Dagsryggsäck av vettig kvalitet

Hade ett tag en Haglöfs ramryggsäck av 60-talsmodell. Den dög till jaktdagar i skogen med nån tröja en termos och mat. Den funkade hur bra som helst. Sålde dock bort den för att all denna packning rymdes i min kånken.
Nu märkte jag att tyget har slitits ut i botten och det hänger trådar överallt.
Har någon tips på en vettig ryggsäck som håller i många år. Kånken är ju uppenbart dålig kvalitet.
Har kollat på Fjällräven övik 20l men är det samma kvalitet där?
Alternativt försvarets gamla lk35?


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Halaj!

Min smala erfarenhet säger mig att märke/modell inte är så viktig, för god slitstyrka.
Det viktiga är att den är gjord av corduraväv.
Moderna motorcykelställ är gjorda av cordura och tål att man vid en vurpa glider på asfalten.
Jämförelsevis får säcken oändlig livslängd, om den är gjord av cordura.

//T
 
Alternativt försvarets gamla lk35?

LK35 - eller som den korrekta förrådsbenämningen är - RYGGSÄCK 35 L, K är fina grejor som går att få till bra pris. En del störs av ramen men det är en smal sak att ta bort den i så fall och sy fast bärremmarna direkt i säcken. Med en bit liggunderlag i ryggfacket har du sedan en rejäl tursäck.

Mats
 

Bilagor

  • IMGP6885-lr.jpg
    IMGP6885-lr.jpg
    65.6 KB · Visningar: 682
  • IMGP6886-lr.jpg
    IMGP6886-lr.jpg
    60.4 KB · Visningar: 697
  • IMGP6887-lr.jpg
    IMGP6887-lr.jpg
    63.6 KB · Visningar: 670
  • IMGP6888-lr.jpg
    IMGP6888-lr.jpg
    45.9 KB · Visningar: 651
LK35 - eller som den korrekta förrådsbenämningen är - RYGGSÄCK 35 L, K är fina grejor som går att få till bra pris. En del störs av ramen men det är en smal sak att ta bort den i så fall och sy fast bärremmarna direkt i säcken. Med en bit liggunderlag i ryggfacket har du sedan en rejäl tursäck.

Mats
Visst är den vattentät?

Står nu och funderar på att klicka hem en bundeswehr Mountaintroops rucksack... Men man vill ju hellre köpa Svenskt...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Visst är den vattentät?

Står nu och funderar på att klicka hem en bundeswehr Mountaintroops rucksack... Men man vill ju hellre köpa Svenskt...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Förekommer i två varianter - bomull och Cordura (-liknande). Det senare materialet är väl om inte vattentätt så åtminstone inte värre än alla andra ryggor sydda av samma material.

Finns t.ex. på Röda Stjärnan för 449 kr (fanns förr på många ställen för en hundring).

Mats
 
Annars finns ju stridssäck 2000 också, passar mig bättre då jag gillar långsmala säckar bättre än de lite mer fyrkantiga som lk35. Funderar själv på en sådan för resa/jakt/dagsturer/allt möjligt/etc.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.