Tält Salewa litetrek 2

Jag har just kommit hem från fyra nätter i tält, mitt 20 år gamla Mountain hardwear lightwedge 2. Ett kupoltält på 3 kg, nästan självstagande. Ett omtyckt och genomtänkt tält men med en stor brist : det finns inga stormlinorna alls, vilket ger risiga egenskaper i hård vind. Det har dessutom börjat läcka in, tror det är tejpen i sömmarna som gett med sig på något ställe.

Har börjat kika på en ersättare och ögonen har fallit på Salewa litetrek 2. Självstagande på 2.1 kg och 2400 kr. Finns också som en lättare (1,7) och dyrare (3800) variant. Har någon egna erfarenheter av tältet? Tar tacksamt emot synpunkter. Gillar hur man krokar upp tältet direkt i bågarna, mycket smidigt och enkelt.

Konkurrenter? Jag söker alltså ett kupoltält, under 2 kg och under 3000 kr. Sitthöjd är någorlunda viktigt. Gör användning på sommarfjäll, paddling, utflykter och diverse.

Tacksam för tankar och tips!
Anders
 
Ligglängd?

Jag tycker 210 cm är i kortaste laget. Man rör sig troligtvis både uppåt, neråt och åt sidorna så i ogynsamma fall kan fötterna trycka innertältet mot yttertältet på kortänden.
 
Kikade på några tält och det verkar vara många som har ungefär detta mått. Det beror väl på lutningen på tältduken också antar jag. Svårt att bedöma utan att testa.

Mvh
Anders
 
Ja, det har du alldeles rätt i.

Om det lutar mycket och du själv är lång så kan fötterna lyfta innertältet uppåt och då tar det i taket. Har du sedan ett tjockt liggunderlag så blir det än värre.
Jag är 183 cm och om liggunderlaget flyttar sig litet mot kortänden under natten (trots silikon på golvet) så har det någon gång hänt att fötterna tryckt tältduken mot "kortväggen" - om det finns någon sådan. Det är då det behövs litet mera ligglängd.
Det behövs nog ett tiotal centimeter i reserv utöver sovsäckens längd.
 
Någon som har provat Salewa Litetrek 2 vid det här laget?
https://www.salewa.com/litetrek-ii-tent-00-0000005622?c=516672
Nyfiken på det som tält för enklare "liten volym-packnings-vandring" under varmare förhållanden och utan större krav på bekvämlighet och utrymme.
Än så länge bara provat på vardagsrumsgolvet hemma.
Snabbt och enkelt att resa, självstagande, bra takhöjd, men förstås en rätt liten absid. Känns lite snålt om plats för två ryggsäckar + kängor. Där är rekommendationen från tillverkaren att knäppa loss några fästpunkter på innertältet, om man vill ha mer plats vid t ex matlagning.

(Kan säga att tältet i 2020 års modell är väldigt mycket grönt jämfört med hur det ser ut på många bilder, där tillverkaren vill uppmärksamma vissa detaljer med gult, men det är bara som illustrationer. Plus att det kanske var mer gult tidigare årsmodeller? Lite snopet, men inget allvarligt...)
 
Senast ändrad:
Jag har inte provat något annat Salewa än mitt vintertält, för 3 pers på 4,5 kg. Kvaliteten e iaf otroligt hög, har stått emot 30m/s (högre i byar) en hel natt utan att skadas på något sätt. Genomtänkt design. Hoppas de har samma kvalitet på hela sitt sortiment för isf kan du tälta lugnt.
 
Jag har inte provat något annat Salewa än mitt vintertält, för 3 pers på 4,5 kg. Kvaliteten e iaf otroligt hög, har stått emot 30m/s (högre i byar) en hel natt utan att skadas på något sätt. Genomtänkt design. Hoppas de har samma kvalitet på hela sitt sortiment för isf kan du tälta lugnt.
Tack för återkoppling, jag tror också på Salewa som tillverkare!

Dock nyfiken på just denna modell specifikt, pga de slimmade måtten och hur det funkar för folk som mig som kanske är mer vana vid ett traditionellt tunneltält med extrastor absid. Som ju är guld värt i ruttet väder, och för allmän bekvämlighet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Salewa-tält Bo och sova 0
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...