Långfärd med småbarn

Ja det är ytterligare en aspekt.
Finns det några vagnar där det går att alternera sitt/ligg?
På Thules gemsida finns en del tillbehör men det ser inte ut som att någon ger möjligheten till liggplats.
En sak jag gillar med Thule är dämpningen.
Hade ni en dämpad vagn? Det kanske kan påverka tiden barnet orkar sitta.
Oavsett kommer vi såklart anpassa oss efter barnet men det är ju lite synd om det blir två timmars cykling per dag.
Tack för synpunkten det kommer vara till hjälp vid planeringen.
 
Jag har en Burley Encore som jag ar valdigt nojd med. Du far plats med tva barn om det skulle bli tillokning. Relativt gott om plats for packning och jag har aven anvant den enbart for last vid nagra tillfallen. Ryggen gar att falla, eller rattare sagt ryggen sitter fast med spannen i "taken" som du bara knapper av.

Att satta fast vagnen i cyklen tar max 30 sek, efter adaptern ar pa plats vid bakaxeln.

Som tillval kan du kopa en hjulanordning att ha i armen langst fram. Vagnen kan da anvandas som en rejalt tilltagen barnvagn. Rekommenderas varmt. Se till att fa den senare modellen da denna ar betydligt lattare och snabbare att anvanda.

Jag har inte provat nagra andra marken sa de kan mycket mojligt ha precis samma funktioner.

Tillagg:
Angaende liggvagn. Jag skulle nog inte prova med liggvagn da jag har svart att se hur man spanner fast ett liggande barn tillfredstallande. Inte for att jag pa nagot satt har sett nagon liggvagn. Den modellen vi har har nat med remmar var 20:e centimeter, sa i alla fall vart barn hade huvudet i mellan dessa remmar och darfor sov alldeles utmarkt. Lite svart att forklara i ord.
http://static.jensonusa.com/images/Additional-Image/Zoom/6/G0001U4F.jpg
Du ser remmarna precis i ovankanten pa bilden om du foljer lanken. En brasklapp dock, det beror givetvis helt pa hur stort barnet ar, men for oss passade det faktiskt ganska bra aven i borjan nar barnet var litet. Det skall ga och kopa spadbarnsinsatser, vilket jag dock inte har nagon erfarenhet av.

Annu en brasklapp, jag har ingen aning om Burley ar ett populart eller vanligt marke i Sverige.
 
Senast ändrad:
Hittade Burley encore i en butik som verkar vara baserad i danmark för cirka 5300 kr utan tillbehör.
http://www.cykelgear.se/tillbehor/c...n-encore-bla?zenid=3ohi3smrk93cvu2vpashinj8v3
Har den någon form av dämpning förutom vadderade sittplatser?
I övrigt verkar kärrorna ha snarlika funktioner.
Burley kan vara ett prisvärt alternativ då Thule har ett rekomenderat pris på 8000 kr utan tillbehör.

Mycket bra tillägg!
Att det blir svårt att spänna fast barnet liggandes hade jag inte tänkt på innan. Det går att argumentera för att endast använda liggdelen när kärran används som vanlig barnvagn, men då är cyklingen fortfarande bunden till hur länge barnet klarar av att åka sittandes.
Tack för din input, den har fått mig att tänka till en extra gång.
 
Ettåringar kan utmärkt sova sittande i barncykelkärra utan extraarrangemang.. Från ca 3 mån ålder hade vi våra barn i bilbarnstol halvliggande fastspänd i cykelkärran. Gick tom att ha det mindre barnet så brevid ett större barn i vår Burley d'Lite.

Cykelhjälm rekommenderas på barnet/barnen.

För kombination med tåg är hopfällbar cykelkärra att föredra framför lådcykel IMHO. Men vissa tågföretag är gnälliga beträffande cykelkärror (kanske bättre kalla dem för barnvagn...)

Thure
 
Vi har kört med Chariots hängmatta när barnen var små (under 1 år) och sedan med nack och sitt stödet (till typ 2 år) och sedan bara med vanliga selen. Det har fungerat bra och dom har sovit gott där inne.

Jag tror att dom flesta vagnarna (thule/chariot, burley, Coozer, nordic cab mfl.) är bra, det gäller bara att välja en som passar ens egna behov. Vi vill gärna åka skidor på vintrarna så då passade chariot med sitt skid-set bra.

Kolla runt på olika vagnar tänk på hur ni vill använda den. Det är bara ni som vet behovet ni har i slutändan. Det finns mycket begagnat också.
 
Jag har aldrig cyklat lådcykel, men jag har varit på cykelsemester några gånger.

Min erfarenhet är att man förr eller senare hamnar på vägar med snålt tilltagen vägren och gott om trafik. Då brukar det förr eller senare bli så att man bli omkörd med obehagligt lite marginal. Jag föreställer mig att den marginalen skulle bli ännu mindre om man sitter på en bred lådcykel istället för på en smal vanlig cykel.
 
Inte nödvändigvis, eftersom det var trehjulingar som var på tapeten. Bredare, ja, men svajar inte. En tvåhjuling tar nog upp lika mycket plats om man räknar med svajmånen.

Skulle också tro att en sådan hoj har samma effekt på bilister som min trike. De kör inte om snävt utan lägger sig hellre efter tills det blir mer gott om plats om det krävs.
 
För att gå tillbaka lite till grundfrågan så tror jag inte att Bohuslän är lika bra med små barn. Det finns inte många bilfria sträckor jag hittat att cykla på och jag tycker att trafiken är hetsigare i Bohuslän. (Familjen har sommarstuga på Orust och jag bor numera i Halmstad).

Kattegattleden är fantastisk just eftersom den så långt som möjligt dras på bilfria vägar. Lite mindre kuperat är det också, bra när man släpar på barn. Tyvärr sand istället för klippor på det flesta ställena där man badar ;)! Sedan finns det ju andra cykelleder i Sverige med.


/Andreas
 
Ligglösning

Först svarar jag på frågan. Vår vagn var odämpad. På älste sonen hade vi första halvåret problem med hjälmen, den minsta var alldeles för stor. Med de senare barnen fyllde vi ut golvet i kärran med ett frigolitblock och satte fast bilbarnstolen istället, en god vän som är röntgenläkare kommenterade att : Bilbarnstolen är ju inget annat än en heltäckande hjälm. Det fungerade bättre, men då fick vi ta syskonet i barnstol på pakethållaren.
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst alla jättebra tips och synpunter är det tydligt att de är smidigheten med vagn eller stabiliteten och bekvämligheten med en (eldriven) trehjulig lådcykel som är de stora skillnaderna om man bortser från pris.
För min del känns en vagn bäst för cykelsemestrande då den antagligen är lättare att få med på tåget. Frågan när det väl blir dags för inköp är om lådcykeln väger upp allt med sin arbetsförmåga hemmavid när det kommer till shopping osv.
Men det är en annan diskussion.

Tack för alla förslag på märken på olika vagnar. Ska kolla upp om det finns återförsäljare i närheten, annars har ju Thule sin concept store här i Malmö.
Jag hoppas/tror att barnet klarar längre dagsetapper med dämpad vagn även om ligglösning saknas. Det beror förstås till stor del på vilket underlag som dagen erbjuder.

Hade hoppats att Bohuslän var lika bra att cykla genom som Kattegattleden. Kuperat landskap är kanske överkomligt om det blir korta dagsetapper med hänsyn till barnet. Vet någon om cykelvägarna blir bättre uppe i Norge?
 
Har för lite personliga erfarenheter för att uttala mig om cykling med kärra i Bohuslän men har cyklat med barn på Jylland mellan Limfjorden och Skagen samt i Småland öster om Femsjö. Utmärkta ställen/områden bägge två.

Danmark har många andra trevliga rutter t ex Bornholm runt.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...