ev dumsnålhet och Bergans Trysil

Hej Daniel,

Jag skulle vilja säga att det är inte kasst alls. Har ett Trysil 3p och tycker det är ett prisvärt tält. Vid ett tillfälle regnade det riktigt rejält och jag var övertygad om att vakna ”blöt” men icke. Helt kruttorrt i tältet.

Nu är jag ingen expert på tält men som sagt, jag tycker det är prisvärt och är nöjd med mitt.

Hälsar
Bosse
 
Jag köpte Trysil 3P när jag besteg kebnekaise för några veckor sedan samt kommer använda det vid jämtlandstriangeln om någon vecka.

Jag köpte tältet för 1100kr på xxl och när jag slog upp det kändes det oerhört prisvärt, det tål vatten och vind bra men det är i tyngsta laget för att vara ett tunneltält på sina ca 3,4kg. Något värt att veta är att bottenduken inte är så slitstark och när jag sov på vassare stenar så blev det slitage på duken i den nivån att det slet bort plasten/beläggningen på tyget, vilket gör att den där cm^2 stenen slet på duken inte längre är vattentät.

Storleken på innertältet är mätt minsta laget så är ni två rekommenderar jag 3P.

Det är inget HB men jag kommer använda det här tältet tills det går sönder. Efter det kommer jag nog investera i något mer slitstarkt och lättare som jag kan ha något decennium.
 
Är inte skillnaden mellan dyra och mellanpristält framför allt vikten och inte så mycket hållbarheten? De dyra är bara lättare, inte hållbarare?
 
Jag köpte Trysil 3P när jag besteg kebnekaise för några veckor sedan samt kommer använda det vid jämtlandstriangeln om någon vecka.

Jag köpte tältet för 1100kr på xxl och när jag slog upp det kändes det oerhört prisvärt, det tål vatten och vind bra men det är i tyngsta laget för att vara ett tunneltält på sina ca 3,4kg. Något värt att veta är att bottenduken inte är så slitstark och när jag sov på vassare stenar så blev det slitage på duken i den nivån att det slet bort plasten/beläggningen på tyget, vilket gör att den där cm^2 stenen slet på duken inte längre är vattentät.

Storleken på innertältet är mätt minsta laget så är ni två rekommenderar jag 3P.

Det är inget HB men jag kommer använda det här tältet tills det går sönder. Efter det kommer jag nog investera i något mer slitstarkt och lättare som jag kan ha något decennium.

Slår du upp tältet på uppstickare stenar eller rötter, och sedan nöter på dessa punkter under natten tar alla tält golv stryk oavsett hur dyrt tältet är.
 
Är inte skillnaden mellan dyra och mellanpristält framför allt vikten och inte så mycket hållbarheten? De dyra är bara lättare, inte hållbarare?

Nä det tror jag inte stämmer, titta på Hilleberg tälten de är dyra och tunga, så som regel tror jag inte det håller.
 
Den som inte jämnar till sin tältplats får stå ut med sten och rötter. Det sliter på tältbotten och nattsömnen bl a.

go tur
 
Är inte skillnaden mellan dyra och mellanpristält framför allt vikten och inte så mycket hållbarheten? De dyra är bara lättare, inte hållbarare?
Billigare tält är ofta av PU-belagd väv vilket delaminerar som funktion av tid snabbare än vad silikonbelagd väv gör.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.