"Tillverkare varnar för ombyggda fältkök"

Bra att ni ändrade, men...

Nu är det inte alls lika tydlig varning för koloxiden.
Den är (som Thure påpekade) direkt livsfarlig och väldigt lömsk.

Läser man artikeln lite slarvigt, verkar det som om koloxid bara ger huvudvärk och illamående.
 
Drar mig till minnes en händelse jag läste om för ett antal år sedan. En far och hans son var ute och campade. De hade grillen med sig och hade grillat på kvällen. När de skulle gå och lägga sig ville de skydda grillen från regn, så de ställde den i förtältet. Tydligen inte slocknad, för på morgonen fanns båda två döda av koloxidförgiftning.

För mig och andra som använder och eldar i en tältkåta är detta en reell fara. Ofullständigt förbrända pinnar som ligger och alstrar koloxid under natten får inte förekomma. Med en eldspis, eller kamin, blir förbränningen mycket bättre än om det eldas på backen och pinnar kan glida åt sidan. Men det gäller att passa upp ordentligt ändå.

Raskesven
 
Välkommen till disclaimer-samhället

Har någon mer än jag reagerat på vilka långa varningstexter som numera följer med vad man än köper? Det egna ansvaret för konsekvenserna av sitt handlande är på väg att förskjutas till någon annan, i detta fallet tillverkarna. Dessa försöker skriva sig fria med varningstexter och disclaimers. Utvecklingen gagnar ingen.

På tal om att köra kök i tält. Har just återvänt från en Grönlandstur, tio dagar med hundsläde rätt ut i vildmarken. Där kör man primusarna hela natten inne i tälten, fullt ös med primus roarer (minst 3000 watt). Inne sover man utan sovsäck. Duken är i två lager bomull. Det kan man tycka vad man vill om, men så gör de och det fungerar för dem.
 
Re: Välkommen till disclaimer-samhället

JensLarsen; sa:
På tal om att köra kök i tält. Har just återvänt från en Grönlandstur, tio dagar med hundsläde rätt ut i vildmarken. Där kör man primusarna hela natten inne i tälten, fullt ös med primus roarer (minst 3000 watt). Inne sover man utan sovsäck. Duken är i två lager bomull. Det kan man tycka vad man vill om, men så gör de och det fungerar för dem.
Då står antagligen ingen kastrull på köken, så förbränningen blir nära fullständig med bra bränsle (heptan?).

Raskesven
 
Re: Välkommen till disclaimer-samhället

JensLarsen; sa:
Har någon mer än jag reagerat på vilka långa varningstexter som numera följer med vad man än köper? Det egna ansvaret för konsekvenserna av sitt handlande är på väg att förskjutas till någon annan, i detta fallet tillverkarna. Dessa försöker skriva sig fria med varningstexter och disclaimers. Utvecklingen gagnar ingen.
Det finns orsaker till det: Amerikanskt produktansvar t ex.

Flygplanstillverkaren Piper gick ju putten pga att det inte lönade att driva verksamheten vidare. Skadeståndsanpråken och processandet kostade helt enkelt för mycket. Vad hade Piper gjort för fel på sina produkter då? Inget, egentligen. De äldre flygplanen (typ Piper Cub från 40-talet) konstruerades och tillverkades dock under helt andra krav på flygsäkerhet. Piper stämdes dock gång efter annan med dagens syn på luftsäkerhet. En ohållbar situation, helt enkelt.

Vid de flesta flygkrascher (oavsett var de inträffat) så förs civilrättsliga processer i USA. Mha argument som t ex att en passagerare är amerikan el flera komponenter i flygplanet är tillverkade i USA så kan man dra igång processen där. Din advokat får 30% av skadeståndet, du får resten. Får du inget skadestånd så behöver du inte heller betala advokaten. Och varför förs processerna i USA? Pga skadeståndsbeloppens storlek naturligtvis!

Självklart skriver företag så mycket disclaimers de orkar!

(Sen kan man ju ta skadeståndsfallet mot McDonald's där en kvinna spillde varmt kaffe över sig och fick hyfsad ersättning (450 000 US dollar om jag minns rätt)

Som sagt, utvecklingen gagnar ingen, utom möjligtvis advokatfirmor.

/Håkan
 
Motsatt effekt av disclaimer

Din analys är klar och riktig.

Jag har hört en historia, sann eller inte vet jag ej. Den går ut på att en tillverkare fick ökat ansvar just för att den omfattande disclaimern visade att de kände till riskerna och inte byggt bort dem trots att det visade sig möjligt.

Artikeln som ligger till grund för denna tråden gör mig lite bedrövad av andra orsaker. När man bygger saker själv berikas man med ökad självkänsla och egen förmåga. Motsatsen är att reduceras till konsument med varierande medvetandegrad.
 
Minus XX grader celsius och snöstorm

avslutad210712; sa:
Har aldrig tältat på vintern ännu (blir nästa vinter) men om/när jag gör det kommer jag att ta mig omaket att gå ut när jag skall använda köket.

När det blåser storm ute och termometern inte kan visa temperaturen för det att den stannar vid -30C så är man inte så noga räknad.

I extrema fall kan det vara farligare att laga mat utanför, änn inne.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Minus XX grader celsius och snöstorm

Aramis75; sa:
avslutad210712; sa:
Har aldrig tältat på vintern ännu (blir nästa vinter) men om/när jag gör det kommer jag att ta mig omaket att gå ut när jag skall använda köket.

När det blåser storm ute och termometern inte kan visa temperaturen för det att den stannar vid -30C så är man inte så noga räknad.

I extrema fall kan det vara farligare att laga mat utanför, änn inne.

Nu tänkte jag börja mitt vintertältande lite försiktigt framåt april så jag slipper väl -30 får jag hoppas. Fast då kanske det kallas vårtältande *L*
 
Re: Re: Minus XX grader celsius och snöstorm

avslutad210712; sa:
Nu tänkte jag börja mitt vintertältande lite försiktigt framåt april så jag slipper väl -30 får jag hoppas. Fast då kanske det kallas vårtältande *L*

Jo jo. Det var inte direkt riktat. Använde mig bara af din text. Folk måste ju bara vara medvetna om att det inte alltid går som man själv vill. Själv föredrar jag också att laga mat utanför tälten om det är möjligt, både säkerhets- och bekvämlighetsmässigt, och sen är ju ofta utsikten lite trevligare.

Fallskärmjägarna har ju till och med en liten dims som omvandlar deras kök till en kamin.
[Ändrat av Aramis75 2004-04-23 kl 20:19]
 
Re: Minus XX grader celsius och snöstorm

Aramis75; sa:
När det blåser storm ute och termometern inte kan visa temperaturen för det att den stannar vid -30C så är man inte så noga räknad.

I extrema fall kan det vara farligare att laga mat utanför, änn inne.

I en situation som du beskriver ovan så skulle min slutsats bli att inte köra kök i tältet (absiden). Anledningen till det är att vid en eventuell tältbrand eller större skada på tältet så kan konsekvenserna bli lite väl otrevliga. Råkar man ut för tråkigheter med ens boende med lite bättre förutsättningar kan man för det mesta improvisera men om vinden blåser stormstyrka så kan man glömma det där med silvertejpslagninar. :)

/Jesper
Ps Det jag menar med med kök i texten ovan är framför allt multifuelbrännare. Ds
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.