig tänt grillen med rödsprit eller bensin. Det är ju farligt :)
 
Det som skolan möjligen kunde gjort är ju ha kört med säkerhetsflaskor (då slipper man eldkastaren, i alla fall om ungarna ger fan i att skruva ur korken).

Det finns ett TV-inslag (SVT) som handlar om en liknande olycka, där har man alltså gjort en rekonstruktionsfilm och visat vad som händer. Då får man lite mer förståelse för vad som kan hända. De flesta ungar är inte medvetna om hur "explosionen" blir.

Det är likadant med det här med att släcka brinnande olja med vatten. Man var inte riktigt beredd på att den lilla konservburken med brinnande olja kunde ge upphov till en tre meter hög eldsvamp bara för att man hällde vatten i den.

Men det går ju aldrig att helgardera sig, olyckor händer ändå.
 
Förmodligen skulle ungdomarna egentligen har grillat korv (över öppen eld) men eftersom livsmedelslagen inte tillåter den hanteringen av korv fick dom grilla marshmallows. Tycker att det är åt skogen med förmynderiet.

Klart att man som förälder kanske skulle bli upprörd om något hände ens barn och kanske gorma om det i tidningen. Kanske mamman i fråga kunde ställt upp och följt med ut?
I just det här fallet borde man kunna lita på att ungdomarna kan hantera eld och tändvätska, dom är ju trots allt 15 år.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
nodh; sa:
Jag har däremot aldrig tänt grillen med rödsprit eller bensin. Det är ju farligt :)

Shit - nu måste jag krypa till korset igen....

Skulle grilla en gång och om sanningen skall fram hade vi druckit en öl eller två. Slut tändvätska så jag tog vätskan de säljer på OK till Trangia/spritkök (undrar om det hette tenol eller något liknande) och det gör jag aldrig om det oavsett öl eller ej för jag brände nästan upp grannens balkong en våning upp för att inte tala om att det vart lite varmt för ögonbrynen.
 
Tydligen har lärarnas information gått fram eftersom eleverna visste att de gjorde fel. Så på den punkten kan man inte klandra skolan.

Det jag som scoutledare dessutom brukar göra är att använda säkerhetsflaskor (verkar inte som man gjorde det i detta fallet). Alternativt kan man låta t-röden stå hos ledarna så att barnen måste gå iväg med brännaren för att fylla på. Två enkla alternativ att ytterliggare minska riskerna utan att ta sysslorna ifrån barnen eller att övervaka som en hök.
 
Vi kan nog alla komma pâ en eller flera gânger när vi gjort nâgot mindre smart.
Jag har nog oxâ bränt ögonbrynen o sânt av klantighet.
MEN, ingen här hävdar väl att det var nâgon annans fel (utom möjligen att det var fruns fel).

Synd att tidningar är sâ snabba att hugga pâ minsta chans till kritk mot lärare, ledare eller annan person, som trots allt gjort vad dom ska göra, visa och informera.
Puckade ungar som tror sig veta bäst fâr lära sig den hârda vägen.
"Bränt barn smakar illa och faller oftast själv där i."
 
Wolf25; sa:
Förmodligen skulle ungdomarna egentligen har grillat korv (över öppen eld) men eftersom livsmedelslagen inte tillåter den hanteringen av korv fick dom grilla marshmallows.
Eller så var det det faktum att det RÅDER ELDNINGSFÖRBUD I STOCKHOLMS LÄN som gjorde att man inte grillade. Jävla förmyndarsamhälle att motverka skogsbränder, va?
 
marmotta skrev:
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.

Jag håller inte med om denna slutsats, trots att jag själv har varit med om att släcka brinnande elever, vilka fattat eld på ett mycket snarlikt sätt som de i artikeln. Jag vidhåller att det måste finnas möjlighet för skolan att bedriva lektioner på annat sätt än bara genom katederundervisning.

Visst har ledare/lärare ett ansvar, men som många redan har varit in på, så finns det inga garantier mot ren obetänksamhet/idioti. Det spelar ingen roll hur mycket om sig och kring sig man än är.

Allt ansvar kan inte läggas på samhället, utan folk måste vara beredda att se sitt eget ansvar. Annars får vi ett samhälle med en massa "offer" samt stämningsansökningar. I värsta fall blir det som i USA där man varnar för att inte lägga den medföljande kameraremmen till digitalkameran runt halsen, då man kan strypas till döds.

Mvh /Joel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.