Blåsor i händerna

Fick avbryta senaste långturen när blåsorna på fingrarna/handflatorna bara blev fler o större. Motvind gjorde att jag måste sätta mer kraft i tagen vilket naturligvis förvärrade situationen.
Använde handskar med omväxlande klippta (cykelhandskar) o oklippta fingrar (tunna skinnhandskar).

Någon som har bra tips för att undvika blåsor?

Eller skall man kanske se detta som en säkerhetsventil för att avbryta innan man blir helt utmattad?
Ett par dagars uppehåll, så kan man ju ge sig ut igen.

Eller skall man bara bita ihop o fortsätta, även om det smärtar lite så kan det väl knappast uppstå några allvarliga konsekvenser av blåsbildningen eller?
 
Använder oftast seglarhandskar när jag paddlar. När det är kallar i vattnet byts de mot ett par paddelhandskar i neopren. Bägge fungerar utmärkt men lovikavantar bör man nog undvika ;-)
 

Bilagor

  • Handskar.jpg
    Handskar.jpg
    52.8 KB · Visningar: 2,200
Seglarhanskarna ser intressanta ut, längre fingrar än på mina cykelhandskar.

Jo, vissa klädesplagg bör man nog undvika, bara att man sitter i en roddbåt gör ju att man är ganska avvikande, skulle man dessutom ha lovikka-vantar på sig riskerar man nog att bli omhändertagen...
 
Jag har vikt tyg dubbelt och sedan sytt så det passar att trä på åran. Bredden är ca 30 cm och när jag svettat ner den yttre delen drar jag ut tyget och använder en annan del. Att hålla händerna torra tror jag är bra.

När det gäller motvindsrodd tycker jag du ska försöka prova att saxa årorna mer så det inte blir riktigt lika tungt. Fast jag vet visserligen inte hur du har ställt in det hela nu.
 
Neoprenskydd på århandtag. Det är det absolut bästa jag vet - man slipper handskar som ofta skavar. Det är inte svårt att sy neoprenskydd, men de ska sitta tight (rullas på handtaget). Neopren får man köpa t.ex på Shelby.
 
När det gäller motvindsrodd tycker jag du ska försöka prova att saxa årorna mer så det inte blir riktigt lika tungt. Fast jag vet visserligen inte hur du har ställt in det hela nu.
Tänkte lite i samma banor...
Julas arbetshandskar "Bluwear" av den avklippta sillstryparmodellen som liknar cykel och segelhandskar är bra tycker jag och skaffade dem egentligen för fiske när det är kallt.
Fast jag har aldrig rott så långt på en gång som din fantastiska tripp. Och ända till Björkskär. Hur fungerade slussen förresten?, var det bökigt? Var Hammarby ett alternativ?
 
Jo, man sitter ju många timmar varje dag i båten på en sådan tur, så det kanske är svårt att komma undan blåsorna helt o hållet då. Men det gick över gränsen när motvinden blev ganska kraftig, så det kanske är rätt väg att minska motståndet och ta lite fler tag i stället.

Jag var rätt nervös vid slussen, trodde jag skulle kunna hitta någon att fråga om tips innan jag gick in, men såg ingen slussvakt förrän efter att jag kommit på plats.
Jag rodde in, tog bort ena åran, fällde upp tillhörande rigg, ställde mig i båten o höll fast med båda händerna i längsgående rep. Sedan var det inga svårigheter alls. Båten krängde lite så det var bra att stå bredbent så man kunde hålla emot.
Kan nog vara lite knepigare om man inte kan fälla upp riggen.

Bra att gå uppåt iaf, då behöver man inte betala...
 
Jo, man sitter ju många timmar varje dag i båten på en sådan tur, så det kanske är svårt att komma undan blåsorna helt o hållet då.
Det beror förstås på hur pass förhårdnad hud du har i händerna innan långturen. Efter några år nu med regelbunden rodd har min hud blivit betydligt mer tålig. Till och med så att jag inte har problem när rodden drar igång på våren. Märker även skillnad mot tidigare om jag t ex krattar.
 
Handskar för motocross och enduro är i mina ögon det bästa, dom har för böjda fingrar, är slitstarka, finns i neopren och även vintermodeller.
Om man ror regelbundet så får man valkar och då behövs inga handskar.
 
Dragremmar

När man styrketränar använder man dragremmar av sämskskinn. Borde fungera även vid rodd.
Handen träs in i en ögla och den fria änden rullas runt stången (åran) och låses av handflatan och fingrarna. Lossnar när man släpper handen. Gör att dragkrafterna tas upp i handloven och inte i fingrarna. Finns att köpa i många butiker som säljer träningsutrustning
 
Även handskar gnuggar mot skinnet. Men väljer man handskar med foder så sker gnuggandet mot fodret istället. Tunn vintermodell av monteringshandskar fodrade med thinsulate, typ.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...