Torka mat

Jag vet att vi inte behöver. Men det betyder ju inte att jag inte har lust att ha en... Jag har ändå funderat på att köpa en vakumpackare eftersom jag köper färskmat till hundarna och packar in i påsar men de läcker och det blir kladdigt så den kommer komma till användning ändå.

Dessutom är det kul ;-)

Jag köper aldrig något för att jag tror att jag behöver det. Jag köper saker som jag VILL köpa och känner att jag kommer ha glädje av.

En vakuumpackare är alltid bra att ha oavsett om det är för friluftsliv eller vardagen. Jag vakuumförpackar det mesta som jag slänger in i frysen.
Och visst påsarna kostar en del men på Netonnet kan man köpa
rullar (1st 3mx22cm + 1st 3mx28cm) för 79kr jämfört med t ex XXL som
säljer 2st 3mx22cm för 149kr och 2st 3mx28cm för 169kr
 
Det kan vara värt att räkna litet när man köper påsar.

Som exempel kan nämnas att OBHs rullar kostar lika mycket som deras påsar, men räknat i "antal meter plast" får man dubbelt så mycket om man köper påsarna.
I rättvisans namn ska det ju nämnas att det blir mindre spill från rullar, men inte så mycket att det väger upp.
En halv liten påse rymmer 400g köttfärs perfekt, så där blir det inget spill. Likaså ryms en stadig portion torkad mat i en halv liten påse.
En kombination av påsar och rullar är bäst att ha hemma.
 
lite dött här i tråden nu tycker jag :)...*Bump!*

ingen som börjat torka inför sommarens turer?
Vill ha med mig bärpulver för chiapudding, men tar ju sån tid att torka det. Torkade lingon förut, men tog ju säkert ett dygn eller nåt har jag för mig. Beställde lite olika bärpulver istället nu. Kostar ju lite, men så mycket enklare.

Hur torkar man rotfrukter enklast? kan man riva ner lite olika och bara slänga råa i torkmaskinen månne?
 
Man börjar få frystorkningsapparater för småpengar runt 30-50 tusen.
Så jag kan anta att det lugnar ned sig med torkapparater, man får ju livslängder på 20-50 eller 100
år på maten när man kör vakuumfrystork
 
vet inte om du var ironisk nu, men 30-50 tusen är rätt mycket i min värld och inget jag skulle spenderar för att torka mat.
 
Rotfrukter finstrimlar/grovriver jag och ger ett kort kok plus efterföljande kallvattenkylning innan torkning.
 
Ok är det för att förkorta "uppvaknandet" sen då när man ska tillaga det torra? Vore gott att ha en enkel torr rotfruktssoppebas med kött med sig. Kött brukar jag ju tillaga först så klart innan torkning, men grönsaker har jag inte torkat så mycket tidigare. Nån purjo och paprika mest.
 
Jag vill minnas att man måste förvälla eftersom torkning inte tar kål på enzymerna som gör att sakerna mognar. Så om man inte förväller innan torkning så kommer enzymerna att leda till att det snabbt blir övermoget.
 
Jag tycker väl snarast att det är enklare med grönsaker och rotfrukter, än med mycket annat.

Jag "förväller" i mikro en ytterst kort stund; det blir inte lika sladdrigt och mer smak blir kvar efter återvattning, troligen eftersom man inte sköljer ut något med förvällningsvatten och slipper förlänga torkningen för att få bort även det vatten, som absorberats under förvällningen.

Djupfrysta rotfrukts- och grönsaksblandningar i storpack funkar perfekt för den late - de är redan lagom förvällda på bra sätt. Jag tinar även dem i mikro först, men bara till rumstemperatur.
Djupfrysta brytbönor, broccolibuketter och skivade vattenkastanjer blir jättefina vid återvattning, samma med hackad spenat.

Av färska grönsaker är mikrade eller lätt smörfrästa auberginetärningar, finhackade svarta oliver, svamp och strimlad purjolök (försiktigt förvälld till mjukning i mikro) mina favoriter. Fler här och i ett par följande inlägg.

Jag blötlägger inte den torkade maten, utom den stund det tar att rigga resten av köket. Hastigt uppkok + kring 10 min i en grytmysare räcker för det mesta.
 
Det var ett bra tips med djupfrysta grönsaker.

När du micrar färska rotfrukter, vad har du för inställningar ungefär? Har aldrig haft någon micro men har numera tillgång till en away from home, så att säga. Men jag är helt rudis på hur man ska använda den. Kört samma på allt de få gånger jag använt den.
 
"Färska rotfrukter" kan ju vara vad som helst, så svårt att svara generellt. Många kan ju inte ätas i rått tillstånd, utan måste ändå tillredas på olika sätt. Principen är tillagning "al dente" i ett minimum av vätska, men morots-, pumpa-, aubergine- och selleritärningar går fint i mikrougn utan något vatten tillsatt, medan stärkelserika saker som sötpotatis får kokas längre och i vatten för att bli bra.
Det är egentligen bara att pröva sig fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...