Köpläge? Kowa TS-611

Hej!

Har fått ett erbjudande att köpa en:
- Kowa TS-611 (bra skick)
- Kowa Okular 20-40 x 60
- Stativ
5000:-

Vekrar inte gå att köpa nuförtiden men finns en likadan på Tradera med utgångspris: 1900:-. (inget stativ och 27x60 scope).
Verkar vara en helt ok kikare men är det bättre att lägga pengarna på en nyare modell? Rätt mkt pengar för mig.


/erik
 
Bra kikare, lite högt pris.

Jag har haft en TSN-1 och en äldre TS1, båda mycket bra för sin ålder. Kowa gör fina och robusta kikare med god optisk kvalitet även från tiden före HD-glasen. Om du köper så håll sedan utkik efter fasta vidvinkelokular som 30x Wide så får du det mesta ut av kikaren. Kolla också vad det är för stativ, ett rejält med långa ben (så att man slipper hissa upp mittpelaren) gör stor skillnad.

Hittade denna kommentar på annat håll: ”Kikaren du nämner är en alldeles utmärkt tubkikare att använda. Liten, smidig och inte så dyr. Det bästa okularen du kan använda till denna tub är 27x alt. 30x som egentligen är till TSN-1. Av zoom-okularen är 20-40x att föredra. Med 20-60x blir det väldigt dåligt synfält, tycker personligen inte detta är något att satsa på.”

Bra kikare tror jag, möjligen lite i det högre prisspannet ändå. Om du kan få ner den till 4000 så skulle jag inte tveka.
 
Ett bra stativ är viktigt och det skall vara anpassat efter tubkikarens vikt. Ett videohuvud som tillåter mjuk panorering är en fördel.

Vilka priser som betalas för begagnade TS 611 har jag dålig koll på. Kolla att det inte är glapp i okularfästet och att bilden är utan damm och bortfall i form av skador på prismat.

Thure
 
Det är inte ovanligt att finna 60 o 80 mm kikare med separead Canada balsam mellan frontlinserna. Det ser helt tokigt ut. Kikarna har oftast bott nära ett fönster som vår och höst genererat hög temperatur.
Tar man försiktigt bort frontlinserna framåt kan man lätt klistra om dem i en micro eller vanlig ugn med en temp under 100°. För absolut centrering av bakre linsen kan man bruka hjälp medan det är varmt av skakringsignalen på en mobiltelefon.
Är linserna mycket smutsiga rengör dem före om limning.

go tur
 
Mikro och metall brukar inte vara nån bra kombination. Hur det är med eventuell silverbeläggning på prismat vet jag inte.

Thure
 
Jag har en TSN-1 (tror jag, TSN-nånting i varje fall) från början på 90-talet. På senare år har jag haft tillfälle att tjuvkika i betydligt nyare tuber och jag tycker skillnaden är enorm. Även de lite billigare av de nya ger en oerhört mycket bättre bild än min gamla Kowa.

Nu är väl 600-serien lite nyare än min tror jag, men ändå rätt gammal va? Jag skulle avstå från köpet faktiskt.
 
Bättre idé. Det låter som om tuben tillhör någon du känner. Om du bor i en större stad där det finns en fysisk butik som har någorlunda utbud av tuber, ta med dig Kowan till butiken och be att få titta på några tuber i din prisklass och jämför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.