10-dygns prognos med orkan i sarek

Jag har varit med om 26 m/s i byarna förra hösten. Det var inte kul när man var mitt i det: kolsvart, spöregn och en jä*la blåst. Vi låg pall i tältet i över 12 timmar (varning, försök inte att pinka i medvid pga turbulensen som blir...). Omöjligt att vrida tältet rätt så mitt HB Nammatj pressades ner över mig som låg på vindsidan. Hade vinden rakt i sidan uppe på kalfjället. I efterhand är det kul att ha upplevt nåt sånt men det kändes oroligt. Packade ihop det mesta ifall det skulle bli tälthaveri men det var nog långt bort.

Var det den där septemberblåsten? Då hade jag slagit upp tältet i passet mellan Storvätteshågna och Fosksjökläpparna i Grövelsjöområdet. Det var som att tälta i en vindtunnel med dusch, tur att jag hade lyckats klämma ner tältet i en svacka och att det stod med rätt ända mot vinden. Ändå inte mycket sömn den natten. Håller helt med: det är rätt roligt efteråt, inte så kul när man låg där med tältduken i ansiktet.
 
Det var just den veckan då det var orkan i Tarfala och militären hade problem. Vi skulle köra en lugn vandring i Jämtlandstriangeln efter att ha jagat ripa veckorna innan och fick lite oväntat blåsväder (jäkla yr.no). Vi hade inte gått så långt från Sylarna mot Blåhammren-hållet men och låg på platten uppe på fjället. Inte mycket att gömma sig bakom men tältet funkade bra, bara lite knixigt att få stormlinepinnarna att sitta kvar. Bra nog hade jag extrapinnar så jag hade 4 pinnar i serie, med kort lina mellan, till stormlinorna på vindsidan och det flexade bra utan att lossna från marken.

Var tvungen att kika på bilderna och la upp mitt första Youtubeklipp nånsin. Det här var kl 06:15 på morgonen. Det blåste så in i helsike från ca kl 20 kvällen innan till fram på småtimmarna. Här blåste det kanske 15 m/s gissar jag.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lr7MYJB9tFI&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/lr7MYJB9tFI&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>


Var det den där septemberblåsten? Då hade jag slagit upp tältet i passet mellan Storvätteshågna och Fosksjökläpparna i Grövelsjöområdet. Det var som att tälta i en vindtunnel med dusch, tur att jag hade lyckats klämma ner tältet i en svacka och att det stod med rätt ända mot vinden. Ändå inte mycket sömn den natten. Håller helt med: det är rätt roligt efteråt, inte så kul när man låg där med tältduken i ansiktet.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.