Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW

Jag tycker att stången kan fastna lite på mitten vid gummiringen som innertältet hänger i ibland men annars löper den väldigt lätt och fint.

Samma här. Det gäller bara att få in snitsen (även om det kan vara lite störigt).

Första 10 nätterna har tältet funkat fint för mig. Mycket skönt med så lätt tält! Inget läckage i sömmarna vid ösregn. Eventuellt var det mer kondens jämfört med tältgrannens Exped Orion 2.
 
Kul att det dök upp en tråd precis när man beställt ett Telemark 1 LW. Fick hem det idag och satt förstås upp det i trädgården omedelbart.
Gjorde också några reflektioner kring det direkt.

Märkte inte av att det skulle vara svårt att få genom stången genom kanalen. Gled genom som en dans. Däremot tyckte jag man fick ta i onödigt mycket när man skulle trä in sista änden i o-ringen. Och kanske ännu värre när man skulle ta ut stången.

Tyckte det bar svårt att få bra spänn på duken, särskilt över fotändan. Den sida som enligt mig ska vara mot vinden för att man ska kunna tältdörren som vindskydd/absid. Den lilla blåst som blåste idag gjorde att ytterduken låg mot innerduken. Blir nog lite orolig kring detta i blött och blåsigt väder.

Läste i medföljande häftet att man bör köra seamsealer på sömmarna innan man ger sig ut i "very wet conditions".. dvs ösregn. Har ni gjort detta?

Att kunna få upp tältdörren som vindskydd kändes som en användbar och trevlig feature.

Vikt 830 gäller bara tältduk, hörnpinnar och stång. Extra stormlinor och medföljande 7 mark pinnar drar upp totalvikten till 927 gram.

Integrerade packpåsen ett stort plus. Packstorleken riktigt bra.
 
Tyckte det bar svårt att få bra spänn på duken, särskilt över fotändan. Den sida som enligt mig ska vara mot vinden för att man ska kunna tältdörren som vindskydd/absid. Den lilla blåst som blåste idag gjorde att ytterduken låg mot innerduken. Blir nog lite orolig kring detta i blött och blåsigt väder.

Läste i medföljande häftet att man bör köra seamsealer på sömmarna innan man ger sig ut i "very wet conditions".. dvs ösregn. Har ni gjort detta?

Att kunna få upp tältdörren som vindskydd kändes som en användbar och trevlig feature.

Vikt 830 gäller bara tältduk, hörnpinnar och stång. Extra stormlinor och medföljande 7 mark pinnar drar upp totalvikten till 927 gram.

Integrerade packpåsen ett stort plus. Packstorleken riktigt bra.

Det här är utan tvekan det tält som är lättast att få välsträckt duk på som jag testat! Inte heller är det alls svårt att få i ändpluggarna på mitt...

Jag har använt tältet i riktigt ösregn under många timmar utan något läckage i sömmar - jag kommer inte seamseala.
 
Det här är utan tvekan det tält som är lättast att få välsträckt duk på som jag testat! Inte heller är det alls svårt att få i ändpluggarna på mitt...

Jag har använt tältet i riktigt ösregn under många timmar utan något läckage i sömmar - jag kommer inte seamseala.

Låter bra. Då vågar jag ge mig ut utan att seamseala.

Kan dock tillägga till mitt inlägg ovan att även jag får problem med att stången fastnar i kanalen - när innertältet är påkopplat. Utan innertält inget problem.

Dock också hitta lösningen för att det ska gå smidigare att få i och ur stången i o-ringarna. Man lossar helt enkelt lite på remmen som sitter mellan de två o-ringarna under innertältet.
 
Första natten i tältet avklarad. Kan konstatera att tältet är mycket dålig ventilerat. Väldigt mycket kondens. Det droppar från ytterduken ner på innertältet. Sovsäcken blev lite fuktig i fotänden. Detta under en varm natt utan någon större blåst ska dock sägas. Men måste ändå vara icke-godkänt.

Dock är väven så tunn och fint att den torkar snabbt så snart man börjar skaka ur det och packa ihop.

Blir det så även när det är mer blåsiga förhållanden? Hjälper det att sova med "ytterdörren" öppen?
 
Första natten i tältet avklarad. Kan konstatera att tältet är mycket dålig ventilerat. Väldigt mycket kondens. Det droppar från ytterduken ner på innertältet. Sovsäcken blev lite fuktig i fotänden. Detta under en varm natt utan någon större blåst ska dock sägas. Men måste ändå vara icke-godkänt.

Dock är väven så tunn och fint att den torkar snabbt så snart man börjar skaka ur det och packa ihop.

Blir det så även när det är mer blåsiga förhållanden? Hjälper det att sova med "ytterdörren" öppen?

Med all sannolikhet hjälper det att sova med yttertältet öppet. Regnar det inte, och ffa om det är vindstilla, stänger jag igen tältet. Jag har som grundregel att tältet skall vara så lite stängt som möjligt.
 
Min största kritik mot tältet är att det är omöjligt att spänna ordentligt. Yttertältet i långändan tar emot innertältet hur jag än gör. Efter en natt med regn så bildas dessutom en pöl längst ner. Det går dock att leva med. Över lag är jag nöjd med tältet, och vikten förlåter de flesta tillkortakommanden, det är trots allt därför jag använder det.
 

Bilagor

  • erik_normark (1).jpg
    erik_normark (1).jpg
    75.5 KB · Visningar: 1,587
Min största kritik mot tältet är att det är omöjligt att spänna ordentligt. Yttertältet i långändan tar emot innertältet hur jag än gör. Efter en natt med regn så bildas dessutom en pöl längst ner. Det går dock att leva med. Över lag är jag nöjd med tältet, och vikten förlåter de flesta tillkortakommanden, det är trots allt därför jag använder det.

Använder du stormlonorna vid tältbågen?

Sträcker du nog mkt på duken när du sätter upp tältet? Duken borde ju inte töjas ut så mkt vid regn...har inte vart med om de själv iaf..

Senast förra veckan så regnade två nätter o visst fick man spänna lite på morgonen men de va ju inte i närheten så duken hängde..🤔

Om marken är ojämn o en av hörnen hamnar högre så kan de ju bli att de är svårt att få riktigt bra sträck på duken..
 
Ja duken är maximal sträckt, linorna vid bågen likaså. Jag har använt tältet på skiftande underlag, alltid samma sak. Jag kanske har fått en måndagsexemplar... :)
 
Är bra sugen på telemark 2lw men blir återhållsam när jag ser vindtestet på Youtube, 17m/s tycker jag är för blygsamt för ett fjälltält. Det verkar dock mest bero på att tältbågen viker sig, och lill-brorsan 1lw klarar upp till 25m/s, därför min fråga: är det någon som testat att byta ut lättviktsbågen mot någon av DACs mer robusta bågar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.