Påkalla hjälp i nöd!!!

Ärligt talat, det viktiga är väl inte att hitta den optimala officiella signalprylen, utan att bestämma sig för en och köra.
Något lätt och billigt. Väst eller tygstycke. Förtryckt information på är en suverän idé.
Se till att den finns på de platser de flesta passerar så slinker den nog ned i packningen hos många, och de som inte vill ha den "officiella" signalen tänker förhoppningsvis till hur de kan improvisera en signal ändå.
 
Ärligt talat, det viktiga är väl inte att hitta den optimala officiella signalprylen, utan att bestämma sig för en och köra.
Något lätt och billigt. Väst eller tygstycke. Förtryckt information på är en suverän idé.
Se till att den finns på de platser de flesta passerar så slinker den nog ned i packningen hos många, och de som inte vill ha den "officiella" signalen tänker förhoppningsvis till hur de kan improvisera en signal ändå.

Ja så är det. Förtryckt info är suveränt !. Fick en reflexväst av ICA, den kan skrämma slag på döda, den syns verkligen o väger så löjligt lite så att orkar man inte ta med en sådan typ av väst på sin vandring så orkar man nog inte vandra heller....
Kanske killen Jokkmock kan få försäkringsbolag o haka på någon form av sponsring...
 

Bilagor

  • imagesderfd.jpg
    imagesderfd.jpg
    2.2 KB · Visningar: 824
  • imagesreflex.jpg
    imagesreflex.jpg
    2.4 KB · Visningar: 797
Jag är färgblind och har svårt att se signalfärgen RÖTT i naturen (jo, det stämmer).
Däremot ser jag orange och gult.

Nu ska ju inte jag leta efter försvunna personer men det kanske finns fler med samma problem?

Jag har förstått att rött ska vara den färg som syns bäst så det är nog antagligen bara att bocka för den stora massan och godta den röda västen.
 
Jag är färgblind och har svårt att se signalfärgen RÖTT i naturen (jo, det stämmer).
Däremot ser jag orange och gult.

Nu ska ju inte jag leta efter försvunna personer men det kanske finns fler med samma problem?

Jag har förstått att rött ska vara den färg som syns bäst så det är nog antagligen bara att bocka för den stora massan och godta den röda västen.

Ungefär 20% av de svenska männen (färre kvinnor) har någon form av nedsättning på färgseendet. En ung kille berättade att han inte såg de rödmålade rundningspinnarna när de spelade brännboll på gräsplan i skolan.

Så Peter är inte ensam! Prata med en ögonläkare och kolla upp de vanligaste färgblindheterna innan ev färg spikas.
 
Jag är färgblind och har svårt att se signalfärgen RÖTT i naturen (jo, det stämmer).
Däremot ser jag orange och gult.

Nu ska ju inte jag leta efter försvunna personer men det kanske finns fler med samma problem?
Jag tycker verkligen inte att männsikor med funktionshinder/funktionsnedsättningar ska diskrimineras på arbetsmarknaden men jag hoppas färgblinda, särskilt om man inte ser signalfärger, sållas bort vid antagningarna för de jobb där man ska leta efter människor i naturen.
 
Ungefär 20% av de svenska männen (färre kvinnor) har någon form av nedsättning på färgseendet. En ung kille berättade att han inte såg de rödmålade rundningspinnarna när de spelade brännboll på gräsplan i skolan.

Så Peter är inte ensam! Prata med en ögonläkare och kolla upp de vanligaste färgblindheterna innan ev färg spikas.

Jag ser färger en liten aning svagare med det ena ögat, så jag är nog 20% färgblind till och med på individnivå!
 
Gu va goa ni e mot varandra !
Det är inte så kul med färgblindhet, min pappa gjorde målningar, en dag sa kunden : men du, himmelen är ju lila !
Han hade jobbat med målningen i månader....
Då var det dags o gå över till svartvit teckning istället.
Jaa, när ni ändå berättar era småfel, jag är höjdrädd ( max 6 meter) sen kan jag inte klättra högre på en stege, men jag har klarat mig fint tack vare vänner....
 
Inte lätt avvika från det normala!!

Än har jag ine varit med om att eftersök har misslyckats för att någon i eftersökspersonalen varit färgbild...
Nu, har vi kommet en bit på väg, det kommer att bli ett experiment (projekt) framöver, vi får se vad det blir för färg.....
Hur man vänder sig är rumpan bak!
 
Jag tycker verkligen inte att männsikor med funktionshinder/funktionsnedsättningar ska diskrimineras på arbetsmarknaden men jag hoppas färgblinda, särskilt om man inte ser signalfärger, sållas bort vid antagningarna för de jobb där man ska leta efter människor i naturen.
Ja, med tanke på att man inte fick göra räddningsmannatjänst (3 månader) men däremot flygplatsbrandman (12 månader) om man var färgblind (som jag) när jag mönstrade, så finns det säkert några lika konsekventa regler för t ex brandflyg.

Gult är en bra signalfärg tycker jag, men jag undrar hur det står till vid t ex snöstorm. Jag har inte testat själv, men jag misstänker att rödorange kan vara bättre under såna omständigheter.

Själv ser jag alltid till att ha något färgglatt med mig ut. En aluminiumblank astronautfilt, ett gult innertält och en röd eller gul regnjacka är det just nu. Vintertid har jag nog ännu fler färger, ser nästan ut som en tysk...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...