Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 07:28
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Ultra Light

Många tillverkare/leverantörer anger idag sina produkter med förkortningen UL. När man sedan letar efter vikten så finns den inte angiven. Jag har kontaktat 3 leverantörer för att få veta viken men fått till svar att det vet dom inte - deras tillverkare har inte lämnat dom uppgifterna.

Den fjärde jag frågade hade i vart fall förstånd att plocka artikeln ur hyllan och väga den och det visade sig att en "ultralätt" anorak väger 1 kg. Häpp!!

Jag tycker mig kunna säga att påstår man att något är UL utan att ange vikten så är det bluff. Min fråga är om någon har en idé om hur vi skall bli av med det här missbruket - branschen själv lär ju inte ta tag i det.

(Kanske måste vi terrorisera leverantörerna med frågor till dess att arbetsbelastningen blir så hög att det blir bekvämare för dom att sätta ut vikten i produktspecifikationen)
Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 10:58
KimmyA KimmyA är inte uppkopplad

Yes, låt oss terrorisera dem! Jag är på!
Då ingår väl också att kontrollväga utrustningen hemma och reklamera om det visar sig att de uppgett fel vikt.
I samma veva kanske vi kan börja ställa massa frågor om vilka fack som ingår i ryggsäckarnas angivna volym..
Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 11:52
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Ja det finns ju ett begrepp som kallas för "Vilseledande marknadsföring" och det torde ju vara uppenbart när man kallar något för UL när det i själva verket väger lika mycket eller mer än en standardprodukt. Likaså om man kan visa att en uppgiven volym på en rygga inte stämmer eller är oklart specificerad.

Tyvärr fungerar det sällan med att åberopa lagstiftning eller försöka koppla in Konsumentverket etc. och det är dessutom en mycket omständlig procedur MEN det är vi som har pengarna som leverantörerna vill byta mot sina produkter. Om vi kan sluta oss samman och -framför allt- informera varandra om vilka leverantörer som inte kan/vill lämna tillfredsställande specifikationer på sina produkter så kommer vi att gynna dom som är "schysta" och på sikt rensa bort dom oseriösa.

Frågan är om vi i Forumet kan starta en "klagomur" eller om det blir alltför ensidigt eftersom leverantörerna inte kommer till tals.

Vad anser forumets admin om detta?
Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 12:15
thureb thureb är inte uppkopplad

Plats för seriösa butiker som själva väger och jämför produkter och upplyser kunderna.

Samtidigt kan vi som hänger på Utsidan göra nytta genom att recensera och jämföra vikter och egenskaper hos olika prylar och koncept.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 12:33
KimmyA KimmyA är inte uppkopplad

Recensionerna här på Utsidan.se kunde kanske haft en ruta i formuläret för faktiskt vikt (alltså vägd av brukaren). Det är ju ändå något som många intresserar sig för. Plus att det är ett bra sätt att avslöja tillverkare som fuskar med siffrorna.
Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 13:11
Dania Dania är inte uppkopplad

Har för mig att detta varit uppe tidigare men hittar inte tråden just nu.
Jag håller med om att det är irriterande och företaget tappar mig när jag letar efter en produkt där vikt är en köpfaktor jag irriterar mig även på att det saknas filtreringsmöjlighet på vikt.
Att få ändring tror jag blir svårt, jag har skrivit till flera och klagat utan resultat, oftast har jag inte ens fått svar.
Jag tror mer på att anmäla för vilseledande marknadsföring i alla fall då de skriver UL men inte anger vikt, har de inte gett någon indikation om lättvikt så går det nog inte rapportera.
Om tillräckligt många gör en anmälan till konsumentverket så kommer de tvingas ta tag i frågan och sätta riktlinjer.
En affärslista på utsidan där man kan lista företag som är dåliga på det skulle nog också kunna ge effekt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.

Logga in