2018-09-18, 17:22
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av thureb
När man vänder på en standard kanadensare och paddlar baklänges kommer man närmare mitten på kanoten och det innebär en del nackdelar då man måste ha enkelpaddeln längre från mittlinjen och dessutom får svårare att styra då roderverkan med j-tag blir sämre än från aktertoften/tvärträt.
Men om du vill kunna paddla både ensam och med en medpaddlare så är det ändå troligen enklaste lösningen. Barlast framtill fungerar också men hur som helst blir det knepigt i sidvindar att hålla upp fören i färdriktningen på en 15-17 fotskanadensare som du paddlar ensam..
Thure
|
Det är sant det du säger, men i min mening blir nettot med att sitta närmre midskeppet bättre ändå.
Jag har som ensampaddlare aldrig lyckats ha så mycket packning att jag kunnat lasta ner fören tillräckligt. Inte ens om jag sitter på "fel" säte =)
Möjligheten att sitta off-center ökar ju närmare mitten man kommer (även om man sitter på sätet). Sitter man off-center kommer kanoten att lyfta stävarna ur vattnet och balansera på en kortare vattenlinje. Det gör farkosten mycket lättmanövrerad.
|