Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 13:33
P-E P-E är inte uppkopplad

Tycker att Alpina BC-pjäxor ser ut som förklädda skatepjäxor. Har inte testat några, men de borde vara stadiga som skatepjäxor då de har samma typ av plastförstärkning i sidled. Sulorna ser ju betydligt bättre ut än på vanliga skidjäxor. Fungerar de att gå i?

Skulle jag köpa sprillans nya bindningar och pjäxor specifikt för skridskor skulle jag nog köpa NNN BC, men har man Salomongrejer sedan förr så är de ju iallafall fullt användbara med gott resultat. Åtminstone så länge man åker....

Jag testade förresten att dubba mina pjäxor med stålstifft, men det gick inget vidare. Sulorna är ihåliga och av hårdplast, så det finns inget material att fästa dubbarna i. Så länge de stack fram fungerade de på is, men uppe på stenar var det lika kört som vanligt.
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 13:51
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Märkligt att det inte finns (*) lösa skydds/antihalksulor att klicka i skidskor/pjäxor.
Det skulle jag uppskatta även för skidåkning. Det kan ju vara en bit att gå till skidspåret. Antingen på hal is eller på grus eller asfalt som sliter på sulorna.

(*) ja jag vet att det finns, men det är inte direkt en produkt som hänger framme vid pjäxhyllan på varenda Intersport.
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 14:32
thureb thureb är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Arneri Visa inlägg
Skatepjäxor och kanske diagonalpjäxor har numera lite bättre gångsulor än tex Salomon SNS. Mina gamla Salomonpjäxor gled nästan lika bra utför som mina skidor.
Har ett par Madshus skatepjäxor för skridskoåkning och de är helt okej att gå med.
Har sett att några kamrater håller med dig. Ett annat problem är att dessa sulor samlar småstenar och annat som måste kratsas väck innan man kan få på skon i bindningen.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 16:42
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Ett annat problem är att dessa sulor samlar småstenar och annat som måste kratsas väck innan man kan få på skon i bindningen.
Thure
Ja, helt problemfria är de inte, men sulornas material och greppmönster brukar numera vara lika för många BC och Skatepjäxjor. Vanligtvis räcker det att knacka en skridsko mot skosulan för att få bort snö och stenar. Stenar fastnar inte lika hårt som på vandringskängor.
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 17:48
thureb thureb är uppkopplad nu

Så här ser det ut efter rätt många promenader numera.

Thure

Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 11:53
Erik_H_E Erik_H_E är inte uppkopplad

Skaffade i fjol ett par sådana här:

https://varuste.net/sv/Icer's+Vibram+creeper?_tu=3574

och skruvade bort större delen av broddarna - så länge större delen av gåendet sker på andra underlag än is blir det lite väl mycket av det goda annars. Med dessa på blir gåvänligheten med mina SNS pilot-kängor bara snäppet sämre än vanliga vinterkängor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.

Logga in