Gissa position Stockholms län

ledtråden med "smitt" kanske har något att göra med Wira Bruk? I närheten av det bruket ligger Östanå och Furusundsleden där finlandsbåtarna går förbi.

/Rasmus
 
Vägen

mellan Mora vägskäl Bergshamra och Riala trafikeras av busslinjerna 620 och 644. Det är en lite smalare väg som skulle kunna stämma med din beskrivning Stefan.

Thure
 
Nej inte det heller...
Kom ihåg att jag har röda och vita flytetyg bakom ryggen och att Östanå är närmast hittills.
Alltså bör ju Furusundsleden kanske vara synlig, eller hur?

Så var det ju det här med riktig karl och smitt... Och har något med fartyg att göra...
 
Det känns som att ni har kört fast lite...
Alltså, Östanå och Wira Bruk är bäst gissning hittills och vi ska söderut en bit.
Furusundsleden är synlig härifrån och det har något med fartyg att göra.
Tänk om det där med riktig karl och smitt har något med en person att göra, vi får C....

Nu då? :)
 
Smitt

Smitthen dvs LO Smith brännvinskungen. Inte hade väl han nån anknytning till Furusundsleden?

Det jag undrar är om det skulle kunna vara avtagsvägen från kustvägen 276 vid Åsättra som trafikeras av SL-buss 620 fotograferad i NV riktning vid Hammarbacken eller Sjöhamra.

Thure
 
Hmm, jag får ge lite fler ledtrådar...
Jag är ute efter Carl Smitt, en mycket intressant man... Han är i högsta grad inblandad i detta område.
Om jag säger att det finns både marina och flygfält i detta fornborgstäta område...
 
Skeppsdal

och området väster där om med Åkersberga Flygfält vid Bo gård blir min nästa gissning. Bilden mest sannolikt vid Ströms gård där det verkar finnas en lada som kan stämma med byggnaden på bilden. Men inga SL-busslinjer enligt SLs karta.

Thure
 
Hmm, typiskt att det skulle bli en slamkrypare...
Fd linje 658 till Skeppsdal har tydligen lagts ner i år... Baskat också...

Visst är det Skeppsdal som jag var ute efter. Carl Smitt var en förmögen man i början av förra seklet som finansierade allt möjligt. Bland annat vägen till Skeppsdals Brygga där en minnestavla är rest. Se nedan.

smitt.jpg


Lite överkurs; Carl Smitt bodde på Skeppsbron, i nummer 44 för att vara exakt. Samma hus förresten som krogen Zum Franziskaner. Hans fru lär ha varit otrogen och som straff så utsmyckade han fasaden ovanför krogen med delar av hennes underliv samtidigt som hans skäggiga ansikte finns ovanför. När det regnar så droppar det som tårar genom håligheter i hans huvud. Sök lite på nätet eller se själva nästa gång ni är där...

Helt rätt svar från Thure är alltså Ströms gård ungefär 500 m väster om Skeppsdals Brygga.

Så, har någon annan en bild att bidra med?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.