Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-07-28, 14:23
branfeldt branfeldt är inte uppkopplad

cool Varför får jag kramp?

För några veckor sedan köpte jag en ny (för mig) kajak, en Tiderace Xplore som har en ganska stor men nyckelhålsbrunn. Jätteskön i sjön och med bra kontakt med kajaken. Men efter en knapp halvtimme får jag kramp i benen som åxå somnar. Varför? Jag har flera kajaker sedan tidigare men ingen med så tight sittbrunn. Jag har prövat med kudde under låren och gelsits men fortfarande efter 30 min måste jag ur kajaken. Kan det bero på att jag sitter som i ett skruvstäd? Såga bort vingarna? Jag tror att denna sitsen är lägre än vad jag haft tidigare (VKV, Wilderness...)
Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 14:38
thureb thureb är inte uppkopplad

Sannolikt tryck eller stas (försämrad blodcirkulation) som drabbar ischiasnerverna i hö och vä ben. Det kan i första hand bero på att det klämmer åt i gluteerna där nerven kommer ut från bäckenet. En annan sits kanske fixar problemet?

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 19:01

Tror du att det kan bero på tryck på ovansidan av låren? Jag är gammal cyklist med kraftiga lårmuskler och får nästan blåmärken av vingarna på sargen. Sitter som i ett skruvstäd!
Svara med citat
Gammal 2018-07-28, 20:36
HelgeL HelgeL är inte uppkopplad

Lutar sitsen bakåt? Dvs så du får böja kraftigt i höften. Kan vara bättre med sits som är lite planare. En del sitsar (Valley) har en väldigt stor bubbla längst fram som låser benen, jag vet inte hur det är på Tiderace. Kan du lägga ner benen med raka knän mot botten o fötterna mellan fotstöden vila, dvs lätt lite på trycket mot ischiasnerven som Thure beskriver?
Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 07:12
Disco-Kaj Disco-Kaj är inte uppkopplad

kan det vara så att du sitter med rakare ben i den nya kajaken? Då kan det helt enkelt bero på att du är stel i baksidan av låren, vilket kan ge obehag precis som du beskriver.

Men det är lätt att åtgärda, inga ingrepp behöver göras i kajaken utan det är vara lite stretching av baksida lår som behövs. Värt att prova med andra ord!
Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 12:07

glad

Tack för svar. Tror det är så att jag sitter med rakare ben och lite lägre än vad jag är van vid från mina andra kajaker. Jag har troligen åxå haft fotstöden för nära vilket "låser" fast benen som i ett skruvstöd. Men mer än femtio års tävlingscyklande utan tillstymmelse till stretching bidrar nog med en del. Inte världens smidigaste eller rörligaste person. Blir nog stretching ett tag... Hoppas det löser mina problem. Fick förresten blixtsnabbt svar från Tiderace som jag frågade via deras hemsida. WoW för sådan service!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.

Logga in