Helsports sarek down

Det beror väldigt mycket på var när hur så beskriv gärna vad du tänkt för aktiviteter. Det är en säck avsedd för 5+ så även med kläder kan det bli kallt om temperaturen kryper under nollan men det beror till stor del på vad du själv tycker är skönt/uthärdligt.
 
Specifikationen säger TComfort +5C, TLimit 0C, så om du är man kan du möjligen sova bekvämt i ett underställ ner mot nollan i den säcken. Vikten 1,1kg är ganska hög för en så pass sval dunsäck, och fyllningen 70/30 anddun (70% dun / 30% fjäder) samt bara 350CUIN är låg fyllnadsvikt varför jag tror att den sovsäcken kommer att tappa loft och värme fortare än en dunsovsäck av högre kvalitet.
 
Specifikationen säger TComfort +5C, TLimit 0C, så om du är man kan du möjligen sova bekvämt i ett underställ ner mot nollan i den säcken. Vikten 1,1kg är ganska hög för en så pass sval dunsäck, och fyllningen 70/30 anddun (70% dun / 30% fjäder) samt bara 350CUIN är låg fyllnadsvikt varför jag tror att den sovsäcken kommer att tappa loft och värme fortare än en dunsovsäck av högre kvalitet.

Så är det ingen bra sovsäck? Är det verkligen ingen som har testat?
 
Den är säkert bra för kring 5+ och vikten i förhållande till priset är ok och Helsport brukar göra bra grejor. En riktigt lätt säck kanske kan komma ner mot 500-600g men då kostar det ordentligt mycket mer.

Om du beskriver lite vad du vill använda säcken till blir det enklare att säga om det är ett bra köp eller inte.

/G
 
Helsport är ett märke som gör många olika produkter, allt från avancerade och exklusiva produkter till enklare konsumentprodukter. Främst är de väl kända för sina tält, medan de inte gjort sig samma namn på andra produkter som ex sovsäckar.
Som en 3-säsongs sovsäck tycker jag att denna sovsäck från Helsport inte håller måttet, utan du bör välja en varmare sovsäck med minst TLimit -5C (om du är man) eller TComfort -5C om du är kvinna (gärna några grader till).

Skall jag varar brutalt ärlig (utan avsikt att såra) så tycker jag inte denna sovsäck från Helsport är speciellt prisvärd. 70/30 anddunblandning är vad man hittar i enklare duntäcken från ex Jysk eller IKEA, och fjäder bidrar inte speciellt mycket till isoleringen och sovsäckens loft, bara till vikten och sämre komprimeringsförmåga. Skall jag lägga pengar på en dunsovsäck vill jag nog komma upp i 90/10 dunblandning och absolut minimum 550CUIN (annars känns en fibersovsäck som ett bra alternativ).
 
Specifikationen säger TComfort +5C, TLimit 0C, så om du är man kan du möjligen sova bekvämt i ett underställ ner mot nollan i den säcken. Vikten 1,1kg är ganska hög för en så pass sval dunsäck, och fyllningen 70/30 anddun (70% dun / 30% fjäder) samt bara 350CUIN är låg fyllnadsvikt varför jag tror att den sovsäcken kommer att tappa loft och värme fortare än en dunsovsäck av högre kvalitet.

Kommer sovsäcken bli sämre eller är det samma som det är nu. Jag tänker på att fill power bara är 350, kommer säck inte fluffa upp sig lika mycket i framtiden? Är det någon som också har 350cuin men finner att det är bra ändå. Jag är man.
 
Kommer sovsäcken bli sämre eller är det samma som det är nu. Jag tänker på att fill power bara är 350, kommer säck inte fluffa upp sig lika mycket i framtiden? Är det någon som också har 350cuin men finner att det är bra ändå. Jag är man.
Dun tål många kompressioner och om sovsäcken sköts väl och förvaras korrekt kommer den att återta sitt loft i många år (decennier). Fjäder däremot har inte samma livslängd och bidrar inte till loftet på samma sätt, så ett högt fjäderinnehåll ger sämre fluffighet och livslängd. På fågeln är fjädrarna till för att skydda mot väta och vind samt för att den skall få lyftkraft, medan dunet under fjädrarna binder luft som värmeisolering. Dessutom kan fjädrarna bidra till att sovsäcken i värsta fall kan upplevas stickig då fjäderpennorna (även om de är små) kan sticka ut genom tyget.

Vad jag har kunnat läsa mig till räknas fillpower på 650CUIN och uppåt som "premium down" medan lägre fillpower räknas som "commercial quality" vilket används för att stoppa möbler, prydnadskuddar mm. Tittar man på de mer kända tillverkarna av dunsovsäckar (Marmot, WM, Roberts mf) verkar de inte använda lägre fillpower än 600-650CUIN i sina dunsovsäckar.
 
Dun tål många kompressioner och om sovsäcken sköts väl och förvaras korrekt kommer den att återta sitt loft i många år (decennier). Fjäder däremot har inte samma livslängd och bidrar inte till loftet på samma sätt, så ett högt fjäderinnehåll ger sämre fluffighet och livslängd. På fågeln är fjädrarna till för att skydda mot väta och vind samt för att den skall få lyftkraft, medan dunet under fjädrarna binder luft som värmeisolering. Dessutom kan fjädrarna bidra till att sovsäcken i värsta fall kan upplevas stickig då fjäderpennorna (även om de är små) kan sticka ut genom tyget.

Vad jag har kunnat läsa mig till räknas fillpower på 650CUIN och uppåt som "premium down" medan lägre fillpower räknas som "commercial quality" vilket används för att stoppa möbler, prydnadskuddar mm. Tittar man på de mer kända tillverkarna av dunsovsäckar (Marmot, WM, Roberts mf) verkar de inte använda lägre fillpower än 600-650CUIN i sina dunsovsäckar.

Fjädrar måste väl göra någon skillnad, bättre skydd mot väta?
Kommer sovsäcken bli sämre med tiden eller stannar den kvar på den nuvarande kvalité nivån?
 
Fjädrar måste väl göra någon skillnad, bättre skydd mot väta?
Kommer sovsäcken bli sämre med tiden eller stannar den kvar på den nuvarande kvalité nivån?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, fjäder har inte samma egenskaper som dun varför sovsäcken kommer att åldras snabbare och tappa loft (=värmeisolering) snabbare ju högre fjäderhalt. Så kalkylera med att sovsäcken kommer att förlora i värme.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...