Tips för att slippa laga mat

Hej!

Jag har funderat över sätt att minska matlagningstillfällen på vandringar. Sist vi var ute blev jag så oändligt less på att böka med stormköket, diska och hålla på flera gånger om dagen. Jag tänkte att det kanske finns någon här med bra tips för att slippa laga så mycket mat på en vandring.

Vanligtvis gör jag gröt till frukost, vilket jag helst inte byter ut eftersom det typ är det bästa målet på dagen. Det är snarare lunchen som jag är trött på. Har ni några bra tips på lunchmat som är mättande men inte kräver tillagning? (Obs, är vegetarian så torkat kött går bort).

Hur gör ni andra, äter ni tre lagade mål om dagen eller mindre?
 
Frystorkat i påse innebär ju att man slipper ifrån matlagningen. Dyrt men enkelt. Orkar du inte mippla med stormköket mer än nödvändigt så koka vatten i samband med frukosten och ha i en termos.
 
Skippa köket!

Jag testade "no cook" förra sommaren och är helt fast. Det tog minimalismen till en ny nivå. Underbart!

Ungefär så här kommer jag äta på sommarens vandringar.

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Ca 1 kg om dagen och det ger mig drygt 4 000 kcal.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.
 
Jag testade "no cook" förra sommaren och är helt fast. Det tog minimalismen till en ny nivå. Underbart!

Ungefär så här kommer jag äta på sommarens vandringar.

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Ca 1 kg om dagen och det ger mig drygt 4 000 kcal.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.

Intressant, det måste jag testa.
 
Jag testade "no cook" förra sommaren och är helt fast. Det tog minimalismen till en ny nivå. Underbart!

Ungefär så här kommer jag äta på sommarens vandringar.

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Ca 1 kg om dagen och det ger mig drygt 4 000 kcal.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.

Vilket härligt inlägg! Jag gillar tanken även om jag inte har testat det själv än.
 
Lagar endast mat till frukost och middag på vanliga fjällvandringar. Under dagen äter vi snacks och sådant som inte behöver tillagas - choklad, nötter, torkad frukt, tortillas/kex med jordnötssmör/nutella/dulce de leche etc.

Jag tycker inte att det finns någon direkt fördel med att äta lagad lunch utan i min erfarenhet kan man spara lunchen till kortare turer eller där maten är en större del av upplevelsen. Det blir som du säger bara extra krångligt, för många stora måltider och dagar när vädret är dåligt vill ingen stanna för att laga lunch ändå.

Frukost brukar jag numera göra med havregryn och en fruktsoppa/blåbärssoppa från blåband. Svårt att slå - aldrig vaknat utan att se fram emot det målet :)
 
det är roligt att pyssla med maten tycker jag även om man mest värmer vatten på fjället och låter nåt svälla en stund. Tveksam till att man tjänar vikt på att utesluta ett genomtänkt koksystem. Och mitt kaffe och min chokladdryck vill jag ha varm och inte kall. Men visst det skulle kunna räcka med en alumugg att värma vatten över en liten brasa, men blir bökigare. Mitt koksystem väger och tar så lite plats att det slinker ner ändå. Tror kall mat skulle bli både mer skrymmande och tyngre.
 
Ta med en liten termos hett vatten på morgonen så har man kaffe/te/varm choklad till Lunch. Väger inte så mycket och är ovärderligt om det är kallt och eländigt, inte minst för motivationen. Förhöjer även njutningen en varm och fin dag.
(Classes färggranna lilla termos är billig, bra och väger 590gr full med 35cl vatten)
 
Senast ändrad:
Det gäller att hitta energirika saker man inte tröttnar på att äta under en vandring. Jag förstod det när jag läste att Andrew Skurka, efter att ha provat allt "vettigt" upptäckte att det fungerade utmärkt med choklad för honom - det tröttnar han inte på, så då får han i sig det han behöver utan att det blir ett problem i sig att trycka i sig saker man inte känner för.

Jag kör mycket med choklad samt nötter och mandlar företrädelsevis av märket Nutrisal. men det går ju att få mycket billigare, rosta själv, etc. Mandlar tycker jag är underskattat, gott och en förhållandevis näringsmässigt vettig kaloribomb.

Jag vill ha varm frukost och kvällsmat. Är det en fin dag stannar jag gärna och äter lunch, men är det regn och kallt så blir man bara kall och miserabel, så jag brukar packa lunch 2/3 av dagarna och extra choklad, nötter och mandlar som lunch 1/3 av dagarna. Då gör jag lite fler men kortare pauser så man inte hinner bli kall.

"Godiset" är en viktigt del av mitt kaloriintag alla vandringsdagar.
 
Lagad lunch är verkligen bara meckigt. Ät kontinuerligt under dagen och ta flera kortare pauser istället. Räcker med att sitta ned/stå still i fem minuter då och då. Mattipsen ovan är bra, tortilla med nötsmör är grymt najs. Ett par proteinbars för återhämtningen tar jag också med. Samt vätskeersättning, decathlons optonia utan kalorier funkar bra.

Vintertid är lunch farligt hävdar jag. Man blir kall otroligt fort. Samma som ovan där men med varm blåbärssoppa/sportdryck i en termos är kung. Jag intar något litet var 30:e minut cirka. En slurk sportdryck och/eller lite nötter.

Har vandrat en del med folk som kör frukost-gågågå och dricker enbart vatten-lunch-gågågå vatten-middag i lägret. De blir helt paj under förmiddagen, orken är helt slut redan innan lunch. Sen tar det lätt en timme att avhandla lunchen och alla blir bara sega.

Vintertid är jag ensam och slipper släpa på sådana. :)
 
J
Ungefär så här kommer jag äta på sommarens vandringar.

Parmesanost, tortillas, jordnötsmör, chips, mörk choklad, clif bars, raw bite, delicatoboll, nötter.

Ca 1 kg om dagen och det ger mig drygt 4 000 kcal.

Kommer testa att bära med mig avokado och annat färskt grönt till de första dagarna också.

Hur många dagar i sträck ämnar du gå på denna diet?

Är du OK i mage/tarm under dagarna med detta intag?
 
Jag äter två mål per dag. Ett före vandringen och ett efter. VId vissa tillfällen kan jag tillföra kolhydrater däremellan. Dock sällan vid vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
fotografiskt Slippa disken Friluftsmat 19
Raskesven Att laga sin fisk Friluftsmat 14
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
apport Laga mat över eld? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...