Nu bär det äntligen ut!! ...

Av kardade nässelskaft gjorde man märling förrut. Det låter helt underbart, nästan lika fint som här nere vid sydkusten.
go tur
 
Tack för det! "Flöt iland" i förmiddas efter 10-12 varma å blåsiga dagar,
de rackarns tjurarna hade brutit sig in på udden!! å käkat upp en del blommor å gräs, lyckades i hast stängsla om, å med lock å pock lirka ut dom från udden (släpper in dom på hösten så de får beta av allt när all blommning är över)

när de gäller plockning av nässlor så bränns de späda toppskotten föga om man tar dom "medhårs" , nerifrån å upp, de fullgångna mörkgröna bladen ä däremot svårare att lura, men funkar på samma sätt om man ä försiktig,
ja toppar mina bestånd kontinuerligt hela sessongen, å kan då skörda nya späda toppskott, som ja käkar färska, fryser å torkar,
nässelgiftet frigörs snabbt efter man skördat å hackat dom,
att förvälla nässlorna å hälla bort spadet är kontraproduktivt, för då kastar man ju bort mycke av dess nyttiga vitaminer, mineraler m.m.

bild; på jakt efter "mina kvigor", segelkonverterad suvi 496 med sidosvärd,
 

Bilagor

  • suvin på svedholm, slungudden i bakgrunden.jpg
    suvin på svedholm, slungudden i bakgrunden.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,297
Av kardade nässelskaft gjorde man märling förrut. Det låter helt underbart, nästan lika fint som här nere vid sydkusten.
go tur

bra att du påminnde mig! har sparat en filmsnutt -har ja för mig -från p1´s naturmorgon när erik kolström? beskriver å visar hur man gör nässelsnören, tänkte ha det till mina, självväxta kräklor å hängare som ja tälger på lediga stunder,

hittar ja inslaget kan ja notera det här,
 
så var det dags igen! efter en veckas intensiv å härlig stockholmsvistelse med barnbarnen med flera är det på sin plats för en mer stillsam å mindre ljudlig miljö,

hoppas på många dagars värme å uppehåll för slutlackning av plywoodkjaken,
fick nyss ett glädjande besked att ja fortsättningsvis får låna en utskärsbod vid behov, skönt att komma under tak vid överfallsväder eller när regntältandet börja slita på nerverna, och inte minst få sitta vid ett riktigt bord för skrivarbetet (skriver numer för nordiska museets kulturhistoriska å etnologiska undersökning)
även spännande vilka kreatur som går på ön å på grannöarna,

en go å varm helg hälsar lw

bild; här kommer ja snart att puttra fram 48 år senare!

blir inte riktigt klok på varför mitt senaste bidrag hämnade så man måste klicka fram det å inte som tidigare i synlig följd?
vi får se var det här hamnar?!

det är härligt med all grönska nu efter vintern, som ja åxå gillar skarpt, men det var besvärligt före på sjön, den is som fanns va mest fruset snömos å mycke öppet vatten så svävaren hade det svårt, så tyvärr fick ja inte nån riktig vinter därute me snöstorm å dylikt busväder :) nåt av de bästa me sommarn är att få gå barfota!! höra insektssurr, å känna doften av varmt berg efter en regnskur,
när ja åker ut härnäst blir det premiärtur med färdiglackad Pfab-kajak, som ja kallar plywoodkajken efter dess konstruktör å byggare Peter Pfab (1917-2006)
 

Bilagor

  • Resize of 2006-01-08 071.jpg
    Resize of 2006-01-08 071.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,253
Merde!! skulle ha åkt ut igår, men de strulade med beställning av kompletteringstaxin*, å idag/sön. å helgdagar går det inte att beställa?! så de får bli imorron :(

längtar ut att få sjösätta plywoodkajaken som nu ä färdiglackad, de blev 5 strykningar, sen tog den gamla fernissan slut! (köper ny i höst till reapris).

har beställt en vattensäck från outnorth -4l -för 179kr, bra pris! de flesta andra varianter kostade runt 500, fördelen med en mjuk vattensäck -i kajak -framför en stel petflaska eller dylikt, är att man kan pressa ur luften vartefter vattnet förbrukas, och som då inte kan ligga å skvalpa fritt (i en större å stabilare fakost spelar det ju ingen roll).

de verkar vara det enda ja behöver kompletera utrustningen med, står mig bra med det ja skaffade på 80-talet, bra grejer, hur ja nu hade råd med det?! men en del fick ja ju som lön för artiklar om båt å -skärgårdslivet i svunna tider, å det ä nog preskiberat nu :)

"Det mesta arbete som utförs i världen är inte lönearbete, utan oavlönat informellt arbete som utförs av kvinnor å barn" (å undertecknad!)

hoppas ni nu är ute i spenaten å gottar er istället för att läsa det här :) so long!

*om man har mer än 2 km till en busshållplats, har man rätt till kompletteringstaxi, oavsett om man är skriven på adressen eller ej, om detta gäller speciellt här i östergötland känner ja inte till, men väl värt att kolla upp, om man ä bilfri å vill hälsa på nån borta i "åböbbla" / obyggden på värmländska :) samres heter företaget här,

bild; här en härlig liten vedtrangia, från ett californiskt företag; sierra stove, direktimport, vet ej om nån för den här i sverige, den finns även i titan för den viktjagande fjällvandraren, den har en liten fläktmotor som drivs med 1 aaa-batteri, men den har slutat funka, men den funkar helt okey ändå, det är så skönt att slippa sölet med T-doja! å munstycket på gasolköket beckar ofta igen,
 

Bilagor

  • vedtrangian sierra stove cal. usa_resize_resize2.jpg
    vedtrangian sierra stove cal. usa_resize_resize2.jpg
    95.2 KB · Visningar: 1,196
Första kajakturen

Så bar det äntligen ut på första kajakturen! Tre glada nybörjare var vi som gav oss ut och paddlade i helgen. Äventyret inkluderade en "vatten över huvudet"-incident och lite drama i tuffare sjögång, men också idealisk paddling i lugna vatten, sol, bad och en sagolik lägerplats.

Om ni vill läsa om vårt lilla äventyr finns en rapport på min blogg: http://fjallvandraren.wordpress.com/2014/06/08/kajaktur-i-norra-skargarden/

Hälsningar
Gunnar
 

Bilagor

  • wp_20140607_026.jpg
    wp_20140607_026.jpg
    19.8 KB · Visningar: 1,096
Grattis till den! för egen del blev premiärturen inte av då ja upptäckte att plywoodaren behövde ännu en duvninig rå linolja innombords, en smått akrobatisk övning, knästående under den upp å nedvända kajaken på bockar, å huve å armar upp/instuckna i sittbrunnshålet, å när armar å lång elementpensel inte räckte till fick en del av ett metspö bli förlängare,

för övrigt fortsatt optimering å testsegling av rodd/segelsnipan, tyvärr håller inte mitt "roderpatent", en fällbar skädda på snurrriggen, propellern gör för stort vattenmotstånd å hon styr dåligt, ja får ta på mig omaket att haka av "gräddvispen", å haka på det fällbara rodret,

ett annat bakslag är att ja nu inser att ja inte klarar mig med bara rodd å segel -som ja varit så sugen på -för en strulande handled (artros) men paddla funkar bättre av nån anledning?! så där slipper ja sölet med benzin å skrammlig maskin!
önskedrömmen ä ju en elsnurra å solpanel på mittoften, men det tillåter inte pensionistkassan :( men ja ä rätt glad ändå :)

får istället glädja mig åt min nya hussnok, som bor under stugtrappen, å ligger ovanpå å solar sig, förvånansvärt oskygg! vilket rör hjärtat hos en ormtjusare sedan barnsben (plockade snokar å huggormar som ja hade i terrarier)

bild; "hussnoken" strax intill stugtrappen, intensivt spejande på den stora lunsen som tagit dess favoritplats i solen!
 

Bilagor

  • hussnoken tittar fram2.jpg
    hussnoken tittar fram2.jpg
    91.8 KB · Visningar: 1,075
Åter på landbacken efter 10 dar i skärgårn, lyckades pricka in en 2-dagarsluff till de yttre regionerna, med övernattnig i en gammal pytteliten fiske/-jaktstuga,
ringrostig å med kort varsel fick ja med mig 3 ficklampor, 2 små multiknivar å 2 större dito, ingen båtshake å ingen talrik! + en masa annat, men de gick bra ändå, tillverkade en nödbåtshake av en bit algren å vägverkets röda snömarkeringsreflexspinne,

då ja pasade på att utnyttja 2 mellandagar med sol å värme motoriserade ja ut med rödluvan, hennes 4-taktsmotor acceperar ja ljudnivån på, men de skrammliga 2-taktsgräddvisparna på småbåtarna ä ja så jäkla trött på, å även på sölet med benzin!

det var ovanligt frodig blommning i år, med stora mattor av bland annat styvmorsviol och 20-30 nattviol, en vitgul orkidè som på kvällen spred sin väldoft över den lilla ön! matlagning över öppen härd med 3-fot (som ja alltid har med mig, egensmidd present från äldsta sonen) bidrog åxå till fridfullheten, såg havsörn båda dagarna å en falk, men tyvärr inga huggormar? det brukar det vimmla av där, kan delvis bero bero på det magra musåret,

nu stundar nåra dagar i kungliga hufvudstaden, ska bistå yngsta doter med barnen, de blir kul!!

bilder; rödluvan; snacka om "hängslen å svångrem"; 5 förtöjningar!
 

Bilagor

  • öppna härden melskär_resize_resize2.jpg
    öppna härden melskär_resize_resize2.jpg
    95.7 KB · Visningar: 1,109
  • nattviol å styvmorsviol melskär_resize_resize2.jpg
    nattviol å styvmorsviol melskär_resize_resize2.jpg
    150.7 KB · Visningar: 1,044
  • rödluvan melskär.jpg
    rödluvan melskär.jpg
    51 KB · Visningar: 1,095

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...