Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-20, 10:30
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Monstersäck sökes

När man vandrar med kåta och fet sovsäck vintertid är det ett jäkla tryckande, pressande bökande för att få ner grejerna, särskilt när sovsäck och kåta svällt efter en tid ute.Jag vill ha kåtan stående på ena sidan ryggan, sovsäcken står på andra sidan. Trenden med höga smala säckar passar mig illa. En ryggsäck som Vulcan, men bredare, vill jag ha. Vad finns det på marknaden med större bredd än Vulcan? Ca 130-liters säck får det nog handla om.

Raskesven
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 11:04
joru joru är inte uppkopplad

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven Visa inlägg
När man vandrar med kåta och fet sovsäck vintertid är det ett jäkla tryckande, pressande bökande för att få ner grejerna, särskilt när sovsäck och kåta svällt efter en tid ute.Jag vill ha kåtan stående på ena sidan ryggan, sovsäcken står på andra sidan. Trenden med höga smala säckar passar mig illa. En ryggsäck som Vulcan, men bredare, vill jag ha. Vad finns det på marknaden med större bredd än Vulcan? Ca 130-liters säck får det nog handla om.

Raskesven
Ram: Norröna Reconpack, den äldre modellen med rörram. Väger 4,1 (uppmätt på digitalvåg) men sväljer allt. Bredare och längre avstånd mellan ryggsidan och utsidan av ryggen (djupare eller vad säger man egentligen.. )?

Kan mäta om du önskar. Ytterfickorna går att ta loss, då väger den ca 3,5.

Även den nyare modellen av Reconpack lär vara bredare, men där är jag mer osäker på om den också är "djupare", det var några år sedan jag använde en sådan...båda modellerna är i alla fall högre, den nyare är högst...

Anatomisk: titta på Bergans Viking/Alpin, de ser klart bredare/djupare ut när jag har sett dem tillsammans med Vulcanister...

//J
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 11:27
gro gro är inte uppkopplad

Bergans Powerframe är också ganska bred. Typ jättebred. Aldrig använt någon längre tid som tur är.
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 11:57
AlGn AlGn är inte uppkopplad

Monstersäck

FJS tog fram en egen version av Reconpack i svart med fasta sidofickor förstärkta pulkaöglor och uppgraderat höftbälte. den borde funka fint. Finns bla hos Naturkompaniet. ca 5 tusen kr.
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 12:49
Nedar Nedar är inte uppkopplad

lite billigare...

http://www.recon.se/product_in ... ducts_id=434
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 12:58
TJA TJA är inte uppkopplad

Nåt sån här kanske :-)
http://www.shelby.fi/forum/viewtopic.php?t=160
/Thomas
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 13:08

glad

Citat:
Ursprungligen postat av Nedar Visa inlägg
Jo den är fin och en monstersäck .

Tror tyvärr inte att den uppfyller Raskens krav på att vara bredare än Vulcan dock...FJS-en smalnar av mot botten nämligen...min Antelopsovsäck från WM måste t ex tryckas ner i botten på en FJS men glider lätt ner av sig själv i en reconpack med rörram...

//J
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 13:11
thureb thureb är uppkopplad nu

Tycker också

att du bör titta lite på och provpacka i Bergans 4476 Viking II m/rulletopp eller 4496 Alpinist II m/rulletopp. De finns med topplock också.

Orliebs värsting tror jag mindre på 160 liter. http://www.globetrotter.de/de/ ... d=0412&hot=0

Thure
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 13:31
The Trooper The Trooper är inte uppkopplad

Granit gear

Tror att en 'Nimbus Great Northern' är precis vad du söker.

peter
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 15:28
AlGn AlGn är inte uppkopplad

FJS version av Reconpack

http://www.recon.se/product_info.php...roducts_id=434
detta är inte FJS Versionen av Reconpack. Norröna gör alltså en version helt utifrån svenska specar. Tyvärr fick den inte komma ut på förbandet till slut pga att den är svart. Förbandet ville ha en svart men materielverket sa nej måste vara grön. Så detta parti såldes till butiker istället.
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 16:45

glad Begreppsförvirring

[QUOTE=AlGn;332815]http://www.recon.se/product_in ... ducts_id=434
detta är inte FJS Versionen av Reconpack. .[/QUOTE

Det är helt korrekt, säcken i länken heter på militärspråk M7085-021010 ryggsäck 110L FskJ och har producerats av Sacci sedan 1992 för fjs.

Den har dock alltid rätt och slätt kallats "FJS original".

//J

Senast redigerad av joru den 2007-12-20 klockan 16:58
Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 17:46
Pask Pask är inte uppkopplad

Klättermusens Mjölner 100 är en av de bredare på marknaden. Dock vet jag inte om den säljs längre. Det ryktas att Klättermusen skall komma med nya ryggsäckar nästa år.

Volymen på 100 liter är utan sidofickor. Har man de stora sidofickorna blir det 20 liter till, och om man packar upp den högt når man nog 130 liter.
Svara med citat
Svara

Taggar
tungpackning

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.

Logga in

Tips!