Vi som använder HB Unna för och nackdelar

Här är ett kvalitetstält under 2kg och rejält mycket större, samt riktigt stor absid

Nordisk Oppland 3 LW
Innermått 190*225 takhöjd från 95-110(mått utan absiden inräknad)
Vikt 1,98 kg
 
Här är ett kvalitetstält under 2kg och rejält mycket större, samt riktigt stor absid

Nordisk Oppland 3 LW
Innermått 190*225 takhöjd från 95-110(mått utan absiden inräknad)
Vikt 1,98 kg

Du har tydligen inte läst eller förstått ämnet?

Jag har ett tält som väger mindre ändå, och jag har en puppa till min sovsäck som jag får ner i fickan. Men det har inget med mitt Unna att göra.
 
Du har tydligen inte läst eller förstått ämnet?

Jag har ett tält som väger mindre ändå, och jag har en puppa till min sovsäck som jag får ner i fickan. Men det har inget med mitt Unna att göra.

Det var faktiskt ett skämt, ibland när jag eller andra rådfrågar om olika tält oavsett typ kommer ofta svaret, köp ett hilleberg. Även om det inte möter upp till det tält som söks. Det kan ibland kännas som att hilleberg är en religion 😀
 
Har ägt massor med tält, men beställde nu mitt andra Hilleberg. Det må vara religion, men det enda tältfabrikat som ger mirakelkänsla i kvalitet.
Nallo 4GT får nu sällskap av Unna.

Varför Unna? Inneutrymme. Inneutrymme. Vädertålighet. Mångsidighet. Inneutrymme. Kvalitet. Möjligheter att öppna hela sidan. Yttertält utan inner bra som "single Wall tent". M.m.

:)
 
Jag kom nyligen över ett Unna för ett bra pris och har nu trimmat ner det i vikt till 1,8 kg. Har fixat så mitt 350 g innertält kan hänga där inne. sparade över 300 g på det plus att jag bytt till 2 mm linor ist för 3. Jag får dessutom större absid och det tar mindre plats i ryggan.
 
Senast ändrad:
Jag kom nyligen över ett Unna för ett bra pris och har nu trimmat ner det i vikt till 1,8 kg. Har fixat så mitt 350 g innertält kan hänga där inne. sparade över 300 g på det plus att jag bytt till 2 mm linor ist för 3. Jag får dessutom större absid och det tar mindre plats i ryggan.

Spännande! Har du bilder att dela?
 
Så här ser det ut. Ett Unna sand med ett billigt kinatält i samarbete. Färgmässigt passar de som handen i handsken och jag tycker det funkade fint och jag sov bra med myggen surrandes ca 1 dm från ansiktet. Det är sitthöjd och 90x210 cm så absiden blir väl ca 20 cm bredare.
 

Bilagor

  • 20180706_210834_HDR.jpg
    20180706_210834_HDR.jpg
    50.7 KB · Visningar: 717
  • 20180706_210651_HDR.jpg
    20180706_210651_HDR.jpg
    44.5 KB · Visningar: 718
Kul. Har du länk till "kinatältet"?
Går det att fästa upp hela vägen som originalet? Så man får bra innerhöjd

Unna är ju väldigt mångsidiga och användbara året om för 1-2 pers. Får in 2st Exped Synmat bredvid varandra och det räcker ju för 2 personer.
 
Nej men det hette Axeman på aliexpress eller Geertorp på Amazon. Tror även jag sett ett tredje namn på det nånstans. Var två år sen jag köpte mitt axeman och just hos honom kunde man köpa bara inner eller bara ytter eller ett meshinner eller hela tältet. Mitt inner kallades 4-säsongs trots all mesh.

Det ett pyramidtält så går att resa med en stav eller två. Finns inga andra fästen än ett i taket, golvhörnen och ett i dörren, men har gjort ett par egna för att kunna dra upp duken mer ovanför ansiktet och fötterna. Sitthöjden är endast i mitten alltså.
 
Vinter

Ni som använt Unna på vintern kan ni ge mig lite tips.

Tänker mig att det är snö så djupt att med ett absidtält skulle man grävt en grop till benen. Lyckas ni få till en grop i Unna på något sätt? Förmodar ni tar ned halva innertältet vid matlagning och slippa sitta med korsade ben skulle vara skönt.
 
De gånger jag använt Unna på vinterfjället har jag grävt en liten grop. Endast en gång har jag haft så dåligt väder att jag var tvungen att smälta snö med dörren stängd och då gjorde jag som du skrev att jag hängde av delar av innertältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Teknikern Fördelar - nackdelar med era tält. Bo och sova 15
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
Eberg Nackdelar med fyrsasongstalt? Marmot Odyssey? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.