Fjällräven - Hur bra egentligen?

g-1000 / polycotton

Jag gillar Fjällrävens g-1000 väv och även Lundhags polycotton. Andas bra och torkar snabbt. Tyvärr så blir dom lätt blöta vid regnväder när vaxen gjort sitt. Lundhags har en bra jackvariant (Ahke) med membran på axlar och huva. Resten av jackan i polycotton som andas bra. Har lite svårt med g-tex som blir för tätt vid ansträngande turer.
Testade Fjällrävens Skogsöjacka; skön enkel lätt rejäl med långt ryggparti. Gillar Fjällrävens enkelhet.
 
Jag har en hel del Fjällräven som jag gillar och har hållit bra i många års flitigt användande, men jag vet ingenting om dagens prylar.
Men det har varit flera i tråden som "gnällt" på passformen och där känner jag att jag måste opponera mig lite för att balansera det hela. Vi är alla skapta olika och det som är perfekt passform för mig kan vara fruktansvärt fel för en annan, där av termen skräddarsytt :) Att klaga på dålig passform är lite som att klaga på fula färger, det kanske inte passar dig i smaken och om baken men där med inte sagt att det är ett dåligt val för alla andra :)
 
Jag har ett par Fjällräven Barents trouser, de har varit med i c:a 5 år nu, de är lite bleka i färgen men i övrigt finns inga tendenser till slitage. De är relativt välanvända, både vid vandring men även stillasittande i båt.

Jag upplever materialet som svalt på sommaren men rent kallt när det blir kyligt ute, man måste helt enkelt börja med långkalsonger tidigare än med andra byxor.

Att vaxa är inte alls svårt, jag gnider in grönlandsvax efter bästa förmåga och kör sedan byxorna i torktumlaren några minuter. Jag känner igen beskrivningen att "byxorna står av sig själva" men den värsta stelheten släpper relativt snabbt utan att förstöra vattentåligheten. Det går utmärkt att vara ute i lättare regn eller att gå i högt gräs som är blött när byxorna är nyvaxade, dock ersätter de inte riktiga regnkläder.

Jag är väldigt nöjd med mina byxor och kommer troligen köpa en liknande modell den dagen jag byter ut mina. De är relativt dyra men med tanke på hur länge de håller så gör det inget.

Förra vintern köpte jag en jacka som jag tänkte skulle hålla länge, men tyvärr är den "felkonstruerad" så att materialet på vissa delar förstörs av vass kardborre. Jag hade klart större förväntningar på den jackan och tycker att missar likt denna inte borde förekomma. Alla deras produkter är m.a.o. inte lika lyckade. Vad gäller jacka kommer jag förmodligen titta på andra märken när det är dags att byta, dels pga. konstruktionsmissen men framför allt då jag tycker att många andra märken har attraktivare modeller.
 
Men ni som ej gillar G-1000, haft G-1000 och inte är nöjd, vill ha något liknande som G-1000 och hittat något.... Vad använder ni?
 
Skjortorna fjällräven har tycker jag är helt ok men byxorna är grymt obekväma, för stela i materialet G-1000 och dålig passform.

Snygga är dom dock och slitstarka. Klassikern kånken ryggsäcken är snygg också och rejält sydd. Men som sagt ett par byxor i G-1000 suger tycker jag.
 
Jag har tidigare använt fjällrävens brallor, men gått över till haglöfs (http://www.haglofs.com/sv-SE/produk...-skirts/dam/rugged_q_mountain_pant_sv-se.aspx) eftersom de:
1. Är slitstarkare
2. Inte blir blöta lika lätt
3. Sitter bättre på mig

Kraschade på cykeln för några veckor sedan, och det blev ett stort hål i mitt knä, men byxorna såg ut ungefär som innan, vilket hade den stora fördelen att jag slapp plocka grus ur knät :). Samma hade inte varit sant för FRs brallor i min erfarenhet.

De är dock 100 % polyamid, så inget för den som vill ha en bomullsblandning, men jag tycker de är funkar även på sommaren, och de har en stor vädringslucka längs sidan på benet vilken hjälper bra. Jag trivs med dem iaf, och skulle definitivt kunna tänka mig att köpa ett till par när de här dör :).
 
Passform är ju ganska individuellt - har provat många varianter men inga sitter så bra som FR Vidda - på mig. Den nya modellen Pro sitter ännu bättre.
Hög plasthalt är inget som tilltalar oss som transpirerar mycket. Att vaxad G-1000 är lite stel ser jag inget problem med, tvärtom så ger det möjlighet för luften att kyla på insidan, istf mjuka följsamma material som ligger mot huden.
 
Men ni som ej gillar G-1000, haft G-1000 och inte är nöjd, vill ha något liknande som G-1000 och hittat något.... Vad använder ni?

Tja, till vad då? Det är ju inte samma användningsområde för G1000kläder och GoreTex direkt. Jag tycker nog att jacka eller anorak i G1000 eller liknande polyester/bomullsväv är det bästa valet vintertid. Torra men blåsiga dagsturer vår och höst är också G1000 att föredra, och även om man ska elda brasa. En polyester/bomullsjacka kompletterat med en lätt enkel regnjacka tycker jag oftast är bättre än att bara ha en GoreTexjacka, men var jag tvungen att bara välja en enda jacka för en flerdagarstur blir det ändå en Goretexjacka, i mitt fall en hyfsat lätt Paclitejacka från Tierra. Men, en bra, välsydd, lätt och välkonstruerad GoreTexjacka är bra mycket dyrare än en bomullsjacka + en lätt regnjacka...
 
Vafan... Berätta gärna mer! :)

Utan dramatik så använde jag knät som stöd och det gick hål när jag belastade mer. Sånt har jag tom klarat av med mina tunnaste vindbyxor. Men idag kör jag inte poly/bom då man behöver byxor att räkna med då det är så dålig nöttålighet jämfört med helsyntet. Haglöfs har lyft sig de senaste åren tycker jag men även de Klättermusen jag använt har bra material. Har även ett par Lundhags Traverse Pro som är bra, hade varit mycket bra om man bytt ut 65/35 tyget mot bättre. Fast både Haglöfs och KM har bättre passform.

I övrigt, softshells av olika slag både på över och underkropp med ett lätt skal när det behövs!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...