Vad är egentligen balans?

Som med all träning ger ju specifik balansträning ett specifikt resultat, vill man vara bra på att stå på ett ben och blunda och bara tränar på det blir man bättre på just det, medan vill man ha generellt bättre balans bör man träna balansen i alla möjliga situationer, att kunna stå länge på ett ben hjälper ju inte om man ramlar när man går i skog och mark.
Stå på ett ben och blunda är helt klart en god övning, men bör kompletteras med andra sätt att utmana balanssinnet med både övningar och vardagsbalanserade för att ge större vinst.

Vad jag förstått kan inte balanssinnet i sig tränas upp, liksom det inte går att träna upp ögonen för att få en skarpare syn, men balansen går att träna upp, liksom observationsförmågan för att fortsätta samma jämförelse, detta oavsett vilken nivå man ligger på.
Rätta mig gärna om jag förstått det helt fel.
Naturligtvis underlättar det betydligt med bra balanssinne eller perfekt syn, men även om man saknar anlag att bli den bästa kan man bli bättre. :)
 
Som med all träning ger ju specifik balansträning ett specifikt resultat, vill man vara bra på att stå på ett ben och blunda och bara tränar på det blir man bättre på just det, medan vill man ha generellt bättre balans bör man träna balansen i alla möjliga situationer, att kunna stå länge på ett ben hjälper ju inte om man ramlar när man går i skog och mark.
Stå på ett ben och blunda är helt klart en god övning, men bör kompletteras med andra sätt att utmana balanssinnet med både övningar och vardagsbalanserade för att ge större vinst.

Vad jag förstått kan inte balanssinnet i sig tränas upp, liksom det inte går att träna upp ögonen för att få en skarpare syn, men balansen går att träna upp, liksom observationsförmågan för att fortsätta samma jämförelse, detta oavsett vilken nivå man ligger på.
Rätta mig gärna om jag förstått det helt fel.
Naturligtvis underlättar det betydligt med bra balanssinne eller perfekt syn, men även om man saknar anlag att bli den bästa kan man bli bättre. :)

Bra formulerat med att man kan förbättra balansen men inte balanssinnet. Dock kan man ju undra vad skillnaden egentligen är? Att stå på ett ben och blunda gör en duktig på detta, men nog bör det ge effekter även när man är ute och går? Att balansera på en fot tränar alla dessa små muskler i foten och underbenet, man parerar, man fixerar osv. Jag skulle bli överraskad om det inte hade någon som helst effekt i andra sammanhang. Dock kan jag inte presentera några forskningsrön som styrker min bild.

Jag upplever i alla fall att min balansövning har varit ett bra komplement till klättringen. En del går på lina och hävdar att det är bra för klättringen. Frågan är om det har någon effekt, då man sällan balanserar på smala lister som går mitt under och längs med foten. Jag tycker att det är knepigt det här med balans och balansträning. Kan verkligen inte balansövningar ge generella effekter på balansen/balanssinnet (och med det tänker jag på ökat antal neuronkopplingar som har med balans att göra)?

Mvh /Joel
 
Bra formulerat med att man kan förbättra balansen men inte balanssinnet. Dock kan man ju undra vad skillnaden egentligen är? Att stå på ett ben och blunda gör en duktig på detta, men nog bör det ge effekter även när man är ute och går? Att balansera på en fot tränar alla dessa små muskler i foten och underbenet, man parerar, man fixerar osv. Jag skulle bli överraskad om det inte hade någon som helst effekt i andra sammanhang. Dock kan jag inte presentera några forskningsrön som styrker min bild.

Jag upplever i alla fall att min balansövning har varit ett bra komplement till klättringen. En del går på lina och hävdar att det är bra för klättringen. Frågan är om det har någon effekt, då man sällan balanserar på smala lister som går mitt under och längs med foten. Jag tycker att det är knepigt det här med balans och balansträning. Kan verkligen inte balansövningar ge generella effekter på balansen/balanssinnet (och med det tänker jag på ökat antal neuronkopplingar som har med balans att göra)?

Mvh /Joel

Det blir en viss effekt på generella balansfärdigheten också att endast träna på att stå på ett ben och blunda, dels pga träningen av små muskler som du nämner här, och för att du får en viss ökning i det kinestetiska sinnet, dvs kroppskännedom/kroppskontroll.
Mycket av den ökade färdigheten i en specifik övning kommer dock från snabbare neurologisk återkoppling i hjärnan och nervtrådar och de är specifika för övningen.

Så du har helt rätt i att det ger en effekt. Däremot så ger mångsidig balansträning betydligt mer effekt på den generella balansen då framför allt kinestetiken tränas betydligt mer ju fler rörelser man gör.
 
Däremot så ger mångsidig balansträning betydligt mer effekt på den generella balansen då framför allt kinestetiken tränas betydligt mer ju fler rörelser man gör.

Det är jag helt övertygad om, också. Dock vore det intressant att låta personer som aktivt tränar sin balans på lina eller bräda försöka gå på händer, förutsatt att de inte övat på detta. Sedan ska det finnas en kontrollgrupp som aldrig tränar på balans. Det vore spännande att se om det finns skillnad i hur snabbt grupperna lär sig och hur långt de kan gå.

Om balans förbättras generellt av övning borde det märkas. De som övar balans har ju ingen fördel av träningen de har i fötter och ben sett till "muskelminne". Om det finns skillnad borde den vara kopplad till förmåga att hitta kroppens lodlinje och jämviktspunkt, dvs. generell balans.

Mvh /Joel
 
Det är jag helt övertygad om, också. Dock vore det intressant att låta personer som aktivt tränar sin balans på lina eller bräda försöka gå på händer, förutsatt att de inte övat på detta. Sedan ska det finnas en kontrollgrupp som aldrig tränar på balans. Det vore spännande att se om det finns skillnad i hur snabbt grupperna lär sig och hur långt de kan gå.

Om balans förbättras generellt av övning borde det märkas. De som övar balans har ju ingen fördel av träningen de har i fötter och ben sett till "muskelminne". Om det finns skillnad borde den vara kopplad till förmåga att hitta kroppens lodlinje och jämviktspunkt, dvs. generell balans.

Mvh /Joel

Jag brukar lära mig balansrelaterade övningar väldigt fort, främst tror jag det beror på att jag är väldigt bra på att imitera rörelserna till dem som är duktiga på någonting.
Jag vet precis var jag har ben och armar och precis hur jag ska röra rätt leder i förhållande till varandra, det är tyvärr en kunskap som många människor i dagens samhälle saknar.

Första dagen jag åkte snowboard så klarade jag svängar åt båda hållen i lätt backe efter ca 30 minuter och hopp med 360 innan dagen var slut, främst genom att se och lära, men jag fick också några bra tips på vägen..
 
Det där förstår inte jag riktigt. Jag trodde i min enfald att om man kan balansera med slutna ögon så har man bättre balans än om man måste balansera med ögonen. Och att det är bra att haba balans.

Praktiskt taget alla sjukgymnaster jag haft att göra med betonar den förmågan, som test och övning. Isåfall en övning, som tillsammans med Draken, har den fördelen att man kan göra den nästan när som helst och var som helst.

Har man begränsad nytta av bra balans så är det väl så, och då kan jag väl med gott samvete ge upp?

"Praktiskt taget" skrev jag. I en tidigre tråd postade en sjukgymnast som inte loggar in längre.
Han menade att i mitt fall var de enda giltiga testen nåt som klass "timed up and go" och "sit to stand". Det är geriatriska test , som används på äldreboenden för att avgöra om gubbarna och käringarna klarar av att gå på dass själva. Jag var då 65, idag 69, och är tämligen rörlig
och absolut inte fallbenägen.
QUOTE]

Väldigt många blandar ihop balans och balanssinne. Balansen är en färdighet som består av många komponenter, bla balanssinnet men även synen, muskelstyrka, koordination mm.

När jag läser dina inlägg så känns det som att du fastnat i att du har dålig balans för att du inte klarar övningarna där du har slutna ögon. Men där du faktiskt rent praktiskt inte har så dålig balans. I stycket ovanför (min fetmarkering) skriver du att du inte alls är fallbenägen, tidigare har du skrivit att du har inga problem att cykla och vad jag förstått så vandrar du mycket. Det tyder på att du inte har en sjukligt dålig balans.
Jag tror att av nån anledning, som jag inte vet varför så är din balans kopplad väldigt mycket till din syn. Av den anledningen så är övningar där du blundar kanske mindre bra för dig. Om du vill förbättra din balans så ger det dig nog mer att satsa på övningar där du har öppna ögon där du kan träna övriga komponenter i balansen som tex koordination och muskelstyrka.

Övningen där du står på ett ben är bra. Dels är den enkel att utföra (inga hjälpmedel behövs), det är lätt att ändra nivån (en hand i väggen som stöd, olika underlag, olika aktiviteter tex diska, tandborstning, läsa). Tycker du att det är för enkelt att stå på ett ben på plan mark så testa i en sluttning, i gräs, på en madrass osv. Under kontrollerade former kan det även vara idé att ibland inte använda stavar när du vandrar men isåfall börja på plant underlag.

För att att svara på din inledande fråga så ja, din balans är bättre om du klarar att hålla balansen även när du blundar men som jag skrivit tidigare så är det av mindre praktisk betydelse eftersom du verkar ha hyfsad balans när du har ögonen öppna och oftast när vi rör oss så tittar vi, vi blundar inte.

Klart du kan välja att ge upp och det är ditt val. Det enda vi kan göra här är att informera om det vi kan och tror. Det är också ditt val om du väljer att ta till dig det som skrivs här. Min fasta övertygelse är att det går att träna upp delar av de komponenter som ingår i balansen och jag har träffat många som har betydligt sämre balans än vad du har.
 
Camiscio:

Jag tror fortsatt dock att jag utifrån helt generellt grundlag skulle satsa på ytterligare någon övning för rumpa och hanstrings.
....
Jag kommer inte spontant på någon specifik övning som tränar framsida och baksida lika mycket, men balans uppnås genom att göra både övningar som tränar främre musklerna mest och bakre musklerna mest.
T.ex Finnen tränar hamstring och gluteus bra, medan omvända Finnen tränar framsida lår och bukmuskler främst, båda tränar ju bålstabiliteten bra också.
....
Att du kan ligga med god balans på ryggen på en pilatesboll gör att jag spontant inte tror att du har något fel på balanssinnet, styrketräningsövningarna du klarar tror jag visar att du inte får balansproblem pga bristande muskelstyrka.
....

Du kan enkelt testa om det är där du behöver träna, lägg en krona ett steg framför dig, sikta på kronan med stortån (innan du lyfter foten) ta sedan ett snabbt och bestämt steg framåt och plassera stortån på kronan.
Träffar du den 9-10 gånger på 10 försök har du väldigt god kinestetik, träffar du flera gånger och bommar några gånger med en eller ett par centimeter är du ganska genomsnittslig och bommar du med många centimeter eller någon decimeter på flera försök förklarar det lätt varför man har problem med balansen när marken blir lite ojämn.

Exemplet på övning hade också ytterligare 2 syften, dels att det går att finna övningar på alla nivåer, det gäller att finna sin nivå där det är utmanande men möjligt. Dels också att komma bort lite från gymet, vill du få en bättre balans i vardagen, gör vardagsnära övningar, var kreativ i tänkandet, testa hoppsan-steg, gå på kantstenen på trottoaren eller liknande.
Det blir ju väldigt få gånger man utanför gymet står på en fot och balanserar på gummibollar.

All lycka till med att finna DIN väg, var inte rädd att prova saker, ingen övning kan ge dig SÄMRE balans. :)


Jag stretchar hamstrings, dels när jag gör mina smidighetsövningar, dels efter löprundorna.
Inomhus använder jag en handduk.
Utomhus stretchar jag liggande på rygg med benet mot ett elskåp, en trädstam eller en lyktstolpe. Jag kommer aldrig att klara 90 grader, men det är skönt och jag kanske bromsar en pågående försämring.

Jag trodde jag klargjorde att jag inte tränar på gym; dels tar det en massa tid att ta sig dit och hem, dels är det en rätt motbjudande miljö (jag brukar komma före PT-timmen och värma upp, så jag vet hur det är).
Jag övar alltså hemma, på morgnarna.

Finnen kan jag alltså inte göra, men till nästa PT-timme tänkgte jag föreslå att vi kör den som test.
Min viktigaste övning för baksida lår är lårcurl på boll, kanske 3*15 eller 3*10 lyft, med händerna i vädret.

"Det blir ju väldigt få gånger man utanför gymet står på en fot och balanserar på gummibollar." - sådana invändningar kan man göra om precis vilken träning som helst.
Jag tar tvärtom för givet att träning aldrig eller sällan ser ut som syftet med träningen, om den ska vara effektiv och inte ge upphov till skador.
T ex, ett viktigt skäl att jag vill ha bra balans är att minska slitaget på fot- och knäleder när jag går i grov terräng, t ex blockstråk. Och det uppnår jag ju inte genom att gå i blockterräng (som ändå inte finns i mina hemtrakter) - tvärtom, går jag otränad får jag ju ont.

För tillfället försöker jag med nigrörelser på en balanskudde, statiska övningar på bosuboll, vridrörelser på ett ben med en vikt i händerna och Draken. Speciellt de första tror jag också stärker en del muskler kring knäna. Däremot vet jag inte om det går att stärka fotlederna . Finns det några muskler där att tala om?
Det är troligen mina sladdriga fotleder som gjorde att jag lärde mig åka skridsko.
 
"Det blir ju väldigt få gånger man utanför gymet står på en fot och balanserar på gummibollar." - sådana invändningar kan man göra om precis vilken träning som helst.
Jag tar tvärtom för givet att träning aldrig eller sällan ser ut som syftet med träningen, om den ska vara effektiv och inte ge upphov till skador.
T ex, ett viktigt skäl att jag vill ha bra balans är att minska slitaget på fot- och knäleder när jag går i grov terräng, t ex blockstråk. Och det uppnår jag ju inte genom att gå i blockterräng (som ändå inte finns i mina hemtrakter) - tvärtom, går jag otränad får jag ju ont.

Jag menar inte att stå på bosubollar och liknande är dåligt, men ENDAST allmän träning blir mycket mindre effektiv än allmän + specifik träning, liksom ENDAST specifik träning blir mindre effektiv då den ger ensidigt slitage och ofta obalans i muskler.
Jämför med idrottsutövare, t.ex slalomåkare kör styrkepass, konditionspass, mjölksyraträning i tillägg till backträning, både med och utan portar.

Det jag prövar att säga är att för maximalt träningsresultat bör du röra dig på ojämn terräng då det är målet med träningen. Från lätt terräng och succesivt mot svårare.

Ingen slalomåkare blir duktig utan att stå i backen, ingen golfare blir bra utan att svinga klubbor, ingen får bra balans i terräng utan att gå på ojämn mark.
 
Jag trodde jag klargjorde att jag inte tränar på gym; dels tar det en massa tid att ta sig dit och hem, dels är det en rätt motbjudande miljö (jag brukar komma före PT-timmen och värma upp, så jag vet hur det är).
Jag övar alltså hemma, på morgnarna.

Du har vad jag förstår några hjälpmedel hemma som du använder under träning, alltså ett hemma-gym inomhus.
Som sagt, gym-träning, på studio eller hemma, bör kompletteras med mer specifik träning för maximalt resultat.
 
Ingen slalomåkare blir duktig utan att stå i backen, ingen golfare blir bra utan att svinga klubbor, ingen får bra balans i terräng utan att gå på ojämn mark.

Lite OT, men eftersom jag är TS låter jag det passera ;)

Det där är ett resonemang som är ofta återkommande. Speciellt i klättringstrådar ser man ofta råden att inte ödsla tid att träna på gym eller liknande, utan att enbart träna klättring för att bli bättre i klättring.

Visst, jag håller med. Ska man bli bra på något så måste man träna just det - mycket. Men alla andra idrottare tränar på gym eller någon annan kompletterande form av träning. Slalomåkare tränar enormt mycket styrkelyft i gym. Jag såg att Annika Sörenstam tränar mycket på gym för sitt golfande.

Om samma logik skulle gälla t.ex. viss typ av balansförmåga eller klättring, så skulle man inte göra något annat än just det som man gör. Slalomåkare skulle inte göra något annat än att åka slalom. Det är ju inte så. Ingen slalomåkare når toppen utan kompletterande träning. I vissa fall för att stärka en viss muskelgrupp, i andra för att förebygga överansträngningsskador som uppstår om man bara gör samma sak hela tiden.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Lite OT, men eftersom jag är TS låter jag det passera ;)

Det där är ett resonemang som är ofta återkommande. Speciellt i klättringstrådar ser man ofta råden att inte ödsla tid att träna på gym eller liknande, utan att enbart träna klättring för att bli bättre i klättring.

Visst, jag håller med. Ska man bli bra på något så måste man träna just det - mycket. Men alla andra idrottare tränar på gym eller någon annan kompletterande form av träning. Slalomåkare tränar enormt mycket styrkelyft i gym. Jag såg att Annika Sörenstam tränar mycket på gym för sitt golfande.

Om samma logik skulle gälla t.ex. viss typ av balansförmåga eller klättring, så skulle man inte göra något annat än just det som man gör. Slalomåkare skulle inte göra något annat än att åka slalom. Det är ju inte så. Ingen slalomåkare når toppen utan kompletterande träning. I vissa fall för att stärka en viss muskelgrupp, i andra för att förebygga överansträngningsskador som uppstår om man bara gör samma sak hela tiden.

Med vänlig hälsning /Joel

Om du tittar på hela mitt inlägg bör det framgå tydligt att jag menar att allmän och specifik träning fungerar bäst i kombination. Det gäller både styrka och balans.
Det finns ju inom klättring de som tycker att man stort sett bara ska klättra, och andra som anser att styrketräning är ett nödvändigt komplement, men du lär aldrig hitta en klättrare som tycker att man ENDAST ska träna på gym.

Vill man bli bättre på något specifikt måste ju en del specifik övning till, mängden gym/specifik träning kan man diskutera i all oändlighet, men väldigt bred enighet råder hos stort sett alla som tränar något överhuvudtaget att bäst resultat ger kombinationen spec/allmän träning, ett fåtal förordar ENDAST specifik träning och INGEN förordar ENDAST allmän träning. :)
 
Jag menar inte att stå på bosubollar och liknande är dåligt, men ENDAST allmän träning blir mycket mindre effektiv än allmän + specifik träning, liksom ENDAST specifik träning blir mindre effektiv då den ger ensidigt slitage och ofta obalans i muskler.
Jämför med idrottsutövare, t.ex slalomåkare kör styrkepass, konditionspass, mjölksyraträning i tillägg till backträning, både med och utan portar.

Här är första delen av inlägget du citerade, som synes är jag inte för ENBART specifik träning på något sätt, jag tränar själv en god del styrka för att bli en bättre klättrare. ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...