Nedkylning - nödpaket - eld?

Givetvis blir man kall vid låg aktivitet ute, men både de och svältövningar vintertid ger väl alla samma erfarenhet, dåligt tänk och oföretagsammare än normalt. Efter att ha slutat huttra är det otäkt hur fort utför det går. Endast mat och varmare kläder samt egenaktivitet hjälper. Jag har har bekannta som gått till medvetslöshet och det gick bra för andra var uppmärksamma men själv har jag hitintills sluppit pröva det.
Svettas hellre än jag fryser även om det blir lika låg verksamhet då. Siesta är vida roligare än att frysa...
 
Re: tända eld med nödbloss?

tango; sa:
Går det att tända eld med nödbloss? Nödbloss kan ju också användas för att signalera med. Går det att starta brasa med nödbloss så har man ju två i ett.

/Patrik

Jag var och lyssnade på Babs Lindman http://www.barbrolindman.com igår. Hon visade sin utrustning från paddlingen längs hela Norges kust och då kom jag ihåg att jag var en övning med nödbloss och andra pyrotekniska grejer (det krävdes massor av tillstånd, men ändå kom brandkåren efter några minuter och dom var helt ovetande om vad som pågick) som jag var med på för ca 15 år sedan.

Vid övningen jag var på användes bl.a röda nödbloss (liknande 5810-2)

5810-2.jpg

100 SEK på http://www.hjertmans.se/ och nödblosset har ett bäst före datum på 3-4 år.


Man drog av locket och sedan i något ”snöre/lina” så började det brinna och ryka med kraftig röd rök.

Så har 15 år efteråt så tror jag det vore konstigt om man inte kan lyckas sätta eld på något mer om man läggar det brinnande nödblosset på marken. Men använd för helv… inte bensin tillsammans med ett brinnande nödbloss för då stryker man nog med av brand/explosion.

Till Roland
Jag tillhör jag dom som plurrat både frivilligt och ofrivilligt vid skridskoturer, men jag har frusit som mest när jag var på forspaddlingskurs i Åre (midsommarveckan) för ca 20 år sedan. Trots våtdräkt (Långjohn mm) blev jag rejält frusen av att kapsejsa och simma i Indalsälven, och då var det ändå bara några dagar kvar till midsommar. Visserligen kapsejsade jag flera gånger i timmen, men ändå. Ha respekt för kallt vatten.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Eldningsförbud och öppen eld Säkerhet och räddning 82

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.