Nedkylning - nödpaket - eld?

Även om hastig uppvärmning av nedkylda kan vara nog så vanskligt så framstår det ändå som troligt att snabb tillgång till en värmekälla skulle kunna förbättra oddsen vid t.ex. plurrnings- och kapsejsningsolyckor eller andra tillbud som leder till nedkylning.
Om inte annat så kanske tillgång till en brasa gör så att lättare drabbbade kan hålla igång finmotoriken och på så sätt kunna hjälpa svårare drabbade bättre, av/på med kläder, hantera utrustning och packning osv.

Skulle folk vara intresserade av en "nödeld", och vilka krav skulle den behöva uppfylla?

Tändning:
Den får inte vådatända i packningen, men måste gå att aktivera med stelfrusna fingrar. Inge tändstickor eller så, utan ett lättmanövrerat mekaniskt system som t.ex. punkterar/krossar en behållare så att en kemisk reaktion uppstår.

Hur stor/tung får den vara?

Färgad rök för att påkalla uppmärksamhet?

Kan nödelden i sig innehålla tillräcklig energi för att göra ngn nytta?

Bör den göra det?

Är det bättre med ett mindre paket som bara ger en intensiv starteld? (förutsätter att man kan hitta mer bränsle lokalt att fortsätta elda med)

Hur länge bör den brinna?
 
Standot för att hitta ved och få igång en "nödeld" är den mest farliga tiden i sammanhanget.
Det gäller att få den nerkylde att själv prestera arbetsvärme och är vederbörande för nedkyld för det, gradvis höja temperaturen i vattenbad vilket torde vara mycket svårt att administrera i terrängen. Räddning till sjukhus är nog en klokare väg.
Scouting i alla ära men en stort sjukhus med läkare och medicinska resurser låter i mina öron vida bättre....

go tur
 
Att göra eld har diskuterats till leda på detta forum, men OK, det här är en ny vinkling.

Om man tänker sig att man åker skridskor eller paddlar och inte är så oerhört känslig för mer packning känns det som att sådana braständare i vedklabbestorlek borde kunna vara lösningen. Har faktiskt ibland köpt sådana som är stora som ett stimorolpaket ungefär, och det tänder enkelt grov, hyfsat torr ved. Duger dock knappast för detta ändamål.

Om man tänker sig en nedkylningssituation mer allmänt så känns det dock som att torrt ombyte och dunsovsäck skulle kunna vara en mer primär lösning. Om man är mer lindrigt nedkyld och behöver och får assistans föreställer jag mig att man kan klara sig med torra kläder och sovsäck i ett läge då man faktiskt inte kan ta sig till bebyggelse el. motsvarande för egen maskin.


EDIT: Thure, i vilket skede har man passerat nivån för att själv kunna få upp kroppsvärmen enligt ovan? (Jo, jag inser att det finns många okända parametrar...)
[Ändrat av Mezzner 2007-03-20 kl 11:10]
 
Jo jag tror väl att vad man gör för torra kläder, varm bädd, varm dryck kan vara mycket bra, men köldchock är inget lätt tillstånd att häva för amatörer. Ly och lä är svårare än dryck, torra kläder och sovsäck.
Det här med torra kläder, varm säng med vintertäcke, yllelakan, varm dryck etc värmde min mor upp mig när jag plurrade som barn.
Men jag tror ändå att sjukhus hade varit vida bättre, speciellt nu när man är så mycket duktigare på den här delen.
Låt inte scoutingtanken stå ivägen för en bättre lösning, snälla!
 
Ämnesomsättningen

måste vara tillräckligt stor för att kompensera för värmeförlusterna. En medvetslös person har en ämnesomsättning som grovt sjunker 3 ggr för varje sänkning av kroppstemperaturen med 10 grader om jag minns rätt. Under ca 28 graders central kroppstemperatur så ökar risken stort för livshotande hjärtrytmrubbning med upphävd pumpfunktion och hjärnskador.

Thure
 
johankse; sa:
Standot för att hitta ved och få igång en "nödeld" är den mest farliga tiden i sammanhanget.

Just därför är det väl intressant att förkorta den så långt det går.

johankse; sa:
Det gäller att få den nerkylde att själv prestera arbetsvärme ...

Och i den bästa av världar så skulle tillbudet aldrig ha inträffat. Det här handlar ju inte om lösningen på alla problem, utan om att kunna förbättra oddsen med det som står till buds.

johankse; sa:
...är vederbörande för nedkyld för det, gradvis höja temperaturen i vattenbad vilket torde vara mycket svårt att administrera i terrängen. Räddning till ..stort sjukhus med läkare och medicinska resurser låter i mina öron vida bättre....

Det låter som om du ser nödelden som ett konkurrerande alternativ till vården, vilket inte var min tanke.
Men det är fortfarande ganska lätt att försätta sig i en situation där självhjälp eller kamraträddning är den enda hjälp man kan få på timmar, skall man då ignorera de små förbättringarna som är direkt gripbara bara för att man inte kan åstadkomma de stora förbättringarna?

Eller är det ett väldigt inlindat sätt att säga att du inte tror att en eld skulle vara till någon nytta?
Eller tror du t.o.m. att en eld skulle vara skadlig?

johankse; sa:
..Scouting i alla ära...
Vad har det med saken att göra?
 
Eld

kan naturligtsvis vara bra om den nedkylde inte är medvetslös.

I en situation när den nedkylde är medvetslös kan eld ställa till mera problem än den löser.

I den situation som beskrivts i tråden om dödsolyckan på Vänern tror jag inte att eld hade löst det hela.

Kanske hade oddsen blivit bättre med sovsäck, liggunderlag och tält/vindsäck på kobben där de kom iland.

Thure
 
Mezzner; sa:
Att göra eld har diskuterats till leda på detta forum, men OK, det här är en ny vinkling.

Det jag tänker mig är ju en situation som är så allvarlig att extraordinära åtgärder anses motiverade. Perspektiv som skador på underlaget, risk för spridning och effektivt utnyttjande av veden och liknande får stå tillbaka för att snabbt kunna generera värme.

Mezzner; sa:
Om man tänker sig att man åker skridskor eller paddlar och inte är så oerhört känslig för mer packning känns det som att sådana braständare i vedklabbestorlek borde kunna vara lösningen.

Ungefär så hade jag tänkt, vedklabbe/mjölkpaketstorlek. Lägg ner, aktivera, trava brännbart material över och brasan tar fyr.

Mezzner; sa:
Om man tänker sig en nedkylningssituation mer allmänt så känns det dock som att torrt ombyte och dunsovsäck skulle kunna vara en mer primär lösning.
Visst kan det mycket väl vara så - jag kanske borde ha betonat "nöd" aspekten mera i det första inlägget...

En nödbraständare skulle kunna tänkas ha fördelar gentemot ombyte och sovsäck i form av mindre vikt/packvolym och större tålighet mot väta.

Mezzner; sa:
.. Om man är mer lindrigt nedkyld ...

För egen del så har jag svårt att hålla värmen i händer och fötter. Det krävs inte särskilt mycket innan jag tappar tillräckligt mycket finmotorik för att bli tämligen hjälplös inför spännen, knutar och liknande. En värmekälla som kan aktiveras med ett fumligt tumgrepp skulle för mig kunna innebära stora skillnader i vilken utrustning jag kan hantera.
 
har läst en artikel där dom hade gjort tester med personer som hade sänkts ner i isvatten så att dom blev nedkylda. den bästa uppvärmningen med minst efterdrop på temperaturen fick man om man la personen i en vakuum madrass med dom blöta kläderna på.och sedan isolerade med filtar. i ett läge där många är nedkylda eller när det inte finns tillgång på vakuum madrasser så tyckte dom att man kunde ta svarta sopsäckar som man packade in personerna med dom blöta kläderna på, givetvis så klippte man hål för huvudet. och sedan isolerade man paketet. personen måste hanteras varsamt och får inte resas upp, men kan med för del läggas i ett varmt rum.
 
Tändvätska

Kan inte nån form av tändvätska fungera i en nödsituasion, för att snabbt få upp eld, bensin ?


Johnny
 
marjamaa; sa:
har läst en artikel där dom hade gjort tester med personer som hade sänkts ner i isvatten så att dom blev nedkylda. den bästa uppvärmningen med minst efterdrop på temperaturen fick man om man la personen i en vakuum madrass med dom blöta kläderna på.och sedan isolerade med filtar. i ett läge där många är nedkylda eller när det inte finns tillgång på vakuum madrasser så tyckte dom att man kunde ta svarta sopsäckar som man packade in personerna med dom blöta kläderna på, givetvis så klippte man hål för huvudet. och sedan isolerade man paketet. personen måste hanteras varsamt och får inte resas upp, men kan med för del läggas i ett varmt rum.

Det låter inget vidare med de blöta kläderna, men om de har ungefär samma temperatur som kroppen och man kan förhindra att kläderna torkar, så borde det ju kunna vara så att man förlorar mer kroppsvärme vid ett byte till torra kläder. Det låter dock en smula tveksamt.
 
Mezzner; sa:
marjamaa; sa:
har läst en artikel där dom hade gjort tester med personer som hade sänkts ner i isvatten så att dom blev nedkylda. den bästa uppvärmningen med minst efterdrop på temperaturen fick man om man la personen i en vakuum madrass med dom blöta kläderna på.och sedan isolerade med filtar. i ett läge där många är nedkylda eller när det inte finns tillgång på vakuum madrasser så tyckte dom att man kunde ta svarta sopsäckar som man packade in personerna med dom blöta kläderna på, givetvis så klippte man hål för huvudet. och sedan isolerade man paketet. personen måste hanteras varsamt och får inte resas upp, men kan med för del läggas i ett varmt rum.

Det låter inget vidare med de blöta kläderna, men om de har ungefär samma temperatur som kroppen och man kan förhindra att kläderna torkar, så borde det ju kunna vara så att man förlorar mer kroppsvärme vid ett byte till torra kläder. Det låter dock en smula tveksamt.

grejen är att kroppen värms upp saktare från utsidan utan värmen kommer från insidan. I testen när personen byte till torra kläder så fick han en större sänkning av kroppens kärntemperatur än när han hade dom blöta kläderna på. Är det någon som ochså har läst rapporten, har tappat bort mitt exemplar jag har för mig att det var Flygmedicinska institutet som gjorde testen efter Estonia. men dom slutsatserna som dom kom framtill har jag inte sätt någon annanstans. det finns en bra bok om omhändertagande av nedkylda och kylskador som socialstyrelsen har get ut http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/DFF19826-5D83-45CD-9FB0-08076F0F4F1A/1021/20031237.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alven Eldningsförbud och öppen eld Säkerhet och räddning 82

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...