STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad som oroar mig litegrann just nu är att vi tar sådana omtag att det aldrig blir klart. Med en start i ett upprop så kan man sedan följa upp med insändare och frågor. Detta är inte en "one ping only"-moment så att säga.

Om Joanna orkar göra ändringar enligt förslagen ovan så är det helt OK, men jag tror vi ska inte ta oss vatten över huvudet med risken att då inte gå i mål alls.

Sylarna var startpunkten och ett belysande exempel. men debatten kan nog föras vidare till andra saker och områden inom STF

Debatten kan även föras av fler än en intressent, Det är inte bara utsidans medlemmar som rör sig i fjällen, kanske andra också sedan tar upp stafettpinnen om vi så att säga startar det hela.

Christian
 
Texten behöver inte ändras - vare sig till innehåll eller språk. Ty en sådan diskussion - att allt alltid kan bli mer eller bättre - är en never ending story.

Texten är väldigt bra. Kärnfull, och viktigast av allt, budskapet går fram.

För er som vill ha in ännu fler ingredienser i kakan - baka en egen kaka och skicka in till STF.
 
Det kanske räcker?

Jag tycker att vi klargjort att vi är oroade för att utvecklingen i Sylarna är en förändring av STF:s övergripande inriktning och att vi därför vill veta om vår oro är befogad. Sedan är det värdefullt med ytterligare synpunkter på formuleringarna men jag tycker att Joanna får avgöra hur långt vi skall gå med förändringar.

Meningen är väl att vi skall få ett besked som avgör om vi fortsättningsvis skall simma lugnt eller om vi skall påverka den fortsatta utvecklingen genom att agera som medlemmar i STF:s olika forum. (I värsta fall så kommer väl många att lämna föreningen.)
 
Meningen är väl att vi skall få ett besked som avgör om vi fortsättningsvis skall simma lugnt eller om vi skall påverka den fortsatta utvecklingen genom att agera som medlemmar i STF:s olika forum. (I värsta fall så kommer väl många att lämna föreningen.)


Ja, och jag tror att om vi behöver föra en vidare dialog/påverkanskamp så finns det fler allierade därute. Andar organisationer som organiserar ganska mycket medlemmar använder sig av den infrastruktur som STF har monopol på. Tex friluftsfrämjandet, scouterna, svenska fjällklubben, Skarja mfl.

Någon behöver dock starta det hela, och jag tror vår text kan vara denna startpunkt.
 
Jag reagerade på samma grammatiska snubbelstenar som LRC, men tycker i övrigt inte att det behövs vidare bearbetning. Bättre att komma till punkt.

Stort tack till er som lagt ned så mycket engagemang!
 
Jag tycker skrivningarna i brevet är bra så när som på några justeringar som redan diskuterats.
En fråga som inte omnämns är dock hur STF ser på hållbarhetsaspekterna inom sin verksamhet. Att driva restaurang med stora krav på transporter inte minst av färskvaror till en fjällstation som ligger vid väg är väl försvarbart, men att eftersträva samma service i väglöst land som i fjällvärlden är däremot vare sig hållbart eller försvarbart med krav på ex ideliga helikoptertransporter mm. Inte bara att transporterna utgör en miljöpåverkan, men även att dessa ideliga flygningar stör upplevelsen för alla andra vandrare som önskar uppleva fjällvärldens natur.
 
På fjället spelar det ingen roll vem man är eller var man kommer från. De enda viktiga är: vad blir det för väder, koden till wifit och hur långt är det till Blåhamamren.

"Wifit" - som en aspekt i fjällen, särskilt Jämtlandstriangeln?

En av de bästa sakerna med fjällen i dagens värld är att det fortfarande saknas täckning på flera ställen. Men det är väl snart ett minne blott.

Wifi förstör idén om fjällvärlden som orörd och minimalistisk, som något till stor del bortom "civilisationen" - d.v.s. komplex infrastruktur. Master på fjälltoppar - fy fan... (som ovanför Kebnekaise fjällstation). Kan folk inte släppa sina förbannade mobiler?

Mobiltelefoner = miljöförstöring. Kortlivade högteknologiska produkter i behov av smutsig mineralutvinning. Varje mobiltelefon genererar 86 kg avfall.


Källor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/din-mobil-skapar-86-kilo-avfall
https://www.svenskaturistforeningen...g-allman-fjallinformation/mobilen-pa-fjallet/
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor
 
Med ett skott eld...

Då är det dags för ”eldgivning” snart då...

Tack er som jobbat med texten. Det är en angelägen fråga och det har varit intressant att följa processen här på forumet. Trots sedvanlig urflippning från huvudspåret från några få har samtalet ändå haft resultatet att frågan kan lyftas seriöst.

Om jag ska kommentera texten så är både form och innehåll viktigt för resultatet. I det här fallet är formen (som jag ser det) ordrikt resonerande och bjuder in till en seriös diskussion. Innehållet, pudelns viktiga kärna framgår,

Någon kommenterade med lite språkvård och det är ju bra. Fowwe hade en god synpunkt appropå risken att uppfattas som tamt, nämligen att om inte ansvariga inser att frågan kan bli en riktigt infekterad sak för organisationen så är man tämligen fel ute. Från den här utgångspunkten kan uppföljningen bli betydligt hetare. Något som vana organisationsmänniskor torde veta.

Så återigen, tack för engagemanget. Något som jag tror förhoppningsvis kan leda vidare till en större diskussion vad vi vill organiserat friluftsliv ska bli i framtiden. Eller inte bli.
 
En fråga som inte omnämns är dock hur STF ser på hållbarhetsaspekterna inom sin verksamhet. Att driva restaurang med stora krav på transporter inte minst av färskvaror till en fjällstation som ligger vid väg är väl försvarbart, men att eftersträva samma service i väglöst land som i fjällvärlden är däremot vare sig hållbart eller försvarbart med krav på ex ideliga helikoptertransporter mm. Inte bara att transporterna utgör en miljöpåverkan, men även att dessa ideliga flygningar stör upplevelsen för alla andra vandrare som önskar uppleva fjällvärldens natur.

På STF:s hemsida finns deras policy för hållbarhet:
https://www.svenskaturistforeningen.se/mer-om-stf-och-hallbarhet/
Som vanligt med sådana skrivningar så är den allmänt hållen och låter bra. Och som vanligt måste man på något sätt själv undersöka hur den implementeras för att bli övertygad. Intressant nog står det här bl a att STF har ett ansvar för att: "Stå för en inkluderande turism som välkomnar alla."

Det är tid för att välja personer till STF:s riksstämma.
https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/rosta-till-riksstamman/
Läser man om vad kandidaterna gärna vill verka för så kommer "Hållbarhet och miljö" högt upp på kandidaternas listor, liksom "Integration och mångfald". Alltså frågor som för närvarande och framöver är viktiga i den stora samhällsdebatten.

Så ämnet "Hållbarhet" har gott om förespråkare. Det som är verkligt intressant är de frågor som ingen annan (eller bara få) i samhället värnar om, exempelvis de som har med STF:s långa engagemang i fjällen att göra. Kommer det inom STF även i framtiden finnas förespråkare för dessa frågor eller kommer de att drunkna i flödet från den allmänna samhällsdebatten? Jag läser om den ena kandidaten efter den andra. Men så mycket klokare blir jag inte.
 
Ett stort stort TACK till Joanna och medförfattare. Mycket bra jobb!
Jag skulle utan problem underteckna brevet i nuvarande form.
Men när brevet nu ligger ute på remiss, så passar jag också på att kommentera:
Jag tycker att Kalle (LCR) har viktiga synpunkter (se nedan), som jag delar, och brevet skulle vinna om ni kan bygga in synpunkterna i slutversionen.

Framförallt: Avsluta inte brevet med att efterlysa information. Det skulle det göra alldeles för lätt för STF att avfärda brevets innehåll. Då kan STF lätt tolka brevet så att problemet inte ligger i STFs (befarade eller verkliga) nya inriktning eller ombyggnationen på Sylarna, men endast i STFs kommunikation. STF skulle alltså inte behöva ändra något i sak, men endast i kommunikationen och informationen.
Det är ju en välkänd och utbredd strategi av stora organisationer att avfärda kritik så att verksamheten kan fortsätta på den inslagna vägen, bara med förstärkt PR-aktivitet.
Det vore synd om ett så viktigt brev, där så mycket arbete har lagts ned, i slutändan förminskas till ett ärende för informationsavdelningen.


Citat LCR:
Uppmaningen i slutet handlar nu endast om utverkande av information snarare än -- eller i tillägg till -- en faktisk kursändring. Kort sagt, STF skulle med fog kunna hävda att de har "tillmötesgått uppropets krav" endast genom att svara på de tre frågor som ställs, utan att över huvud taget a) ändra uppfattning, b) ändra verksamhetens inriktning, eller c) erkänna att nuläget ens utgör ett problem.

Alltså: Avsluta med att uppmana till aktion, inte bara information. För det är väl en förändring vi vill se, inte bara ett pressmeddelande om att och varför det inte kommer att bli någon?


Jag saknar ett omnämnande av fjällstugornas roll i problemställningen. Detta skulle visserligen bredda uppropets fokus märkbart, men samtidigt finns det även där tydliga tecken på samma underliggande befarade missförhållanden. Att begränsa ämnet till fjällstationerna inverkar i mitt tycke negativt på aktionen, som därmed går miste om en bredare bas för sin argumentation.

Alla som gjort stugturer, helt eller delvis, under det senaste årtiondet kan inte ha undgått att notera vilken kraftfull prisökning som skett -- i somras kostade det om jag inte missminner mig 600 kr(!) att övernatta längs norra Kungsleden för spontanbesökare utan medlemskort.


... att denna utveckling rimmar illa med STF:s uttalade ambition att öppna upp fjällen för fler. Kort sagt, en uppfattning som utbreder sig allt mer bland fjällets besökare -- speciellt dem som hängt med ett tag -- är att föreningen tappat kontakten med sin tämligen stolta historia och numera inte alls är för "vanligt folk", utan inriktar sig på köpstarka grupper istället och därmed lämnar dem som man egentligen borde värna om i sticket.

Det blir alltså till sist en fråga om föreningens själ och huruvida man är på väg att sälja den (eller rentav redan gjort det).
 
På STF:s hemsida finns deras policy för hållbarhet:
https://www.svenskaturistforeningen.se/mer-om-stf-och-hallbarhet/
Som vanligt med sådana skrivningar så är den allmänt hållen och låter bra. Och som vanligt måste man på något sätt själv undersöka hur den implementeras för att bli övertygad. Intressant nog står det här bl a att STF har ett ansvar för att: "Stå för en inkluderande turism som välkomnar alla."

Det är tid för att välja personer till STF:s riksstämma.
https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/rosta-till-riksstamman/
Läser man om vad kandidaterna gärna vill verka för så kommer "Hållbarhet och miljö" högt upp på kandidaternas listor, liksom "Integration och mångfald". Alltså frågor som för närvarande och framöver är viktiga i den stora samhällsdebatten.

Så ämnet "Hållbarhet" har gott om förespråkare. Det som är verkligt intressant är de frågor som ingen annan (eller bara få) i samhället värnar om, exempelvis de som har med STF:s långa engagemang i fjällen att göra. Kommer det inom STF även i framtiden finnas förespråkare för dessa frågor eller kommer de att drunkna i flödet från den allmänna samhällsdebatten? Jag läser om den ena kandidaten efter den andra. Men så mycket klokare blir jag inte.

Jo, jag har läst och noterat vad STF skriver i sin policy och även att protokollet från senaste Riksstämman och stadgarna innehåller både skrivningar om hållbarhet och inkludering. Noterade även att det fanns motioner (ex motion 1) om att begränsa motortrafiken i fjällen men som STF duckade på lite väl mycket. STF fokuserade snabbt om frågan till att fokusera på nöjesåkning med skoter i fjällen och undantog sin egen helikoptertrafik som de ansåg var försvarbar för att "upprätthålla fjällvärdens infrastruktur". Om nu man kan försvara transporter av ex färskvaror med helikopter för att kunna bedriva avancerad restaurangverksamhet till att ”upprätthålla fjällvärdens infrastruktur”, då tycker jag i varje fall att man duckar för frågan och går mot sin egen policy.
Jag tror att mycket av det vi vill adressera i detta brev ligger inom ramen för Styrelsens förslag på verksamhetsinriktning 2019-2020 (citat från §12 i protokollet från Riksstämman 2018):
” För att möta urbaniseringen ska STF dels guida till tätortsnära natur- och kulturupplevelser dels erbjuda övernattningsmöjligheter i hela Sverige som tillfredsställer den moderna människans behov av upplevelser. Våra boenden är därför en viktig förutsättning för föreningens verksamhet och en central del i vårt arbete med att tillgängliggöra Sverige. Digitaliseringens möjligheter ska tillvaratas, dels för att möjliggöra en effektivare och hållbarare drift, dels som ett verktyg för att få fler att upptäcka Sverige”

Jag är dessutom lite orolig för STF’s skrivning att ”digitalisering ska tillvaratas”, hoppas inte detta innebär att föreningen stödjer utbyggnad av mobilnäten i fjällvärden.
 
Framförallt: Avsluta inte brevet med att efterlysa information. Det skulle det göra alldeles för lätt för STF att avfärda brevets innehåll. Då kan STF lätt tolka brevet så att problemet inte ligger i STFs (befarade eller verkliga) nya inriktning eller ombyggnationen på Sylarna, men endast i STFs kommunikation. STF skulle alltså inte behöva ändra något i sak, men endast i kommunikationen och informationen.
Det är ju en välkänd och utbredd strategi av stora organisationer att avfärda kritik så att verksamheten kan fortsätta på den inslagna vägen, bara med förstärkt PR-aktivitet.
Det vore synd om ett så viktigt brev, där så mycket arbete har lagts ned, i slutändan förminskas till ett ärende för informationsavdelningen. [/I]

Att stora företag/organisationer ofta är arroganta är ju väl känt. Men en medlemsdriven organisation måste passa sig. Den känsla som många i tråden haft är att det pågår något "bakom kulisserna" som vi inte vet så mycket om - och om vi visste vad det var skulle vi kanske inte alls gilla det. Därför är blotta kravet på öppen redovisning faktiskt ett väldigt tungt krav och följderna av sådan information kan bli omfattande.

Nu kommer jag inte att förhindra att skrivelsen tas till fortsatt bearbetning, men jag tycker att den är stark nog som den är. Och jag vill väldigt gärna höra vad STF har för svar på våra frågor. Jag förutsätter att de kommer vara öppna i sin redovisning eftersom det i längden borde vara omöjligt att dölja något för intresserade medlemmar. Skulle detta ändå ske så kommer sanningen fram tills slut ändå, fast på något annat sätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.