Lektion i hur man INTE skall använda Trangia!

Igen och igen...

Som liten knodd fick jag inprintat i mig att alltid först kunna lyfta brännarkoppen med handen innan ny T-röd hälldes på. Dock har även jag sett med egna ögon vad som händer om man inte lyder det rådet. I det fallet blev det mestadels svedda ögonbryn då det gick att släcka snabbt i närliggande bäck.

Men det här med samhällets reaktion är intressant. Det tycks alltid vara samhällets fel att någonting sker och lösningen är ytterligare reglering, förbud eller bannor. Inte någon gång kan man acceptera att man själv är vållande till en olycka och att samhället inte har eller ens borde ha någon del i detta. Vi vill inte ha ett samhälle där allt är styrt av staten. Redan i dagsläget måste barnens lekplatser revisionsbesiktas enligt EU-standard vilket får till följd att många lekplatser försvinner då kommunerna inte har råd att hålla alla i EU-skick. Hellre då att barnen inte får leka alls än att de eventuellt, eventuellt kan skadas på lekplatsen för att den inte uppfyller standarden...osv.

Vi diskuterade liknande resonemang här

http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/67591-tryggghetsnarkomani.html
[Ändrat av brandmansmicke 2007-06-09 kl 23:02]
 
Re: Igen och igen...

brandmansmicke; sa:
...Redan i dagsläget måste barnens lekplatser revisionsbesiktas enligt EU-standard vilket får till följd att många lekplatser försvinner då kommunerna inte har råd att hålla alla i EU-skick. Hellre då att barnen inte får leka alls...

När vi flyttade in i vår villa upptäckte vi att det fanns en förfallen lekplats bara tjugofem meter från huset.
Den var i dåligt skick och vår kamp för at få den fixad började efter ett år kännas hopplös, kommunen sade tydligt ifrån att de skulle koncentrera satsningarna på två stora lekplatser på de nya områdena. Alla små lekplatser i kvarteren lämnades att förfalla.

Men en dag när jag gick med barnen till dagis såg vi att lekplatsen var ”fixad”, ny gunga, ny rutschkana och ny sandlåda.
Lustigt nog sammanföll det med att jag hade kontaktat en reporter på min gamla arbetsplats, Sydsvenskan.

Mina två minsta kommer dra nytta av den nya lekplatsen under sommaren nu när de kan sitta och krypa.
 
Förresten för åtta timmar sedan gjorde jag något som ingen gör (förutom idioter som hamnar i tidningen för att grannens garage brunnit ned), jag sprutade tändvätska på en grillglöd.

Ta den ni...
 

avslutad210712

Gäst
mipert; sa:
Förresten för åtta timmar sedan gjorde jag något som ingen gör (förutom idioter som hamnar i tidningen för att grannens garage brunnit ned), jag sprutade tändvätska på en grillglöd.

Ta den ni...

Shit - hade precis tänkt skriva vad jag brukar göra som kanske inte alltid räknas till de smarta sakerna :)
 
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.
 
mipert; sa:
Förresten för åtta timmar sedan gjorde jag något som ingen gör (förutom idioter som hamnar i tidningen för att grannens garage brunnit ned), jag sprutade tändvätska på en grillglöd.

Ta den ni...

Sista resterna av tonårsrevolten eller eventuellt en reaktion på det uteblivna ditiot.

Men som påpekats av en del tycker jag att det är skolans skyldighet att upplysa om riskerna med grejor som man sticker i händerna på barnen. Om jag inte läste fel så sa ungarna också att de visste riskerna men gjorde det ändå. Då är det inte mycket att göra. Nästa steg blir i så fall att låsa in barnen i preventivt syfte.

Annars är det en sån där typisk grej som skolan nog får ta på sig att lära ut i framtiden iom att förladrarna snart inte har något enda dugg att att lära ut förutom möjligtvis hur man åker och handlar.
 
avslutad210712; sa:
Nu är Ni dumma. Klart att samhället har det totala ansvaret för barnen.

Hemma har vi haft en debatt på insändarsidorna av en mamma som ansåg att hennes barn skulle vara på dagis både på dagtid och på kvällstid. På dagtid för att då jobbade hon (förståeligt) på kvällstid och nattetid för att då måste hon vila upp sig för att orka jobba på dagtid. Och hon fick medhåll av väldigt många som ansåg att det är naturligt att småbarn bara gör korta tillfälliga besök i sitt hem.
:)
 
Tröst i bedrövelsen

Ordspråk, mer eller mindre samma :cool:
”Bränt barn skyr elden”

”9 av 10 mordbrännare använder Solstickan” ;)

Per
 
marmotta skrev:
Pja, om detta var en organiserad skolutflykt så menar jag att ledarna har ett stort ansvar eftersom farliga dumheter vara lika farliga, eller farligare för *helt andra personer*. Det stora felet var kanske att skolan överhuvudtaget arrangerade något sådant.

Nej, så kan man inte säga.
Alla som är med på utflykten har ett eget ansvar. På samma sätt kan du inte hålla en ledare ansvarig för att en elev springer ut på en motorväg. Killarna visste att det var farligt. Ledarna hade hållt genomgång och felet låg enbart hos killarna och deras föräldrar som uppenbart missat något i uppfostran. Att precis som mamman klandra skolan gör bara att man framstår som, tja inte så klipsk. Samhället har inget ansvar för hur individen handlar i varje situation. Det skulle vara befängt.
 
Allt gick ju som det skulle!

Det där verkar inte handla om dålig utbildning, dålig utrustning, dålig övervakning etc.

Femtonårigar som "bestämde sig /.../ för att fylla på med mer t-röd - trots att de visste att det är livsfarligt." - det handlar om nästan vuxna människor med dåligt omdöme som gör något de vet är fel.

Sånt ska straffa sig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.