Urbota dum konstruktion

Nordesjö; sa:
Dra åt: dra i snodden med en hand
(det kluriga här är att snodden då löper genom spännet utan att man behöver släppa på det eller hålla emot eftersom det sitter fast i plagget).

Släppa: tryck på plastspännet med en hand.
(det kluriga här är att det finns en spänning mellan snodd och spänne eftersom spännet sitter fast i plagget. Alltså släpps spänningen när man trycker på spännet)

Och om man har händerna instoppade i tjocka tumvantar kan man använda tänderna. Nollhandsgrepp!


Det är alltså ungefär som med T9 på mobilen. Bra om man vet hur det funkar, men om man försöker som vanligt blir det sämre.

Tack. Ska försöka med det :) Har inga probelm med T9. Ej heller med Pascal, C++, allehanda obskyra skriptspråk eller att "programmera videon"--men dessa jävla plastbitar...
 
Angående hålet i sittlappar. Har konstaterarat att hålet innbär högre pris, för något vi inte vill ha.
Lösning klipp till egna sittunderlag, av rätt storlek av ÖB-liggunderlag!

Go tur
 
Efter lovsången om den alltför tunga Vindrocken M59 förväntar jag mig att få reda på att vriststärkandet är högre i tyngre känger oxså....
Det är för mycket tro i det här med prylar och alltför lite vetande....
Vore kul om brancherna kunde förpassa tron till platser där den hör hemma och nöja sig vetandet i marknadsföringen....
 
lapetter; sa:
Tack. Ska försöka med det :) Har inga probelm med T9.

Jag minns första gången jag skulle skriva med en T9-telefon. Jag skulle skriva "fränt" och skrev på det gamla dåliga sättet (tre tryck på 3 ger ett F) och telefonen föreslog "sprö".
Så jag lärde mig både skriva på det nya sättet och ett nytt ord.

Men nu skriver jag såklart inte med sifferknappar längre utan med penna. Det är ju 2006. :D

----

Ett annat funktionsfrågetecken:

3-lagersprincipen på händerna.
Alltså underställshandske, värmehandske och skalhandske. Så vill ju producenterna att vi klär oss även på händerna nuförtiden.
Ska de va nåt? (för oss som inte är Skinnarkropp, alltså)

(innerhandske och skalhandske har jag inga problem med, men lånkalsongsunderställshandsken?)
 
Re: Re: Re: Re: Termoslock

Nordesjö; sa:
Malindo; sa:
isyxa är dock en naturlig och nödvándig utrustningsdetalj pà mànga andra hàll. Vill man inte ha dem är det la bara och ta fram saxen.

"pansarskott är en naturlig och nödvändig utrustningsdetalj på många andra håll. Vill man inte ha pansarskottsfästen är det väl bara att ta fram saxen?"

Förstår du min liknelse?
Fästen för isyxor kan man ha på säckar för klättrare och högalpvandrare.
Vill man ha dem på andra säckar får man sätta på dem. Inte tvärtom.
Isyxfästen handlar mest om sälj, inte så mycket om funktion.
För strövtåg på sörmlandleden klarar man sig naturligtvis utan isyxa. Men visst behöver riktiga män och kvinnor ett isyxesfäste på ryggan.
 
Nordesjö; sa:
Jag minns första gången jag skulle skriva med en T9-telefon. Jag skulle skriva "fränt" och skrev på det gamla dåliga sättet (tre tryck på 3 ger ett F) och telefonen föreslog "sprö".
Så jag lärde mig både skriva på det nya sättet och ett nytt ord.

Men nu skriver jag såklart inte med sifferknappar längre utan med penna. Det är ju 2006. :D
Första gången jag skulle skriva "Hej, det är ingen fara med oss", efter att brorsan och jag hamnat i världens j-ligaste snöoväder och dimma i fjällen, så blev det till slut "Ulf". Jag skämtar inte, "Ulf" var det enda ordet jag fick iväg. Tror ni morsan blev mindre orolig av det messet?

Annars är ju klassikern, som jag tror nämns i någon Rocky-serie: "Hoppas ni får kul ikväll" där l'et i "kul" byts till ett k... Men, det misstaget kunde ju inträffa redan innan T9.



Apropå kläder med enhandsstopper, så är i a f mitt problem när jag vill lossa på snöret utöver där det är spänt. Om man t ex ska ut ur en sovsäck, och har dragit upp den såpass att det inte finns nån spänning att tala om i det elastiska bandet, då är det lögn i helsike att få någon större öppning än så!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Termoslock

MW; sa:
Men visst behöver riktiga män och kvinnor ett isyxesfäste på ryggan.

Ungefär lika mycket som man behöver ett bilbältesfack i bagaget på bilen :)

Isyxan har man väl i handen? När man inte har den i handen kan den väl lika gärna spännas fast med vilken jäkla rem som helst. Ingen kan nånsin få mig att tro att världen behöver så många isyxefästen.
Jag är beredd att sätta pengar på att de flesta inte ens vet vad de där öglorna som de har betalt för är till för.

Fast vad vet jag om isyxor... jag har ju klippt bort alla mina isyxefästen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Termoslock

Nordesjö; sa:
Fästen för isyxor kan man ha på säckar för klättrare och högalpvandrare.
Vill man ha dem på andra säckar får man sätta på dem. Inte tvärtom.
Isyxfästen handlar mest om sälj, inte så mycket om funktion.

Som sagt, det mâ sà vara om man mest ägnar sig ât att klafsa fram längs de svenska vandringslederna, men man behöver inte vara sárskilt extrem för att böra bära med en isyxa om man idkar friluftsliv i länder eller omrâden med mer kuperad terráng.

O h varför skulle man dà behöva köpa en sárskild ryggsáck just för extrema kláttrare? Inte sárskilt polyvalent tänkt, min gode Martino.

MW; sa:
För strövtåg på sörmlandleden klarar man sig naturligtvis utan isyxa. Men visst behöver riktiga män och kvinnor ett isyxesfäste på ryggan.

Jamen just sâ!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Termoslock

Nordesjö; sa:
Isyxan har man väl i handen?
Martino, ibland verkar du riktigt smart, men sâ plötsligt hánder det nât könstigt...

De flesta ting man har i ryggan har man ju mycket riktigt nâgon gâng under resans gâng i handen, men därimellan är just ryggan dess rätta plats.

Men jag tror varthän det lutar: du vill att fabrikanterna skall ta fram särskilda versioner av sina standard-sáckar utan isyxefásten till just svenska fjällvandrare, och att att de extra kostnader detta medför látt är värda sitt pris pà det att du ej mà besväras av denna detalj? Eh?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Termoslock

Malindo; sa:
O h varför skulle man dà behöva köpa en sárskild ryggsáck just för extrema kláttrare? Inte sárskilt polyvalent tänkt, min gode Martino.

Att det skulle vara mer polyvalent med ett specialfäste för ett specialverktyg än ett generellt fäste som även funkar för isyxor får jag inte riktigt ihop i skallen. Men det är ju fredag...
 
"Isyxorna är viktiga och fästena kan brukas till gåstickor och metspön." Själv har jag alltid trott att gåstickorna har man i händerna och kast/flug/spöet i ryggsäcken. Men av duktiga boddrängar lär man varje dag något nytt....
Övertron på bergstorrväderskängor gillar jag starkt, dra leden genom ett par blötängar och man får höra vad de går för....
Gummistövlar och bondeförbundare ser man mest på oss åldringar av någon anledning, vi har väl inte följt med...Eller oxså vet vi som fungerar...
Julgranpyntandet med flaskor, kåsor och annat tingeltangel utanpå ryggsäcken är en annan sak att förarga sig över. Alla utanpåremmarna inbjuder ju till det... Det bullrar och folk tappar än det ena och än det andra.
Det verkar finnas en tilltro till det viktiga i att bära pansarskott, vem har givit er en sån dum inställning? Pansarskott är långa, tunga och obekväma, dessutom låter de oerhört illa två gånger. Bevaro oss för dem och nordmännens ilska...(Och så ynkligt litet försvar vi nu har så gäller det att vara rädd om det så att det inte blir utrotat helt.)
130 liters ryggsäckar är en annan pryl som lätt framkallar leenden, bland dem som kan och skall ha bland dem som inte förstår. De som har behov av den packningsmängden får vänta tills pulkan kan dras...
Sovsäckar för minus 40 grader är en annan intressant artikel i friluftsbutikerna. För det första är det livsfarligt att ens vistas ute när det är -40. Att ens tänka på att sova ute när det är så attans kallt att man kan bli medlem i bågklubben ofrivilligt.... Går man in i en torvkåta eller gör man en eldhydda eller en snöka blir det med rimliga åtgärder inte kallare än -15 inne och en dylik sovsäck är betydligt enklare att ta med sig och ha bruk för.
Men som vanligt undrar jag hur många Everestställ som går ut med hunden ikväll?
 
Alla dessa klätterryggor

De flesta klätterryggor på marknaden är faktiskt helt värdelösa för klättring. De har alla möjliga häftiga fästen för rep, isyxor, stegjärn, reservdäck, hjälmar m.m. Detta innebär inte sällan att de tillhör tillverkarnas tyngre säckar i samma storlek. Ofta går det inte en att ta loss höftbälte och lock, vilka hursomhelst bara är i vägen vid klättring.

Ett skräckexempel är Lundhags skylite 35 http://shop.lundhags.se/1002-17-64.html som säljs som "rena önskesäcken" för klättrare. Den väger över två kilo!

De bästa klättersäckarna är de som säljs för multisport och bergsmaraton, de har inte ens isyxfästen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.