Tältkåta

Oj oj! Nu har turen kommit till mig att bli med kåta. Jag kar läst de 200 första inläggen i den här tråden, sen har suget börjat bli för stort så jag är nu i färd med att lägga en beställning på en Tentipi Zirkon bp7 med pro golv till min familj på två vuxna och två barn 5&2. Även lite sugen på en Hekla. Vilken storlek skulle ni i så fall rekommendera? Vi kommer troligtvis inte vara ute så mycket på vintern, utan mest vår sommar och höst. Vad tror ni, blir detta bra?

// Tobbe

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Själv har jag tittat en del på en amerikansk modell, något lättare än dom norska från Nortent.
Modellen jag är intresserad av är den mindre Cimarron(4pers...el 2+kamin), men dom finns också i större modeller. Även deras kaminer finns i olika storlekar.
https://seekoutside.com/cimarron

Cimarronen väger in på 1.5kg och kaminen (Large) 0.85kg+340g för rökröret.

Någon här som har använt dom?

Jag har den kaminen, den fungerar bra, hyfsat stor lucka så man får in lite grövre ved utan större problem och spjällen gör det dom ska, men är jäkligt fipplig att sätta ihop och ta isär. Små vingmuttrar, ingen höjdare att hålla på med med kalla fingrar och snö på backen.
Hade jag vetat om Nortents kamin när jag handlade hade det blivit en sån istället, verkar mycket enklare att få ihop även om den nog väger lite mer.
 
Grattis till er tipi!

Tatonka Lastenkraxe har jag läst mycket gott om. Fast för oss blev det en helt annan lösning! Jag tröttnade på att vårt Tentipi Safir med golv vägde 14 kg, så jag sålde det och köpte en ultralätt tipi från Nortent istället. Saknar bomullsduken mycket, men nya tältet möjliggör ett mera rörligt och bilfritt friluftsliv. Det går till och med att vandra med Nortents titankamin! Vi är nöjda så här långt, men vi behöver testa tältet mera innan vi vet om det klarar t ex en veckas regn (då kommer nog kaminen väl till pass). Nu behövs inga specialbärsystem längre utan vi kan ha helt vanliga ryggsäckar.

Riktigt intressant! Är dock alldeles för förtjust i min Tentipi för att jag ska lyckas sälja den. Bommullsduken ger en väldigt hemtrevlig känsla ihop med den öppna elden. Men jag har funderat över en lättvisktslösning också, för ibland vill en ju ut utan den sabla bilen tätt inpå. Elden är dock central för min del, funkar det i ert nya Nortent? Har ni fått tid att testa det mer rejält?
 
Jag har en Kifaru tipi med large stove och det är väl snarlikt Seekoutside. Väldigt nöjd. Står sig bra i alla väder, ok packvikt och volym. Grym värme i kaminen. När man fått vana på att skruva ihop kaminen så går det ganska fort även i minusgrader.
 
Oj oj! Nu har turen kommit till mig att bli med kåta. Jag kar läst de 200 första inläggen i den här tråden, sen har suget börjat bli för stort så jag är nu i färd med att lägga en beställning på en Tentipi Zirkon bp7 med pro golv till min familj på två vuxna och två barn 5&2. Även lite sugen på en Hekla. Vilken storlek skulle ni i så fall rekommendera? Vi kommer troligtvis inte vara ute så mycket på vintern, utan mest vår sommar och höst. Vad tror ni, blir detta bra?

// Tobbe

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Grattis och välkommen i tentipitriben ;)

Jag har en Hekla 7 i min Tentipi safir 7, tycker att den räcker gott och väl. Med barn i tältet känns det säkert med en liten eld som inte tar upp för mycket plats. Finns mycket yta kvar för barnen att röra sig på.
 
Ska du frakta den sådär ut till skogen?;)

Spännande! Jag är helt såld på kåtidén. Men jag är ju ensam. Så jag bestämde mig för att testa den billiga tipin från Spejdersport. Inga möjligheter till kamin och så, men jag får ju prova på "modellen" och bekvämligheten ivf.
 
Ja det blev faktiskt skottkärra till skogen på vår premiärtur. Börjar så enkelt som möjligt med dagstur till en glänta i en närbelägen skog. Det var toppen, barna var helnöjda och allt gick som smort.
Jag använde en lite Hekla 7 som värmekälla tillsammans med en liten Mourika häll. Det var mycket lyckat och jag kunde bjuda på kåtagjorda hamburgare. Ser fram emot nästa tur, då blir det övernattning på en närbelägen holme.
5ffc39503de61de5a3a722ab5014fc1b.jpg
4babf43c7050bebb59c5ba77619d2516.jpg


// Tobbe
 
Har nu haft upp Tentipin Zirkon 7 bp några gånger och har en fundering kring de 8 spikarna som man börjar att sätta. Det känns som att det blir rätt mycket belastning på dessa och att detta ställer högt krav på att de sitter stadigt. Marken får varken vara så hård att man inte får ned dem, ej heller för mjuk för då kommer de upp igen.

Ni som har använt era kåtor mycket, hur upplever ni detta, hur ofta får ni förstärka med stenar eller på annat sätt för att få kåtan att sitta?

// Tobbe
 
Vilken drömlik frilufts idyll ni lever!

Jag önskar så innerligt att jag åter ska få uppleva kåtalivet med kåtastekta hamburgare ute i naturens nyckfulla väderomslag och spännande trollska miljöer som lockar till sagor och skogsandar som viskar hemligheter i det vilda mörkret.

*drömlik rök och darrande luft*

Hoo hoo! en uggla bjuder på spänning mitt i natten och jag hör vinden riva i lövverken runtomkring och i tältduken på min vackra uråldriga kåta. Där sitter jag eldvakt och barnen sover lite oroligt men ändå lugnt i sina yllefiltar på de välgjorda mongoliska bäddarna.

Frugan ligger på björnfällen hon garvade i fjol. Det är varmt i kåtan och jag snidar på de magiska symbolerna i mitt spåbord. Trumman ligger tyst då jag inte vill väcka de små. Trollen smyger utanför men vågar inte in då elden skrämmer dem. Jag blickar mot recurve bågen och vildsvinspjutet. Jag håller familjen trygg och säker i höstnattens okuvliga yvighet.

Men nu fantiserar jag ju bara.

Dags att skaffa en riktigt bra tältkåta tror jag!
3702.gif
johnbauer.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.