Behändig reselista över sjukdomar och åtgärder?

Har alltid med mig ett reseapotek när jag är ute, men saknar information om hur man ställer diagnoser på sig själv och vad man gör åt olika åkommor mer än att ta medicin. En läkarbok i miniatyrformat vore inte fel. Gärna printbar från nätet, så att man kan få den med pyttetext och välja ut det mest intressanta. Någon som har något tips? Det närmsta jag kommit hittils är den allmänna sjukdomsupplysningen i Lonely planet.
 
Vanskligt ämne det där. Diagnoser ställer man inte hipp som happ. Kanske krävs det en bakteriologisk undersökning innan man kan säga vad din diarré beror på, det går inta att ge enkla diagnosbesked i förhand på det. Vissa tumregler ja, men inte mer än så. Summan av kardemumman är att det kommer aldrig finnas och skall heller inte finnas ett komplett "diagnoses for dummies" tillgängligt. Det skulle bara innehålla alltför många osäkerheter för att vara tillförlitligt.
 
Vanskligt ämne det där. Diagnoser ställer man inte hipp som happ. Kanske krävs det en bakteriologisk undersökning innan man kan säga vad din diarré beror på, det går inta att ge enkla diagnosbesked i förhand på det. Vissa tumregler ja, men inte mer än så. Summan av kardemumman är att det kommer aldrig finnas och skall heller inte finnas ett komplett "diagnoses for dummies" tillgängligt. Det skulle bara innehålla alltför många osäkerheter för att vara tillförlitligt.



Jag menade inte att jag förväntar mig att kunna ställa bombsäkra diagnoser, utan snarare få ett hum om huruvida det är lämpligt att fortsätta mot toppen med den där onda halsen och hostan, eller vad den där långvariga febern kan bero på etc, etc. Ofta befinner man ju sig på platser där läkare inte finns tillgängliga.
 
Hej!

Ser att det är ett tag sen tråden skapades men tänkte komma med ett boktips ändå på just det här området.

Boken heter UTFÄRD - Skador och skadebehandling och är skriven av Göran Olsson. Kostar drygt 150 kr på nätet och täcker det mesta inom detta område. En självklar följeslagare på mina äventyr!

Ha de gott /Mattias
 
Jag menade inte att jag förväntar mig att kunna ställa bombsäkra diagnoser, utan snarare få ett hum om huruvida det är lämpligt att fortsätta mot toppen med den där onda halsen och hostan, eller vad den där långvariga febern kan bero på etc, etc. Ofta befinner man ju sig på platser där läkare inte finns tillgängliga.



jag håller med dig till 100%

dessutom, om man skulle vara i ett super akut läge, absolut utan någon som helst möjlighet att få dit någon läkare måste det ju vara bättre att"chansa" på det mest troliga än att gissa hej vilt.


förresten, det är väl mer eller mindre den metoden som tillämpas inom den svenska vården också, nu för tiden, i alla fall på sina håll...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.