Mörkberget - lite frågor

Hej!

Jag och en kompis tänkte åka och klättra på Mörkberget i helgen, men eftersom de senaste diskussionerna om det berget är från 2004 och det då sägs mycket om att det är mossigt, tänkte jag därför höra efter lite om hur mossigt det är och hur man parkerar. På Hälsingeföraren (http://www2.utsidan.se/halsingeforaren/tva/index_main.html) står det att "Enligt en överenskommelse Hälsinge Klätterklubb hade (klubben las ner 2001) får man parkera på gårdsplanen vid gården mitt emot Hästhagsvägen." Någon som vet att detta gäller idag med, om inte nån som vet var man kan parkera?

Tack
/Linus
 
Jag var och klättra på Mörkberget i början av sommaren och de leder vi klättrade var inte särskilt mossiga. Var helt klart värt ett besök.
Vi parkerade längst upp på sidan av en liten väg upp i skogen, kommer inte ihåg vad vägen heter men det var iaf ingen gårdsplan, däremot nära ett hus. Jag är ganska säker på att det var det som var beskrivet i den vägbeskrivningen vi följde, vad jag vet finns det två olika förare på nätet, kanske kan du hitta den andra också om du googlar.
Hoppas ni får fin klättring!
 
Fett med cred till Micke och övriga som borstat mossa på mörkis sedan 2004! Parkering är ett klart problem, men schweisaren som bor på gården där man får parkera bor kvar och men får fortfarande parkera där.
 
Nu har vi kommit tillbaka efter 3 dagar på Mörkberget och kan säga följande till andra som ska åka dit för första gången:

1. Om ni parkerar längs Hästhagsvägen och kommer efter solen gått ner. Skriv en lapp och lägg i bilfönstret att ni är där och klättrar. I alla fall om man är där, som vi, efter att säsongen är näst intill över och går runt med pannlampor och letar efter parkering och stigen till lägerplatsen. Annars kan sommarstugegästerna, som i vårt fall, tillkalla polis av rädsla för inbrottstjuvar...

2. Åk helst dit före mörkrets inbrott, då det är mycket lättare att hitta lägergläntan i solljus.

3. Ta med stålborste om ni ska klättra leder som inte är alltför välbesökta.

4. Se upp för huggormen som bor vid Planetväggen.

5. Besök detta berg oftare, underbar klättring och fin lägerplats. Testa speciellt "Neptunus" på Planetväggen.

Sedan har jag en fråga:

Finns det en förare till boulderväggen ovanför Storaväggen?
 
Tre år senare, hur är läget på Mörkberget och Hälsingland i övrigt?

Är det någon som varit på Mörkbeget nyligen som kan berätta lite om hur det är?

Är det mycket igenväxt?
Är några väggar i bättre skick än andra?
Hur är boendet? Bra tältplats?

Var klättras det annars i Hälsingland nuförtiden?
 
Ska nog dit i helgen så till veckan kanske jag kan ge dig svar! Annars rekommenderar jag mailkontakt med Bollnäs klätterklubb, där hittar du många av dem/oss som är aktiva i landskapet.

/Frejs
 
Jag har varit på Mörkberget omkring fem gånger de senaste två åren. Man kan säga att de populära lederna är relativt rena, oftast. De mindre besökta lederna och de lätta är ofta igenmossade, dock med några undantag. Jag har framförallt klättrat på Stora väggen och där har jag inte upplevt några större problem med Mossa, även om det inte är helt renborstat. Stora Väggen är absolut värt ett försök om man är i Mörkberget.

Det finns en äng i skogen som även är nämnd i föraren, de har averkat för ett tag sedan så den är mycket ljusare nu än tidigare. På ängen går det alldeles utmärkt att tälta och det finns även ett dass. Vatten får man dock ta med sig själv. Om man inte vill bo i tält får man nog tyvärr söka sig in mot Järvsö, vilket i sig inte är så jätte långt.

Hur är klätterläget i Hälsingland annars?
Genom att jag har varit (flyttat pga av studier nyligen) väldigt aktiv i Bollnäs klätterklubb, den enda aktiva i Hälsingland i nuläget så har jag i alla fall ganska god koll. Det är nämligen inte särskilt många som håller på med klättring och de flesta är med i klubben. Olberget har tack vare bland annat Peter Laurin och Patrik Bäckström från Söderhamn blivit väldigt fint. Bultar har bytts och leder borstats upp. De är där ett par gånger i veckan på sommaren och de möter sällan andra klättrare där men det händer. När vi har åkt och klättrat med klubben har det oftast blivit Olberget pga av det strategiska läget, dock är det överlag svåra leder och inte särskilt mycket lätt, vilket är lite tråkigt för sådana som mig...

Enfotaberget är annars en väldigt fin klippa som vi är till ibland, medlemmarna från Edsbyn är där oftare och de har även ställt i ordning en del vid klippan.

Det är framförallt Mörkberget, Olberget och Enfotaberget som de jag känner brukar besöka. Många av de övriga bergen i föraren är mycket lite besökta eller inte alls. Hemåsen besökte jag förra sommaren och där verkar det inte ha klättrats sedan Callberg och de andras storhetstid. Det finns potential men det finns för lite folk som är intresserade av klättring.

Bilder från dessa klippor finns på min sida på utsidan samt på www.bollnasklatterklubb.se
Är det några frågor angående bilderna på hemsidan (det finns inga kommentarer till varje specifik bild) så kan ni fråga mig, jag är nämligen fotografen.

Lycka till med klättringen!

PS bifogar en bild ifrån Stora Väggen på Mörkberget
 

Bilagor

  • 38ed57497f202adf0410df624b65da9b.jpg
    38ed57497f202adf0410df624b65da9b.jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,898
Kolla sverigeforaren.se där finns lite uppdaterad info på parkering. Parkeringsfrågan är ett seriöst problem och tyvärr finns ingen vettig lösning. Parkera inte på Hästhagsvägen!
 
Vi i Bollnäs klätterklubb brukar alltid parkera där uppe där stigen börjar, man kan köra in någon meter på hygget och på så sätt hindrar man inte framfarten för sommarstugeägaren. Men om stugägaren gillar det eller inte vet jag inte. Första gången jag var där hade de andra i klubben parkerat där och sedan har det fortsatt så.

Blev det något besök Freija?
 
Nix, det blev regn i stället för klättring den planerade söndagen. Så vi har fortfarande Mörkberget-premiär att se fram emot i sommar... (Men hallå - hur kan det regna så mycket? Får snart byta hobby och börja med TV-spel i stället!)

/F
 
Gubben som bor i stugan längst upp bor där året runt och är mycket välvilligt inställd till klättrare. För honom får man gärna parkera där uppe. Det gäller dock inte övriga i vägföreningen, samt markägaren! Parkera nere efter stora grusvägen istället. Det blir en extra bit att gå men det är det värt för att slippa problem. Mörkberget har ökat i popularitet de senaste åren, vilket är kul, men ingen vill att det ska leda till problem i framtiden.

Har Bollnäs KK något accessarbete som rör Mörkberget?
 
Det är nog precis som du säger Ted att det är bäst att parkera efter stora grusvägen. Ingen vinner på att reta upp ägarna till sommarstugorna. Nej Bollnäs Klätterklubb har inget accessarbete som rör Mörkberget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mlaax Mörkberget på våren? Klättring allmänt 0
Mixi Mörkberget Klättring allmänt 10
3970 Säkra på Mörkberget Klättring allmänt 1
Iggle Lite frågor om helkropsselar för barn Klättring allmänt 3
Ocean Glömde lite prylar på Brappersberget (lyse kyrka), någon som hittat dem? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
Davve04 Lite råd och tips inför onda ögat i stugun!! Klättring allmänt 3
Malindo Lite bilder frán klättring pá Mallorca Klättring allmänt 0
Aiki-Kai Känner du för att borsta lite? Klättring allmänt 0
JoW Hjälm för lite allt möjligt Klättring allmänt 14
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
hbgsnix Frågor om Årjängsberget / järnberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Frågor inför en helg kring Simonsberget Klättring allmänt 18
kotten1 Frågor om självlåsande broms. Klättring allmänt 16
Mike C Solo ledklättring - mera frågor Klättring allmänt 6
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
pecall Klätternostalgi: 20 frågor om gamla klätterskor Klättring allmänt 23
joakim_victorin Frågor om Arco i Italien Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...