Tasmanian Tiger någon?

Tjaaa!

Chansen är stor att jag kanske inhandlar denna innan jag får svar i den här tråden, men frågar ändå utifall.

Jag har jagat en lång tid nu efter att uppgradera min Osprey Aether 70/73 då jag efter många turer känt att vissa saker kunde göra mitt liv enklare.
Till sist tror jag att jag har funnit den rygga som passar mig allra bäst (jag är lite kär).

Finns det någon som äger en av dessa TT "Pathfinder"?
http://intranet.tatonka.com/infosys/infocgi/artintt9.dll?7600_TT_Pathfinder&0#

Varför jag älskar den(på förhand) är detta.

# Den är större än min nuvarande, och bör därför räcka till mer än en vecka ute.

# MOLLE (!), jag har flera Maxpedition-produkter bla min första hjälpen-ficka(FR-1) som jag vill fästa utanpå. Helst mot annan MOLLE med MALICE-clips så det sitter stabilt. Det fungerar hjälpligt på Aether trots brist på Molle. Med så många fästpunkter kan jag även spänna fast annat med karbinhakar eller remmar såsom behoven uppstår där ute.

# Höftbältet verkar också ha MOLLE (!) så jag kan hitta och fästa hur många variationer av extra-fickor jag vill där för att snabbt dumpa kamera/snacks o.s.v och därmed slippa ha en kamera dinglande ifrån min axel.

# Plats att ösa ner prylar i utanpå säckan, som knappt går på min nuvarande
# Externa dumpsäckarna går att ta av och använda som dagsrygga, och blir större än Aether:ens lumbar-pack.
# Slutligen så är den relativt snygg för att vara en militär/taktisk-ryggsäck

Jag har epostat runt lite men ingen tycks veta något om detta märke ens(TT/Tatonka) lr är ovilliga att svara, och ingen har den på lager (Terräng är de enda som säljer den här i Sthlm vad jag vet) så jag kan inte gå och klämma själv eller känna på.

På YouTube finns en video som är 13 sekunder långt och det är inte mycket man får från den :( (http://www.youtube.com/watch?v=a-3j5LiSESU)

Finns det någon som faktiskt har en sån här eller klämt på den som kan berätta lite om sitt intryck vad gäller kvalite och bekvämlighet? -- så vore jag tacksam :)
 
Sent svar men kanske ändå till nytta

Tjena! Det här är ett sent svar men det kanske kan glädja någon ändå =)

Jag har haft en Tasmanian Tiger Mission bag (37l) som allround säck i sex år nu och jag är grymt nöjd! Den har blivit använd nästan dagligen och det enda som gett med sig är en av molle-remmarna plus en del av mesh-ryggen som helt enkelt nötts bort. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av deras större ryggsäckar, men håller de samma kvalitet som min mission bag så lär du inte bli missnöjd =D

Om du redan hunnit köpt säcken, berätta gärna vad du tycker om den!

/Bergman
 
Tasmanian Tiger gör bra grejer, har själv haft fleecejacka av märket som var mycket fin.
Du kommer nog bli nöjd, deras saker är ju gjorda för lite tuffare förhållanden.
 
4100 gram för en torr 85 liters säck verkar vara i standardsprdningen för militärsäckar. Behöver du verkligen en så robust och stor säck?
MOLLE är väl inte alltings lösning eller norm.
Klokare vore väl att hitta en som du kan prova och pröva före köp.
 
Tjena! Det här är ett sent svar men det kanske kan glädja någon ändå =)

Mycket glädjande! :)
Det är så svårt när man ska vara speciell och titta på exotiska prylar som så få i ens närområde (eller land!) mer än hört talas om. Tack för förtroenderösten (för märket som sådant), som jag förstått är åtminstone kvaliten god.
Dessvärre har jag inte köpt den än :/ Jag vill så gärna prova den innan jag lägger ut så mkt pengar!


Tasmanian Tiger gör bra grejer, har själv haft fleecejacka av märket som var mycket fin. Du kommer nog bli nöjd, deras saker är ju gjorda för lite tuffare förhållanden.

Tack för ditt stöd! :)


4100 gram för en torr 85 liters säck verkar vara i standardsprdningen för militärsäckar. Behöver du verkligen en så robust och stor säck?
MOLLE är väl inte alltings lösning eller norm.
Klokare vore väl att hitta en som du kan prova och pröva före köp.

Det vore väldigt klokt, men ack dessvärre verkar det ju svårt om man ska vara mig (eller ha en känsla för vad man saknar i sitt system). Betalar jag så vill jag ogärna ha en rygga som jag måste tänka på vart jag ställer den, men jag håller med om att det inte behöver vara just en för _militärt_ ändamål; jag tänker inte hoppa ur ett flygplan under skottlossning!

Alla de friluftsaffärer jag känner till här i Sthlm åtminstone säljer samma uppsättning _aerodynamiska_ ryggor med blygsamt antal fack/fickor och svåra att spänna fast något på ett snyggt, stabilt och praktiskt sätt; och det är här MOLLE (mirakel-kuren) kommer in. Jag packar inte mkt, men mina 73L räcker inte för 1 vecka ute, större marginaler vore trevligt!

Efter alla år fann jag min dröm-dags-ryggsäck (för universellt ändamål) och det var en Maxpedition. Ganska exotiskt märkte och jag verkade köpa den sista och enda just den affären hade på lager. Vågade jag chansa skulle jag nog köpa deras 47 liter (tror jag det är) men jag är rädd att trots all expanderbarhet kommer det vara för lite för mig; samt så har deras ryggor inget bärsystem att tala om så jag vet inte hur det blir med 15-20kg på ryggen då.

Efter mycket babbel från min sida är min poäng att det inte finns något i min närhet som jag inte provat. Jag har provat alla märken och modeller på addnature/naturkompaniet/alewalds/team sportia/stadium/sport-kompaniet flera ggr och det finns många fina ryggor (jag gillar särskilt Haglöfs), men ingen som stämmer på alla eller ens de flesta punkter jag nämnde i första inlägget. Mycket sorgligt! Därför kan jag inte räkna med att få prova ryggan innan verkar det som. Därför slutar det med att internet den enda källa för att skaffa sig lite medvetenhet innan ett köp. Jag är dock helt öppen för förslag på alternativa ryggor!

Tack alla för feedback:en!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.