Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan?

Ok du kör med såna "låsande" ringar. Trodde du skulle sy loopar och grejer i remmarna/trädkramarna. Det där är ju säkert bra och enkelt. själv har jag karbin och exped suspension med öglor att haka i. Ibland bara karbin och en slippery larks head.
 
Aha
Har sett de där remmarna med öglor överallt.
Gillar detta, det var enkelt att justera längden och gick sjukt snabbt att få upp den.

Funderar på att köpa lika dant fast med smalare remmar till min stora tarp.
Även fast nuvarande lösning är väldigt enkel... Men det lockar att göra något nytt.
 
Missade att du skulle ha 1.5mm dynema till själva hängmattan, trodde du menade som stormlina till tarp, där är den nog rimlig om än att materialet slits snabbare än polyester.
 
Använder du alltså lina med en brottgräns på 230 kg för upphängningen av hängmattan?

Det blir ju en hävstångseffekt när man ligger i en hängmatta.

Googlade lite snabbt (orkade inte sätta mig och räkna) och hittade den här, det är cord tension som är relevant alltså.
http://theultimatehang.com/hammock-hang-calculator/

Så får man ju ta hänsyn till att när man rör sig så ökar kraften rejält så man lär ju behöva en säkerhetsfaktor på 2-3 åtminstone (man dör ju inte om man trillar ner).

Det här gör mig nyfiken. Observera att jag inte kritiserar dig, jag bara undrar hur det kan bli en hävstång utan en solid arm eller axel inblandad? Med mjuka linor blir det svårt att få andra krafter än drag i linans längdriktning som jag ser det.
Väger en person 100 kg så borde det bli 50 kg i varje upphängningslina och -punkt om vikten är optimalt fördelad. Förändring upp till nästan 100 kg i en av punkterna vid rörelse i hängmattan eller vid ojämn belastning. Nu har jag ingen åslina förvisso, men den ska väl inte vara viktbärande ändå så den ska väl inte störa min förenklade viktfördelning.

Det här är en av frågorna efter att ha läst den andra tråden på 118 sidor. Jag undrar hur det fungerar. Men jag har inget emot att hänga med 1500 kilos spännband för att få dem breda nog :)
 
Det handlar om gymnasieteknologi, hävstångseffekt är kanske lite missvisande namn men det handlar om att det blir en utväxling.

Googla på "kraftkomposanter".

I ditt exempel blir blir bara 50 kg på varje sida om linan hänger helt vertikalt.

Om linan hänger i 45 graders vinkel från fästpunkterna till kasten blir det 70 kg på varje fästpunkt.
 
Det här gör mig nyfiken. Observera att jag inte kritiserar dig, jag bara undrar hur det kan bli en hävstång utan en solid arm eller axel inblandad? Med mjuka linor blir det svårt att få andra krafter än drag i linans längdriktning som jag ser det.
Väger en person 100 kg så borde det bli 50 kg i varje upphängningslina och -punkt om vikten är optimalt fördelad. Förändring upp till nästan 100 kg i en av punkterna vid rörelse i hängmattan eller vid ojämn belastning. Nu har jag ingen åslina förvisso, men den ska väl inte vara viktbärande ändå så den ska väl inte störa min förenklade viktfördelning.

Det här är en av frågorna efter att ha läst den andra tråden på 118 sidor. Jag undrar hur det fungerar. Men jag har inget emot att hänga med 1500 kilos spännband för att få dem breda nog :)

Lite förenklat kan man beskriva det så här:
När du ligger i hängmattan så kommer tyngdkraften attt dra dig rakt nedåt, ca 1000 N om du väger 100 kg. Det innebär att varje upphängningspunkt behöver ha en motkraft rakt uppåt med 500 N, motsvarande 50 kg för att du ska ligga kvar. Men krafter har riktning och upphängingslinan är inte riktad rakt uppåt. För att kunna hålla mot 500 N rakt upp blir kraften i linan högre. Hur mycket högre beror på vinkeln på linan, ju mer vågrät den är ju högre blir kraften på linan för att kunna hålla en uppåtriktat kraft på 500 N.

Om man uttrycker det i hur många kg belastning det motsvarar kan man använda följande formel lite förenklat:

Linbelastning per lina = Vikt / (2*sin(vinkel))

Där vinkel är vinkeln mellan upphängningslinan och horisontalplan (t ex en ridgeline)

Som du ser om du sätter in värden i formeln så kommer det att bli mycket stora belastningar på linan om man vinkeln är liten, så man ska alltid hålla sig till tillverkarens rekommendationer, vilket vanligen är minst 30 grader. Kraften lägger sig även över hängmattan och infästningspunkter så det räcker inte med att biffa upp upphängningslinan.

Som du ser är det ingen egentlig hävstång inblandad, men resultatet är ungefär detsamma.

När du t ex sätter dig i hängmattan blir kraften tillfälligt ännu högre då upphängningen även ska stoppa upp rörelsen nedåt. Hur mycket beror på hur du gör det, slänger du dig ner i hängmattan kan det bli en ganska stor kraft skulle jag tro.
 
Lite förenklat kan man beskriva det så här:
När du ligger i hängmattan så kommer tyngdkraften attt dra dig rakt nedåt, ca 1000 N om du väger 100 kg. Det innebär att varje upphängningspunkt behöver ha en motkraft rakt uppåt med 500 N, motsvarande 50 kg för att du ska ligga kvar. Men krafter har riktning och upphängingslinan är inte riktad rakt uppåt. För att kunna hålla mot 500 N rakt upp blir kraften i linan högre. Hur mycket högre beror på vinkeln på linan, ju mer vågrät den är ju högre blir kraften på linan för att kunna hålla en uppåtriktat kraft på 500 N.

Om man uttrycker det i hur många kg belastning det motsvarar kan man använda följande formel lite förenklat:

Linbelastning per lina = Vikt / (2*sin(vinkel))

Där vinkel är vinkeln mellan upphängningslinan och horisontalplan (t ex en ridgeline)

Som du ser om du sätter in värden i formeln så kommer det att bli mycket stora belastningar på linan om man vinkeln är liten, så man ska alltid hålla sig till tillverkarens rekommendationer, vilket vanligen är minst 30 grader. Kraften lägger sig även över hängmattan och infästningspunkter så det räcker inte med att biffa upp upphängningslinan.

Som du ser är det ingen egentlig hävstång inblandad, men resultatet är ungefär detsamma.

När du t ex sätter dig i hängmattan blir kraften tillfälligt ännu högre då upphängningen även ska stoppa upp rörelsen nedåt. Hur mycket beror på hur du gör det, slänger du dig ner i hängmattan kan det bli en ganska stor kraft skulle jag tro.


Tack. Det där hade jag inte tänkt på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
AnteÅ Pris för min sovsäck? Bo och sova 4
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Glännman Min nya sovplats Bo och sova 7
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
Pukan Min pappa är lite... Bo och sova 16
gost Hur förvarar jag min sovsäck? Bo och sova 4
mattiasland Hur motiverar jag min sambo? Bo och sova 14
1234 Hur förvarar jag bäst min sovsäck ? Bo och sova 2
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
erik_odal Upphängning av näthängmatta? Bo och sova 6
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...