Förebyggande egenvård?

Försvarets hudsalva på stift, brukar alltid få problem med torra knogar, haka och ibland under näsan om man är snorig.

Alkogel på händerna innan matlagning, brukar jag tyvärr slarva lite med men....

Människan har funnits i 2,5 miljoner år och det UTAN att använda alkogel. Säger det någonting ?
 
OT:

Tror inte att medellivslängden har så mycket med alkogel att göra. Snarare långtidsexponering av kolmonoxid i eldrök. Sen vi fick element (elektriska och/eller vatten) och el-/gasspis så tror jag att livslängden generellt började öka för oss.

Antibiotikan som blev tillgänglig efter 2:a världskriget är ju såklart också en starkt bidragande orsak till ökningen.

Alkogelen kommer på sikt eventuellt bli vår undergång. Med så lite bakterier i rundgång kanske vi håller oss friska i en steril miljö, inomhus medann allergier och överkänslighet blir allt vanligare och våra uråldringa, naturliga immunförsvar försvinner helt.

Ska vi vara riktigt dystopiska så kanske vildmarken blir en (för oss) giftig och otillgänglig miljö som vi bara kan se återskapat med animationer i 3D hemmabio från våra rymdstationer..
 
OT:

Tror inte att medellivslängden har så mycket med alkogel att göra. Snarare långtidsexponering av kolmonoxid i eldrök. Sen vi fick element (elektriska och/eller vatten) och el-/gasspis så tror jag att livslängden generellt började öka för oss.

Antibiotikan som blev tillgänglig efter 2:a världskriget är ju såklart också en starkt bidragande orsak till ökningen.

Alkogelen kommer på sikt eventuellt bli vår undergång. Med så lite bakterier i rundgång kanske vi håller oss friska i en steril miljö, inomhus medann allergier och överkänslighet blir allt vanligare och våra uråldringa, naturliga immunförsvar försvinner helt.

Ska vi vara riktigt dystopiska så kanske vildmarken blir en (för oss) giftig och otillgänglig miljö som vi bara kan se återskapat med animationer i 3D hemmabio från våra rymdstationer..

Håller till stor del med mig, mitt förra svar var medvetet rätt "överdrivet", tittar man på förekomsten av allergier, resistenta bakterier och liknande så är det ju en helt annan nivå idag än för bara 20 år sen.

Men när vi är ute i naturen, framför allt längre vistelser så tror jag att det är få som upprätthåller samma nivå av hygien som i vardagen och vi är nog många som mer än en gång blivit rätt risiga imagen och liknande efter några dar ute. Visst spelar självklart annan kost och liknande in och visst går det att hålla sig ren genom användning av tvål och vatten istället men specielt för vintern tycker jag det är smidigare med en liten flaska med alkogel.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...