Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-09, 19:32
CFJ CFJ är inte uppkopplad

Livlinefäste på axelrem

Jag har sett att några har fäst en karbinhake på axelremmen.
  • Hur funkar karbinhake på axelremmen vid plurr?
  • Hur känns sneddraget som uppstår pga att linan fästs i ena remmen?
  • Hur stor kraft behöver konstruktionen klara?
  • Om man syr fast fästet rätt så långt upp så delas ju draget mellan axelremmens övre och nedre fästpunkt. Det borde vara bra, va?
Jag har f.n. en slinga på överkroppen, men jag tycker att det skulle vara gott att bli av med banden. Dels så vill jag slippa slingan, men jag vill även att det ska bli så minimalt som möjligt. Det är många linor i närheten av isdubbarna nu.

En nackdel är ju att möjligheten ändå finns att man drar sönder ett axelband, och då ligger man plötsligt och trampar vatten med skridskor på fötterna utan flythjälp.

Tacksam för input!
Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 19:44
thureb thureb är inte uppkopplad

Jag har testat med en karbin fäst strax ovan nyckelbenet på sommarplurrsövning och det fungerade överraskande bra bättre än med drag i en rem mitt över bröstbenet.

Har varit lite diskussioner om detta i en tråd på skridskonätet.

På min ryggsäcks axelband finns fastsytt textilband som ger bra och starka fästen för karbin.

Thure
Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 20:39
CFJ CFJ är inte uppkopplad

Ja, det var en bra tråd.

Jag tänker att det inte bara är fästet i axelremmen som måste vara kraftigt. Det är ju viktigt att axelremmens nedre fäste klarar påfrestningen, för annars är risken att man bara drar sönder ryggsäcken. Jag har en Bergans Rondane 30L, och den har inte superkraftiga nedre spännen för axelremmarna. Men kraften fördelas ju iofs mellan övre och nedre fästpunkter, och om det skulle gå sönder så sitter säcken ivarjefall fast med midjebältet oxå.

Jag har aldrig blivit uppdragen ur en vak, för jag brukar ta mig upp själv. Hur stor kraft behövs för att dra upp en passiv person? Ganska mycket, va?
Svara med citat
Gammal 2017-02-10, 10:42

Var draget kommer och hur långt upp personens axelparti är på isen spelar stor roll. Samt eventuella kroppspartier eller utrustningsdetaljer som fastnar under eller vid iskanten.

Jag menar att en dragpunkt uppe i luften är att föredra.

Thure
Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 21:57
Peifen Peifen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Jag menar att en dragpunkt uppe i luften är att föredra.

Sitter och spanar på lite nya idéer på räddningslina. Skulle vara intressant med en bild på din lösning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 06:42
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Så gör man ju även vid bärgning av tyngre döda saker som fordon etc.
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 08:46
jesperholmstedt jesperholmstedt är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av CFJ Visa inlägg
Jag har aldrig blivit uppdragen ur en vak, för jag brukar ta mig upp själv. Hur stor kraft behövs för att dra upp en passiv person? Ganska mycket, va?
Min åsikt är att man inte drar upp en passiv/medvetslös/död person ur vaken med en livlina var än man fäst den. Iaf inte från ett säkert avstånd från iskanten. Vinkeln mot iskanten blir för brant.
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 09:39
sandreda sandreda är inte uppkopplad

Remmen skall, som jag förstår det, fästas i midjebältet (som oftare är starkare) med den ena av öglorna. Andra ändan av öglan skall fästas i kastlinan (bak eller på toppen av ryggan). Detta gör att man inte kastar iväg sin lina och glömmer hålla fast i ändan. Karbinen är fäst i brösthöjd (ofta med kardborrband eller liknande) för att den som ligger i vaken "enkelt" skall kunna klippa i kastlinan.

Att draget kommer via iskanten ner till midjebältet ger en viss lyfthjälp om man ligger vertikalt i vaken (och då är det svårt att komma upp). Det är viktigt att man försöker få ett så horisontellt läge som möjligt när man tar sig upp. Det är liknande scenario när man tar sig upp i en kajak.
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 09:57

Denna bild
https://www.sssk.se/skridskone ... sp?ID=265398

visar hur jag dras upp med en rem runt bröstkorgen i höjd med bröstbenets mitt.

Vid samma tillfälle några minuter senare drogs jag upp med en karbin hakad i ett band på vänster axelband i höjd med den vita gummilina som ses på bilden ovan. Det blev effektivare drag med den högre placeringen trots att draget kommer snett i förhållande till min mittpunkt.

Här en bild på min lina
https://www.sssk.se/skridskone ... sp?ID=164122

Lägger in bilderna nedan också kollla gärna på länkarna finns lite info i bildtexterna där.

Thure
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 10:08
Erik_H_E Erik_H_E är inte uppkopplad

Här är ett engelskspråkig sammandrag av ett test som gjordes i Finland för någon tid sedan: https://padlet.com/katrimalmstrom/zr7qe5z8tsk9 Kort-kort sammandrag: Högt linfäste förefaller vara bäst.
Svara med citat
Gammal 2017-02-14, 10:36

Fick inte in bilderna i inlägget ovan. Nytt försök.

längst ned en bild där man ser hur min egenfixade Dyneemalina bor i ett garage av nättyg på axelremmen med karbinen framför.

Karbinen syns dåligt.

Thure

Svara med citat
Gammal 2017-03-04, 14:08

LLK har publicerat en film https://youtu.be/Bz1Yw8rEk7k

Sevärd. Med skridskor på kanske det blir svårare att dra upp en passiv person. Dessutom verkar mannen på filmen hade torrdräkt vilket kanske ger onormalt positivt flytläge?

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.

Logga in