Klubbarna desinformerar om säkerhet

Det har väl snarare med att det kostar att ta fram dem, samla ihop dem och så vidare. Så varför ska du ha dem gratis? Starta en israpports-wiki där folk kan rapportera gratis om du vill, tror ingen hindrar dig
Visst, det kan jag köpa, men det är ju INTE så man motiverar det! Man motiverar ju alltid de låsta israpporterna med att det är för SÄKERHETENS skull man inte släpper de - att folk inte ska ut och åka själv helt enkelt.
 
(Här är svar till det ni skrev före kl 12:24. Såg inte lunchens inlägg innan jag skrev nedanstående. Återkommer.)

Cyckelkalle hade som han skrev velat ta diskussionen i ett kommentarsfält direkt under tidningsartiklarna, det hade varit en mycket bättre plats. Men vi är inte betrodda att göra det längre.

Kan det vara så att ni som kallar mig troll är så inne i åsiktsbubblan att man måste ha ryggsäck, att ni inte tror att det finns någonting utanför bubblan? Att den som försöker påstå att det finns en verklighet utanför bubblan säkert bara vill provocera?

När man väl fått tag i rätt iskant är det inga problem att hålla sig uppe, fast det gör man inte, man tar sig upp illa kvickt, ev med en del isbrytning, om man har normal fysik. Har man inte det, p.g.a. t.ex. ålder, måste man se till att ha draghjälp om det nu är så att man ger sig ut på is som kan brista. Flythjälp av lämpligt slag kan säkert vara bra under den tid det tar innan uppdragningen börjar, om man har dålig fysik.

Det finns en massa filmer på elever som testar att ta sig upp under skoltid. De gör det utan ryggsäck. Sök t.ex. på ”isvaksövning”.

Problemet som tråden tar upp är att klubbarna vi media förmedlar till allmänheten att man måste ha stor ryggsäck med grenrem, samt sällskap. Och att det leder till att många som lätt hade kunnat åka inte tar sig ut.
 
Senast ändrad:
Till P-E
Bry dig inte om de ”speciella”. Låt dem inte förstör din dag. Var glad att du lever i verkligheten och lever efter sunt förnuft. Det är det normala.

Finns det inte redan öppna israpportstjänster för de som inte är med i klubbarna?
 
Jag skulle vilja se den som tar sig upp ur en vak liggande på rygg...

Det jag tycker är fascinerande med såna här trådstarter är att den som startar tråden menar att alla andra har fel. Det är bara trådstartaren som sett "ljuset", alla andra på hela jorden verkar ha fel.

Eller är det unikt för svenska skridskoföreningar att rekommendera ryggsäck en som flythjälp? Vad säger t.ex. nederländska skridskoklubbar? Eller finska?

Jag kan köpa om man startar en tråd där man ifrågasätter en "gammal sanning", men om man går ut tvärsäkert och hävdar att den är fel så har man en väldigt stor bevisbörda på sig.
 
Svar till ditt första stycke Nermander:
En räddningsväst är inte utformad för att vända till rygg. Den är gjord för ett bakåtlutat läge. Och det är lätt att luta sig framåt. En stor ryggsäck ger däremot en mycket större vridkraft framåt och vill vrida ner ansiktet under vattenytan.

Svar till resten av din text:
Du skriver att jag är ensam utanför åsiktsbubblan. Det säger ganska mycket om er världsbild. I verkligheten utanför bubblan är vi massor som inte är med i klubbarna och åker utan ryggsäck när vi inte behöver sådan, samt själva när vi kan gör det säkert.

Sådana här sektliknande gruppkulturer består ofta av ledare med många följare som skolas att lydigt hålla sig till ledarnas världsbild, och att sprida den.

Enligt mig får ni gärna åka med ryggsäck. Men jag hoppas att ni känner till den framåtvridande effekten i vatten.

Problemet är att ni i ”bubblan” hävdar att er världsbild är den enda rätta och vill att alla andra ska följa er. Annars fördömer ni dem.

Ni är välkomna ut ur bubblan. Vi andra får ha en välkomnande attityd till er. Vi vet att ni är skolade att tänka på ett visst sätt, och att fördöm alla andra. Det är så era ledare håller ihop gruppen.
 
Jag skulle vilja se den som tar sig upp ur en vak liggande på rygg...

Det jag tycker är fascinerande med såna här trådstarter är att den som startar tråden menar att alla andra har fel. Det är bara trådstartaren som sett "ljuset", alla andra på hela jorden verkar ha fel.

Eller är det unikt för svenska skridskoföreningar att rekommendera ryggsäck en som flythjälp? Vad säger t.ex. nederländska skridskoklubbar? Eller finska?

Jag kan köpa om man startar en tråd där man ifrågasätter en "gammal sanning", men om man går ut tvärsäkert och hävdar att den är fel så har man en väldigt stor bevisbörda på sig.

Jo, om trådstartaren skulle visa sig ha som enda avsikt att dela med sig av sina erfarenheter och inte ett nättroll så kan vi konstatera att trådstartaren behöver se över sin debatteknik, för den kommer från nättrollsskolan 1A.

Om man vill utmana "Gammal Sanning" så är det nog bättre att säga "jag ifrågasätter Gammal Sanning" än att kalla den för "desinformation", dvs. medvetet vilseledande. Att följa upp det med lite tankegods om att etablissemanget, dvs skridskoklubbarna, bara är ute för att sko sig själva genom att tvinga andra till konformism, att media går i ledband och att alla är fast i åsiktsbubblor är taget ur samma pamflett. Det är bara några steg från att yla "Fake news".

Lägger man då till att det är första gången användaren dyker upp så bockas det av så många nättrollskryss att det i så fall vore hyggligt att poängtera vad det är som gör att han/hon tas på allvar av så många, ifall det skulle vara så att det är någon som skriver i god tro och bara råkar ha ett otrevligt sätt.

För övrigt tycker jag att Utsidan klarar av att "gamla sanningar" ifrågasätts, även om det givetvis kommer en del reflexmässiga mothugg som inte alltid uppmuntrar till vidare diskussion. Lättviktsskor i fjällen och tarptält över trädgränsen och mycket annat både döms ut och hyllas i samma tråd utan att man dumförklarar de som inte håller med en. Men det bygger lite på att man öppnar debatten på ett vettigt sätt.

Till sist: Det är klart att även nättroll har poänger, men man måste komma ihåg att målet för nättroll ofta är att få en diskussion att spåra snarare än att dela med sig av sina synpunkter och det är svårt att få en diskussion att spåra ur om det inte finns något att diskutera.
 
Svar till ”Struntprat”:

Trådens rubrik rymmer inte alltid en så detaljerad ämnesbeskrivning som man skulle önska. Jag var medveten om att ordet desinformation skulle kunna provocera några i ett ämne som redan är så laddat. Vist hade jag kunnat hitta på en rubrik med lägre profil, men den hade blivit mindre precis och mindre engagerande.

Anledningen till att jag skrev på det här forumet var att tidningarnas kommentarsfält numera är nedstängda, det framgår av mina tidigare inlägg.

Utläggningen om ”åsiktsbubblor” är ett resultat av att flera gånger ha blivit kallad ”troll”. Det är en show som ”trolljägarna” bjöd in till. Hela den debatten kan nog vara ganska nyttig och en tankeställare för många.

Jag tycker att mitt mål är tydligt formulerat: Låt inte klubbarnas dogmatiska krav på ryggsäck och sällskap stå helt oemotsagt. Det gör nämligen att många avstår från att åka.
 
Jag har åkt ensam på alla möjliga och omöjliga isar(hav/sjö osv.) 30år utan ryggsäck, bara dubbar och ultralight piken, normala kläder(mobilt. i plastpåsen), så det mäste vara helt möjligt.
 
Hur menar du att jag beter mig som ett nättroll som du skriver Thure? Det förstår jag inte, det får du förklara.

Läs på lite https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Du hävdar en massa saker i dina inlägg men beskriver inte hur du kommit fram till din uppfattning och ger inga referenser.

Att övningsplurra kan ge en hel del färdighet och kunskap. Ligg gärna i ett par minuter och försök sedan ta dig upp då har du mkt stor användning av flythjälp för att ligga högre i vattnet. Men flythjälpen får inte sitta för lågt då riskerar man att tippa det är korrekt. Jag som har modifierat min ryggsäck genom att förlänga den nedåt för att den inte skall störa åkmotoriken har avstått från grenrem för att inte flytkraften skall hamna för lågt se bilden nedan.

Thure
 

Bilagor

  • Björck pic_338028_maxi.jpg
    Björck pic_338028_maxi.jpg
    37.5 KB · Visningar: 780
Problemet är att ni i ”bubblan” hävdar att er världsbild är den enda rätta och vill att alla andra ska följa er. Annars fördömer ni dem.

Vi i bubblan? Jag åker inte ens skridskor.

Däremot är jag sjöscoutledare och vi brukar låta våra scouter prova på plurrövningar på vintern och träna livräddning både med och utan flytväst (på sommaren).
 
Diskuterar ni inte olika saker?

För det första dör väl inte folk av drunkning?
Man dör väl av nedkylning, som leder till apati. Så flytläge i teori spelar rätt liten roll.

För det andra har man väl ryggsäck för att ha något att förvara fikat i?

Både flytväst och ryggsäck med funkar funkat säkert, men det är rätt obekvämt...

/David, som både åker i klubb och ensam, med anpassning av turen därefter
 
Jag skulle vilja se den som tar sig upp ur en vak liggande på rygg...
Hur tar man sig upp om man slår skallen och tuppar av en liten stund? Jag vet inte hur stor den risken är, men man brukar ju ha med det scenariot när man t.ex pratar om att komma åt och koppla en lina och att dra upp någon över iskanten. Men om man nu skulle vara avtuppad, är det bra att ligga frammåtlutad på mage? Hur undviker man att i det läget hamna med ansiktet under vattnet? Varför har inte räddningsvästar flytkraften koncentrerad på ryggen?

Och träning i all ära... hur testar man och tränar på att vara i vattnet avtuppad? Är man alltid vid fullt medvetande så är vi ju tillbaka till frågan om man behöver så värst mycket flythjälp överhuvudtaget.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...