SOS alarm kan bara spåra Teliakunder

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70197661_852__,00.html

Jag har själv Telia då jag vill vara säker på att jag har täckning, detta hade jag inte tänkt på tidigare men på något sätt tagit förgivet. Uppenbarligen så får man vad man betalar för - eller vad är det de säger.

"Enligt en källa Ekot pratat med saknas kontrakt med vissa operatörer eftersom kostnadsfrågan inte har lösts." saxat från www.aftonbladet.se

Eller är detta rök utan eld, jag är verkligen inte insatt i dessa frågor.

Ödmjukast,
Marcus
 
Togs även upp

på SRs dagens eko för några dagar sedan. Övriga operatörer väntas ha tjänsten från någon gång i höst uppgavs det.

http://www.sr.se/cgi-bin/Internatio....asp?nyheter=1&ProgramID=2076&artikel=1504697
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1505515

SOS Alarm har uppskattat att detta skulle kunna spara 50 liv om året i Sverige vilket förvånar mig lite.

"Om tekniken användes fullt ut skulle den kunna spara 100 liv och 2 miljarder kronor per år i Sverige, enligt beräkningar som EU har gjort."

Thure
 
I USA har det varit lag på att nya telefoner skall vara utrustade med en GPS-mottagare för att underlätta spårning vid olyksfall etc. Jag är extremt skeptisk till dylika storebrorfasoner, men det är säkert bara en tidsfråga innan vi får ett EU-beslut på samma lösning.

Hur GPS-chipet kommunicerar med basstationerna vet jag inte.
 
I USA har det varit lag på att nya telefoner skall vara utrustade med en GPS-mottagare för att underlätta spårning vid olyksfall etc. Jag är extremt skeptisk till dylika storebrorfasoner, men det är säkert bara en tidsfråga innan vi får ett EU-beslut på samma lösning.

Hur GPS-chipet kommunicerar med basstationerna vet jag inte.

Jag förstår din tanke, angående storebror - angående EU beslutet så sas det i det lilla telegrammet jag länkade till att det redan finns ett beslut från 2004.

Thure, tack för länkarna!

/Marcus
 
Det är inte gps-positionering det rör sig om, än så länge är det inte alla mobiltelefoner som har den tekniken. Man använder en gsm-baserad teknik som bygger på att operatören kontrollerar vilken/vilka basstationer som mobilen är uppkopplad mot, mäter signalstyrkan och med hjälp av att veta positionerna för basstationer beräkna ett sannolikt område för var mobilen befinner sig. Noggrannheten blir förstås bättre ju tätare det är mellan basstationerna, och mobilen måste förstås vara uppkopplad (ha täckning) för att kunna positioneras. Egentligen är det ju inget nytt, för varje mobil "vet" var den är så länge den har kontakt med en basstation. Det nya är att man nu direkt och online kan överföra den informationen till SOS Alarm (eller en myndighet), tidigare krävdes en det en mer formell kontakt med mobiloperatören och en "manuell" utplockning av positionsdata.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal SOS Alarms:s nya app, skickar din position. Säkerhet och räddning 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...