Desinficiera sår med t-sprit?

nermander; sa:
Är det inte så att etanol desinficerar genom att det TORKAR UT? D.v.s. när man använder handsprit så är det inte förrän den har torkat som huden blivit desinficerad?

Det har i alla fall jag fått för mig, men det kanske inte stämmer?

Är det inte så att alkoholen löser upp cellväggen, sedan att man blir torr av ren alkohol är en bieffekt? En bekant som jobbar i vården sa att det nu mera var glycerol och annat i tvättspriten just för att man inte skulle torka ut och att man blev mer torr av att använda tvål och vatten.
 
greendanger; sa:
Är det inte så att alkoholen löser upp cellväggen, sedan att man blir torr av ren alkohol är en bieffekt? En bekant som jobbar i vården sa att det nu mera var glycerol och annat i tvättspriten just för att man inte skulle torka ut och att man blev mer torr av att använda tvål och vatten.
Jo, har för mig att det är så. Däremot kan man fundera på om 96% etanol har några andra effekter än att vara bakteriedödande? Vid t ex operationer är patienten sövd, så smärtan skulle inte omöjliggöra att man ständigt tvättar öppna sår med starksprit. Ändå gör man det inte (i praktiken använder man rent vatten med koksalt).

Såvitt jag vet är tricket att man försöker undvika att döda en massa vävnad. Spriten dödar mer än bakterier (precis som att bränna av såret med t ex krut), och varenda kroppsegen cell som dräps måste byggas upp på nytt. Så jag skulle passa mig, att hälla ren sprit i såret blir lite som att "skära bort" det onda. Tidigare var jag också frestad av tanken på att ha ett "allt-i-ett", med T-röd. Bränsle, sårtvätt, glasögonputs, sällskap i kylan...
 
Praktisk vardagskemi

greendanger; sa:
nermander; sa:
Är det inte så att etanol desinficerar genom att det TORKAR UT? D.v.s. när man använder handsprit så är det inte förrän den har torkat som huden blivit desinficerad?

Det har i alla fall jag fått för mig, men det kanske inte stämmer?

Är det inte så att alkoholen löser upp cellväggen, sedan att man blir torr av ren alkohol är en bieffekt? En bekant som jobbar i vården sa att det nu mera var glycerol och annat i tvättspriten just för att man inte skulle torka ut och att man blev mer torr av att använda tvål och vatten.

Utan att märka ord, så är det om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel.

Således bör glycerol, etanol, metanol, glykol, propanol, menthol, sorbitol alla vara alkoholer, även om folk i gemen oftast avser etanol (som ingår i öl, vin) när man säger alkohol.

Läser man den finstilta innehållsförteckningen på hundkrämer och tvålar av olika slag så innehåller de ofta glycerol, som är färg och luktlös. Vitsen med att tillsätta glycerol i krämer är att glycerolen löser de fetter man tillsätter för att man ska uppleva krämen som mindre uttorkande.

Per Brune
 
Annars kan jag rekommendera att blanda ut salt i uppkokat vatten (koksaltlösning) och skölja såret med detta.
 
Sår inte att leka med

mikkopii; sa:
Tack för alla svaren, mycket intressant att läsa!

Jag använde faktiskt dricksvatten till att skölja såren, och någon större infektion har jag inte märkt; så jag antar att det var tillräckligt.

Kanske skulle situationen ha varit annorlunda någonstans där klimatet är fuktigt och det är 40 grader varmt, eller..?

/Mikko

Jag lärde mig under min militärtjänstgöring att man ska vara vaccinerad mot stelkramp. Vi fick som nyinryckta värnpliktiga en påfyllnadsdos av något vaccin mot stelkramp. Det är någon bakterie som finns i jorden som orsakar stelkramp. Mer vet jag inte, så jag googlade lite.


http://www.vaccination.nu/sjukdomar/sjukdom.cfm?sid=2

Per Brune
 
Re: Praktisk vardagskemi

Brune; sa:
greendanger; sa:
nermander; sa:
Är det inte så att etanol desinficerar genom att det TORKAR UT? D.v.s. när man använder handsprit så är det inte förrän den har torkat som huden blivit desinficerad?

Det har i alla fall jag fått för mig, men det kanske inte stämmer?

Är det inte så att alkoholen löser upp cellväggen, sedan att man blir torr av ren alkohol är en bieffekt? En bekant som jobbar i vården sa att det nu mera var glycerol och annat i tvättspriten just för att man inte skulle torka ut och att man blev mer torr av att använda tvål och vatten.

Utan att märka ord, så är det om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel.

Således bör glycerol, etanol, metanol, glykol, propanol, menthol, sorbitol alla vara alkoholer, även om folk i gemen oftast avser etanol (som ingår i öl, vin) när man säger alkohol.

Läser man den finstilta innehållsförteckningen på hundkrämer och tvålar av olika slag så innehåller de ofta glycerol, som är färg och luktlös. Vitsen med att tillsätta glycerol i krämer är att glycerolen löser de fetter man tillsätter för att man ska uppleva krämen som mindre uttorkande.

Per Brune

Japp, ol ändelsen används för olika alkoholer, sedan är det så att olika alkoholer har olika egenskaper, jämför etanol och metanol, det ena blir man full och tokig av och den andra blind och död i värsta fall.

Och glykol är en klass av alkoholer däre den vanligaste är etandiol CH2(OH)CH2(OH)

Men vilken alkohol är dinitrol, stomatol, mentol?
de är ju också kemiska föreningar...
det finns också handelsnamn och varunamn på "Kemiska föreninga" och detta säger jag åxå utan att märka ord ;D
 
Re: Hej igen!

mikkopii; sa:
Kanske skulle situationen ha varit annorlunda någonstans där klimatet är fuktigt och det är 40 grader varmt, eller..?

/Mikko


Jodå, det är annorlunda i tropiska klimat. Skrubbade mig på armbågen i sanden, inte farligt men så att det kom några små droppar blod. Mindre än 6 timmar senare var det varmt och ömt. Precis när området slutat vätska sig så kunde man ana första varet. Då hade jag ändå sköljt av det med vatten. Efter 12 timmar så var det så där äckligt att se på. Hur det löste sig? Skrubba bort sårskorpan och göra rent med sprit 3 ggr/dag. Då önskade jag att jag varit lite yngre så att jag hade kunnat få gråta en skvätt, få plåster med Bamse på och någon som sa att jag var jätteduktig... ;)
 
Re: Re: Praktisk vardagskemi

greendanger; sa:
[Men vilken alkohol är dinitrol, stomatol, mentol?
de är ju också kemiska föreningar...
det finns också handelsnamn och varunamn på "Kemiska föreninga" och detta säger jag åxå utan att märka ord ;D

Menthol (om än med olika stavning) tror jag är en alkohol, och jag fick med den när jag skrev mitt förra svar.

Googlar man http://www.shenet.se/ravaror/mentol.html tolkar jag texten som att menthol är en alkohol och inte ett varunamn, vilket långt ifrån alla känner till.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Praktisk vardagskemi

Brune; sa:
greendanger; sa:
[Men vilken alkohol är dinitrol, stomatol, mentol?
de är ju också kemiska föreningar...
det finns också handelsnamn och varunamn på "Kemiska föreninga" och detta säger jag åxå utan att märka ord ;D

Menthol (om än med olika stavning) tror jag är en alkohol, och jag fick med den när jag skrev mitt förra svar.

Googlar man http://www.shenet.se/ravaror/mentol.html tolkar jag texten som att menthol är en alkohol och inte ett varunamn, vilket långt ifrån alla känner till.

Per Brune

Vad jag vänder mig mot är att du har fel och istället för att erkänna det går du till angrepp och märker ord, jag citerar dig:
"om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel."

Rättar dig när du har fel som du skriver, det är just det jag gör och lämnar några exempel på andra namn på kemiska föreningar som slutar på -ol, mentol var visserligen ett dåligt val då det är handelsnamn för just en alkohol, nämligen monocyklisk terpenalkohol, det kan jag erkänna, så det är lika bra att du erkänner att du har fel i att alla kemiska ämnen som slutar på -ol är alkoholer!
 
Re: Re: Re: Re: Praktisk vardagskemi

greendanger; sa:
Brune; sa:
greendanger; sa:
[Men vilken alkohol är dinitrol, stomatol, mentol?
de är ju också kemiska föreningar...
det finns också handelsnamn och varunamn på "Kemiska föreninga" och detta säger jag åxå utan att märka ord ;D

Menthol (om än med olika stavning) tror jag är en alkohol, och jag fick med den när jag skrev mitt förra svar.

Googlar man http://www.shenet.se/ravaror/mentol.html tolkar jag texten som att menthol är en alkohol och inte ett varunamn, vilket långt ifrån alla känner till.

Per Brune

Vad jag vänder mig mot är att du har fel och istället för att erkänna det går du till angrepp och märker ord, jag citerar dig:
"om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel."

Rättar dig när du har fel som du skriver, det är just det jag gör och lämnar några exempel på andra namn på kemiska föreningar som slutar på -ol, mentol var visserligen ett dåligt val då det är handelsnamn för just en alkohol, nämligen monocyklisk terpenalkohol, det kan jag erkänna, så det är lika bra att du erkänner att du har fel i att alla kemiska ämnen som slutar på -ol är alkoholer!

Ni kanske kunde bli sams genom att ena er om att alla systematiskt namngivna föreningar (som följer alla regler IUPAC ställt upp) har ändelsen -ol emedan det florerar en uppsjö av trivialnamn på föreningar som visserligen inte är alkoholer men ändå fått ändelsen -ol.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Praktisk vardagskemi

chribba; sa:
greendanger; sa:
Brune; sa:
greendanger; sa:
[Men vilken alkohol är dinitrol, stomatol, mentol?
de är ju också kemiska föreningar...
det finns också handelsnamn och varunamn på "Kemiska föreninga" och detta säger jag åxå utan att märka ord ;D

Menthol (om än med olika stavning) tror jag är en alkohol, och jag fick med den när jag skrev mitt förra svar.

Googlar man http://www.shenet.se/ravaror/mentol.html tolkar jag texten som att menthol är en alkohol och inte ett varunamn, vilket långt ifrån alla känner till.

Per Brune

Vad jag vänder mig mot är att du har fel och istället för att erkänna det går du till angrepp och märker ord, jag citerar dig:
"om jag minns rätt från skolan (35 år sedan) så att alla kemiska föreringar som slutar på bokstäverna ”ol”, alkoholer. Rätt mig om jag har fel."

Rättar dig när du har fel som du skriver, det är just det jag gör och lämnar några exempel på andra namn på kemiska föreningar som slutar på -ol, mentol var visserligen ett dåligt val då det är handelsnamn för just en alkohol, nämligen monocyklisk terpenalkohol, det kan jag erkänna, så det är lika bra att du erkänner att du har fel i att alla kemiska ämnen som slutar på -ol är alkoholer!

Ni kanske kunde bli sams genom att ena er om att alla systematiskt namngivna föreningar (som följer alla regler IUPAC ställt upp) har ändelsen -ol emedan det florerar en uppsjö av trivialnamn på föreningar som visserligen inte är alkoholer men ändå fått ändelsen -ol.

Man blir aldrig fullärd. När jag har lärt mig något nytt här på Utsidan så brukar jag skriva något i stil med ”tack då har man läst sig något nytt igen”

Men:
Menthol är en alkohol, om jag läser rätt.

Stimorol är ingen kemisk förening, utan ett varunamn.
Stomatol är ingen kemisk förening, utan ett varunamn.
Dinitrol är ingen kemisk förening, utan ett varunamn.

Men den som råkar känna till en kemisk förening som slutar på bokstäverna ”ol” som inte är en alkohol, kan väl skriva vad den kemiska föreningen heter så har jag lärt mig något nytt.

Per Brune
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.