Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW

ULW 2.... Vad ska man säga,helt klart imponerande tält...maken till lättare tält att få spänn på duken har jag aldrig vart med om...man behöver bara dra lite lätt i uppspänningen i varje hörn för att få spänn på hela duken..

Andra tält jag provat så säckar formen lite ihop när man öppnar dörren....den här har fortfarande lika fint spänd duk...

Dörren är otroligt lätt att öppna o stänga fast tältet har spänd duk övrigt..

Känner mig skapligt nöjd iaf.. Ska försöka uppdatera framöver både med o motgångar me tältet..


Har även ett Hilleberg soulo och The North Face 02 att jämföra med...
 

Bilagor

  • DSC_0789.jpg
    DSC_0789.jpg
    55.8 KB · Visningar: 7,786
  • DSC_0788.jpg
    DSC_0788.jpg
    52.4 KB · Visningar: 9,103
Sitter just nu och överväger Nordisk Telemark 1-2 ULW och Helsport Ringstind Superlight 1-2. Dem verkar ligga på samma nivå både pris och viktmässing (dock hittat Helsport till en billigare peng).

Hur tycker du at Nordisk står sig i dåligt väder, och hur är absiden? Är det allt för optimistiskt att ta för givet att man kan laga mat där vid dåligt väder?
 
Jag valde också mellan Ringstind och Nordisk Telemark. Det blev Telemark pga de fyra pinnarna som ser till att jag inte får tältduken tryckt mot sovsäcken vid blåst.
 
Ok- bra att veta :) har du prövat det i dåligt väder ännu?

Japp, ett par dåliga nätter, och jag har ännu inte frusit om fötterna (jag har också ett Arctic Alpine WBT2 där duken trycks mot fötterna vid kraftig blåst, vilket jag inte finner tillständigt). Det ska tilläggas att jag har ett par extra stormlinor som jag sätter upp med tältet. Förra sommaren var det dock sällan som det blåste särskilt mycket, så det var kanske opåkallat.
Det ska också tilläggas att jag kontemplerade möjligheten att istället införskaffa ett tarptält (främst då Tarptent Double Rainbow eller Six Moon Designs Skyscape Trekker), men det blev till slut ändå ett Telemark p.g.a. dubbla tält (isolerar bättre mot kylan) och då jag slipper prisge mina vandrarstavar då jag ger mig ut på dagstur. Utrymmet i innertältet tycker jag är perfekt för mig, då jag utan problem får plats med mig själv och en stor ryggsäck i innertältet, samtidigt som absiden fungerar bra att laga mat i då ventilen är belägen rakt ovanför ingången. Absiden kan mycket enkelt avpassas efter behov, tack vare en rem som sitter under tältet.

Som tillägg till det jag sa beträffande Ringstind Superlight var denna video ett huvudskäl till att jag valde Nordisk Telemark: https://www.youtube.com/watch?v=gqbhVmk4joU. Det blåser inte mycket, men ändå ser det ut som att antingen fötterna eller huvudet kommer att få det trångt och kyligt.
 
Japp, ett par dåliga nätter, och jag har ännu inte frusit om fötterna (jag har också ett Arctic Alpine WBT2 där duken trycks mot fötterna vid kraftig blåst, vilket jag inte finner tillständigt). Det ska tilläggas att jag har ett par extra stormlinor som jag sätter upp med tältet. Förra sommaren var det dock sällan som det blåste särskilt mycket, så det var kanske opåkallat.
Det ska också tilläggas att jag kontemplerade möjligheten att istället införskaffa ett tarptält (främst då Tarptent Double Rainbow eller Six Moon Designs Skyscape Trekker), men det blev till slut ändå ett Telemark p.g.a. dubbla tält (isolerar bättre mot kylan) och då jag slipper prisge mina vandrarstavar då jag ger mig ut på dagstur. Utrymmet i innertältet tycker jag är perfekt för mig, då jag utan problem får plats med mig själv och en stor ryggsäck i innertältet, samtidigt som absiden fungerar bra att laga mat i då ventilen är belägen rakt ovanför ingången. Absiden kan mycket enkelt avpassas efter behov, tack vare en rem som sitter under tältet.

Som tillägg till det jag sa beträffande Ringstind Superlight var denna video ett huvudskäl till att jag valde Nordisk Telemark: https://www.youtube.com/watch?v=gqbhVmk4joU. Det blåser inte mycket, men ändå ser det ut som att antingen fötterna eller huvudet kommer att få det trångt och kyligt.


Ok, tack för svar :) Har bestämt mig för att gå för en tredje lösning, istället för något av de två nämnda tälten :)
 
Det blev ett Vaude Power LIzard SUL 1-2 personer.
http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Power-Lizard-SUL-1-2P-green.html#

Det väger något mer (strax över ett kilo), men är något större (vill gärna ha möjlighet att klämma in en till person utan att behöva använda mitt gamla tält), billigare (hittade det till 3500kr) och tilltalar mig mer rent estetiskt Så den kombinationen var det som avgjorde det.

Kollade även på Vaude Power Lizard GUL 1, men det var allt för litet för mitt behov.
http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Lizard-GUL-1P-green.html

Specifikationerna ser ut som följer:

Capacity : 1 - 2

- Floor fabric: 40D Polyamide lam, 10.000mm

- Fly fabirc: 20D Polyamide SI/SI, 3.000mm

- Innertent Fabric: 15D Polyamid

- Poles: Al 7001

- Weight: 940g (min) / 1050g (max) / 525g (p.Person)

- Pitching time: 2.5 mm

- Pegs / Guylines: 8 / 2

-Stuffsack : 35 x 10 cm
 
Det blev ett Vaude Power LIzard SUL 1-2 personer.
http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Power-Lizard-SUL-1-2P-green.html#

Det väger något mer (strax över ett kilo), men är något större (vill gärna ha möjlighet att klämma in en till person utan att behöva använda mitt gamla tält), billigare (hittade det till 3500kr) och tilltalar mig mer rent estetiskt Så den kombinationen var det som avgjorde det.

Kollade även på Vaude Power Lizard GUL 1, men det var allt för litet för mitt behov.
http://www.vaude.com/en-NL/Products/Tents/Lizard-GUL-1P-green.html

Specifikationerna ser ut som följer:

Capacity : 1 - 2

- Floor fabric: 40D Polyamide lam, 10.000mm

- Fly fabirc: 20D Polyamide SI/SI, 3.000mm

- Innertent Fabric: 15D Polyamid

- Poles: Al 7001

- Weight: 940g (min) / 1050g (max) / 525g (p.Person)

- Pitching time: 2.5 mm

- Pegs / Guylines: 8 / 2

-Stuffsack : 35 x 10 cm

Testade den första versionen men lämnade tillbaka skiten.
 
Fick nya UTE-Magasinet i dag och test av 8 lätta tält för 1 och 2 personer.
Verkar vara ett problem med flera av tälten att vävarna hänger och då speciellt vid blöta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.