Urbota dum konstruktion

Högklackade skor

Jag fick stanna vid ett övergångställe idag och släppa förbi en tonåring (vid en högstadieskola) med högklackade skor. Ca 10 cm höga klackar och 1 cm smala. På den tid flickan behövde för att ta sig över gatan, som numera är enfilig för att det ska gå fortare för fotgängare att passera, hade nog min 93 åriga mamma hunnit gå 25 meter.

Vem har lurat på en tonåring skor, som inte går att gå i? Om man extra polerar. Om det tar 30 s att gå 3 m, hur lång tid tar det då att gå hem från skolan om hon har 1 km från skolan och hem? Dessutom i rejält regn. Det var därför jag var lat och körde bil istället för att cykla som jag brukar göra.

Edit: ser att klockan passerat midnatt så nu blir det i går (fredag) det hände.

Per Brune
 
Re: Högklackade skor

Brune; sa:
Jag fick stanna vid ett övergångställe idag och släppa förbi en tonåring (vid en högstadieskola) med högklackade skor. Ca 10 cm höga klackar och 1 cm smala. På den tid flickan behövde för att ta sig över gatan, som numera är enfilig för att det ska gå fortare för fotgängare att passera, hade nog min 93 åriga mamma hunnit gå 25 meter.

Vem har lurat på en tonåring skor, som inte går att gå i? Om man extra polerar. Om det tar 30 s att gå 3 m, hur lång tid tar det då att gå hem från skolan om hon har 1 km från skolan och hem? Dessutom i rejält regn. Det var därför jag var lat och körde bil istället för att cykla som jag brukar göra.

Edit: ser att klockan passerat midnatt så nu blir det i går (fredag) det hände.

Per Brune

Men hon kanske var snygg i sina skor?
 
I alla fall brukade hon uppenbart mycken tid på att försöka hålla balansen.
I samma klass som höga och ofunktionella klackar är platåskor....framkallar hos mig mest leende om vederbörande inte bara bär en för då finns det sannorlikt orsak....
 
langby; sa:
johankse; sa:
Höga jackragar som fungerar som trattar. Vattnet på insidan....
Borde det inte vara tvärt om? Om kragen slutar för långt ner så kommer vattnet in, om den istället ligger dikt an mot huden så kommer inte vattnet in.

Kragar som ligger dikt an mot huden köper jag inte helt enkelt för att det känns obehagligt.
Mot insläppande kragar finns motmedlet sydväst, en toppengrej!
 
Peter Elmlund; sa:
Däremot ifrågasätter jag värdet av barnryggsäckar för barn under ett år samt förståndet på alla de som använder sina stora dunjackor när det är +2 grader och ösregn.

Dunjackor har man för att sippa använda mössa, vantar och varma skor. I vissa fall kan man tom bära kjol
 
Re: Högklackade skor

Brune; sa:
Jag fick stanna vid ett övergångställe idag och släppa förbi en tonåring (vid en högstadieskola) med högklackade skor. Ca 10 cm höga klackar och 1 cm smala. På den tid flickan behövde för att ta sig över gatan, som numera är enfilig för att det ska gå fortare för fotgängare att passera, hade nog min 93 åriga mamma hunnit gå 25 meter.

Vem har lurat på en tonåring skor, som inte går att gå i? Om man extra polerar. Om det tar 30 s att gå 3 m, hur lång tid tar det då att gå hem från skolan om hon har 1 km från skolan och hem? Dessutom i rejält regn. Det var därför jag var lat och körde bil istället för att cykla som jag brukar göra.

Edit: ser att klockan passerat midnatt så nu blir det i går (fredag) det hände.

Per Brune

Nåja. Så länge de håller sig på asfalten. Och så länge inte Lundhags anamar modellen och försöker övertyga vår kundgrupp om dess förträfflighet i skog och mark. Då är det kört.
 
Pansarskott

Jag förstår inte!

Jag förstår behovet att ibland fästa pansarskott, stridsvagnsminor, radio 180 och massa andra, liknande saker på en ryggsäck.

Det jag inte förstår är behovet att fästa det på en ryggsäck man köpt själv. De gånger jag kännt behov till sånt så har Försvarsmakten tillhandahållit bäranordningen.

Varför skulle man vilja fästa ett pansarskott på en civil rygga?

Jag ser problemet om man är med i en motståndsrörelse, men ganska få torde ha det problemet i dagens Sverige.

/Erik
 
langby; sa:
johankse; sa:
Höga jackragar som fungerar som trattar. Vattnet på insidan....
Borde det inte vara tvärt om? Om kragen slutar för långt ner så kommer vattnet in, om den istället ligger dikt an mot huden så kommer inte vattnet in.

I sådana fall ska man ha en fast huva som går runt hea nacken även när den är nerdragen. Trattkrage kan vara bra vid extrem kyla utan väta dock. (testa kronans gama vemerrockar i fårskin!)
 
Resårbiten på bröstremmen!

Är själv inte så förtjust i bröstremmar överhuvudtaget men då jag använder dom vill jag att den skall vara åtdragen.

Det första som händer då är att det obigatoriska resåbandet töjs ut till stummt läge innnan bärremmarna påverkas.

Det kanske beror på ett handhavandefel från min sida men jag har alltid ställt mig mycket frågande till denna konstruktion.

Uffe
 
Är själv ganska förtjust i gummibandet på bröstremmen, men om man inte gillar den så är det bara att ta fram saxen och vipps så är ryggan säkert två gram lättare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...