Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC?

Men du kan också testa att hälla vatten på dem och sedan försöka vicka på skenorna. På mina T-skate var det tydligt att skenan rörde på sig. På två par 80-talsalmgrens hände inget alls som jämförelse.

Jag har inte märkt att de glappar, men Lundhags säger i sin reklam att nitförbanden (fjädernit) gör att att skena och aluprofil kan röra sig fritt när matrialet krymper/vidgar vid olika temperaturer och därmed skall åkradien vara densamma oavsett temperatur. Kanske är deras lösning en lösning på ett ickeproblem.
Almgren hade fasta nitförband.
 
Finns rätt många tidigare trådar om detta. Jag rekommenderar Skyllermarks röda 47 cm i första hand och röda 42 cm i andra hand. Lång uppslutning som på de blå är onödigt med lös häl.

http://www.seatosummit.se/Skyllermarks-Roed.htm

Trenden går sen några år mot kortare skridskor och kortare radie men 47 cm ger bra allroundegenskaper.

Thure
Tack för svaret!
Jo, jag vet att det finns gamla trådar om allt här på utsidan. Tro mig, jag har rätt många lästimmar per inlägg

Och det jag söker är inte enbart köpråd utan även egen förståelse. Dvs att kunna värdera den info jag får/hittar.
Det borde ju t.ex finnas en anledning till att det finns både trubbnosig och spetsig uppslipning, det bör vara skillnad i när det ena eller andra är att föredra. Att hitta info om vad den skillnaden består i är dock svårare (eller så har jag dålig google fu) så man kommer knappt närmare någon egen insikt.
Samma sak gäller andra egenskaper som t.ex svängradie - gör det någon konkret skillnad om den är 27 eller 35 meter? Och isf vad?
Vilka egenskaper är relevanta och vad påverkar de?

I andra branscher så är det knappast ovanligt att annonser/produktbeskrivningar är fyllda med mer eller mindre irrelevanta nuffror för att få dribbla bort okunniga konsumenter, så varför skulle inte samma sak gälla här? Ett friluftsexempel är tält som säljs med skyhög vattenpelare som främsta argument - det är inte oviktigt men knappast ett pålitligt mått för om det är ett bra tält för att fjällvandra med.
T.ex så framstår ju Pikmakarns Svart på deras egen hemsida som guds gåva till skridskoåkaren men att värdera den informationen är jättesvårt som färsking. Hur mycket salt ska den intagas med?

Därför framstår också en rekommendation utan motivering som ganska svår att värdera, även om det kommer från någon som verkar ha mycket god kunskap på området .

Källkritik och anekdotisk bevisföring och allt sånt där :)

(jag vill inte verka otacksam, jag vill bara kunna bilda mig en egen uppfattning)

edit: Eftersom det nu är rätt många frågorsom återkommer frekvent så skulle det kanske vara lämpligt att skapa s.k klistrade trådar som besvarar vanliga frågor som kan ligga högst upp i respektive underforum. Men det är en bit off topic här.
 
Senast ändrad:
Teorin med skenradie är enkel dvs att kortare radie ger en mer svängbar skridsko.

Men i praktiken så finns en del tveksamheter. Bl a så stämmer inte alltid angivelser från fabrikanten.

Kallare skridsko har i mätningar visat sig ge kortare radie då utvidgningen ordf ingen för rostfri skena och aluprofil är olika.

Längre åkyta ökar liksom längre radie kursstabilitet.

Liknande inlägg har jag skrivit typ 10 ggr tidigare.

Thure
 
Vill dra en lans för holländska Zandstra. Hustrun och jag har många skridskomil bakom oss på dessa rejäla grillor. Inte ultralätta men inte heller anmärkningsvärt tunga med tanke på den stabila konstruktionen.
 
Sidojustering

Thure rekommederar skridskor med möjlighet till sidojustering
Håller med om att det är viktigt för bra balans och för att få bra åkteknik
Själv valde jag ett par Pikmakarn Svart 48cm eftersom de fick bättre betyg än Skyllermarks i Utemagasinets stora skridskotest De har samma sidojusteringsmöjlighet som Skyllermarks men lite smalare skena så dom är lite snabbare och så håller dom skärpan bättre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...