Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada?

Hej,

Planerar att gå kungsleden mellan Nikka och Kvikkjokk senare i sommar. Istället för att åka så mycket buss är dock planen att gå över dammen i Suorva och sedan via stora sjöfallet till Saltoluokta. Jag ser att det finns en del vattendrag att ta sig över, är det någon som har gått där och har koll på hur de ser ut?

Ingen av oss har gjort några vad tidigare, lite outforskade upplevelser är välkommen men är det svåra vad finns nog anledning att tänka på en alternativ färdväg.
 
Finns ju stig upp på kalfjället på kartan bl a över ett par broar. Tänker ni gå den vägen förbi Slugga?

Thure
 
Min tanke är nog att gå mer eller mindre längs med stranden, mot sydost när vi gått över dammen. Inte alls så långt syd som Slugga. Norr om Alep Gierkav. I det området kan jag inte se några stigar på min Outdoor-karta, endast de första kilometrarna från Suorva. Några broar (eller vad) finns inte heller utmärkta i området på min karta.
 
Med denna ledval måste ni vada Spadnejåhkå, jag vet inte om den är vadbar alls. Det är ju redan mycket vatten när den, som Avtsusjjåkhå, rinner in i Pietsaure.
Om man följer den sti Thure skrivar om och sen söder om Slugga finns mindre problem med vad. Visst är Avtsusjjåhkå djupt när den rinner in i Pietsaure men det är ganska lungt vatten, alternativt följer man den uppströms och vadar där.

Henning
 

avslutad210712

Gäst
Med denna ledval måste ni vada Spadnejåhkå, jag vet inte om den är vadbar alls. Det är ju redan mycket vatten när den, som Avtsusjjåkhå, rinner in i Pietsaure.
Om man följer den sti Thure skrivar om och sen söder om Slugga finns mindre problem med vad. Visst är Avtsusjjåhkå djupt när den rinner in i Pietsaure men det är ganska lungt vatten, alternativt följer man den uppströms och vadar där.

Henning

Jag TROR (till 99%) att jag sett ett klipp på Youtube där några utländska vandrare testar att vada Spadnejåhkå rätt långt ner. Eller testar och testar. De binder fast sig med ett rep och försöker ta sig ut i jokken.

Om det är den jokken så kan det inte finnas någon människa med förståndet i behåll som ens tänker tanken att vada.

Men som sagt jag reserverar mig för att jag tänker på fel jokk.
 
Varför vill ni gå på andra sidan och längs stranden? Jag tror det kan va rätt bökigt att gå där. Om ni vill "checka av sarekvandring" på turen så går ni bet, eftersom Sarek börjar först efter Gukkesbron ett par mil in från Sourva 😜
 
Tack för svaren. Underbart med lite goda råd så vi minskar risken att fastna någonstans.

Med denna ledval måste ni vada Spadnejåhkå, jag vet inte om den är vadbar alls. Det är ju redan mycket vatten när den, som Avtsusjjåkhå, rinner in i Pietsaure.
Om man följer den sti Thure skrivar om och sen söder om Slugga finns mindre problem med vad. Visst är Avtsusjjåhkå djupt när den rinner in i Pietsaure men det är ganska lungt vatten, alternativt följer man den uppströms och vadar där.

Henning

Det låter onekligen som att vi får titta på ett annat färdval. Jag hittade lantmäteriets kartor där det syns lite fler stiga, inklusive broar, än på den karta jag har.

Varför vill ni gå på andra sidan och längs stranden? Jag tror det kan va rätt bökigt att gå där. Om ni vill "checka av sarekvandring" på turen så går ni bet, eftersom Sarek börjar först efter Gukkesbron ett par mil in från Sourva 😜

Inget att checka av, skulle mest kännas trevligt att se vad Stora Sjöfallet är för något och framförallt, skippa bussresan.
 
Jag har inte gått sträckan, men vadade Njavvejågåsj som ansluter till spadnejåhkå för två år sedan. Vi vadade väl inte på det bästa stället (det rekommenderas att vada långt nedströms i höjd med videsnåren) men det var bra tryck i det vattnet, brett och förhållandevis djupt: svårvadat för en ovan. Med det sagt så vill man nog vada spadnejåhkå så långt uppströms som möjligt, och få räkna med att ta ett par till vad på vägen dit, bla njavvejågåsj (vid ett bättre vadställe än det vi valde ut).
Om jag ska spekulera så ser inte spadnejåhkå så svår ut på kartan. Uppe vid bietsavvre är terrängen flack, det står en stuga strax väster om sjön och en led från sjöfallet går fram till jokken. Den bör därför vadas kontinuerligt av samerna. Vattendjupet är inget problem så länge vattnet rör sig långsamt, vilket jag tror att det gör pga den flacka terrängen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...