Höktopparna

Hallå

Antar att någon här tagit sig upp på höktopparna...

Tänkte ta mig genom mårmapasset i sommar och funderar på att stanna en dag för att ta mig upp på höktopparna.

Går det att ta sig upp på ett vettigt sätt eller är det klättring som gäller?
Min andra fråga är om det är värt att övertala sambon att ta en dag för detta projekt elelr

Har sökt i forumen men hittar inget riktigt svar på min fråga.

tackar ödmjukast för svar från bättre vetande
 
Tore Abrahamsson säger:

"Lilla Höktoppen kan man nå med ett par få passager lätt klättring från öster via den östra förtoppen" "Östkammen [mellan Stora och Lilla Höktoppen är klättring."

Är nog mer eller mindre seriös klättring att ta sig upp, ja. Enklare till Lilla Höktoppen alltså men ändå klättring.

Här har du en bild från far som ger ett litet intryck:

PB200047.JPG
 
Här en bild även på nordsidan på Höktopparna, där lättaste leden (markerad) till Stora Höktoppen går. Isyxa och stegjärn rekommenderas även på sommaren.

Tassemarks bild ser ut att vara tagen från Mårmapakte, dvs toppen närmast till höger om passet som man kommer upp till. För övrigt gott om nytursmöjligheter där i trakten.

2534259337_9e7fbac852_b.jpg
 
Se vilken underbar källa till kunskap som finns här.

Nåväl, eftersom jag inte är någon klättrare så får nog planerna revideras...

Får kika lite närmare på kartan och se andra möjligheter.
Någon som har förslag på någon annan spännande topp i området man kan nå utan klättring?
 
Här en bild även på nordsidan på Höktopparna, där lättaste leden (markerad) till Stora Höktoppen går. Isyxa och stegjärn rekommenderas även på sommaren.

Tassemarks bild ser ut att vara tagen från Mårmapakte, dvs toppen närmast till höger om passet som man kommer upp till. För övrigt gott om nytursmöjligheter där i trakten.

Jo det stämmer nog bra det, synd att inte "toppstenen" kom med helt, för övrigt är ju toppnamnen ordentligt förvirrade häromkring, vänta ett slag så ska jag lägga upp mina listor.

Det var en riktigt fin bild du hade, och lättaste vägen ser inte helt lätt ut! En värdig utmanare till Sveriges finaste topp!
 
Se vilken underbar källa till kunskap som finns här.

Nåväl, eftersom jag inte är någon klättrare så får nog planerna revideras...

Får kika lite närmare på kartan och se andra möjligheter.
Någon som har förslag på någon annan spännande topp i området man kan nå utan klättring?

Hej!

Jag har hört att Vierrutjåkka och Rassebavtastjåkka ska vara fint. Det ligger precis ost om Mårmastugan, och man ska kunna gå uppe på kammen runt hela den hästskoformade bergsformationen. Kanske värt att kolla upp. Jag är själv sugen på att göra den turen, vi får se om det passar in i sommarens vandringsplaner.

mvh Filip
 
1810 toppen eller Mårmapakte

Om man är i området intill Mårmastugan så är 1810 toppen intill Höktopparna en bra halvdagstur.
När vi var uppe så kalvade dessutom den "lilla" Mårmapakteglaciären i den intilliggande sjön.

Mårmapakte 1888 intill Höktopparna kan tas via 1938 toppen (brant nedstigning i passet mot 1888) men då utgår man från Mårmapasset vilket kanske gör det hela till en väl stor tur (Vi fortsatte mot Alesjaure).

Att gå till Mårmapakte norrifrån med Mårmastugan som utgångspunkt har jag inte prövat men vad jag förstår måste man ut en bit på Mårmapakteglaciären, som också ska ha ett bergschrund (släppa mot berget). Jag har uteslutit denna väg pga glaciärpassagen och berget intill såg för brant ut sett på ca 1 km håll (vilket det kanske inte är när man väl är där).
Det kanske finns någon som lyckats ta sig runt utan att gå ut på glaciären som läser det här?

mvh Björn
 
Alltså, ursäkta en obildad, men vilka toppar är Höktopparna? Jag letar och letar...
Jag vet... Keb-området är ett helt oskrivet blad för mig, men det ska bli ändring.

HåkanF
 
Alltså, ursäkta en obildad, men vilka toppar är Höktopparna? Jag letar och letar...

Om lantmäteriverket hade mindre skepnad av monopolföretag med upphovsrätt och mer skepnad av serviceorgan åt svenska folket hade det varit tillåtet att lägga ut en karta med Höktopparna här.
 
Om lantmäteriverket hade mindre skepnad av monopolföretag med upphovsrätt och mer skepnad av serviceorgan åt svenska folket hade det varit tillåtet att lägga ut en karta med Höktopparna här.
Det går väl att beskriva...?
Väderstreck från stugan? Avstånd? Höjd på topparna?

HåkanF
 
Det går väl att beskriva...?
Väderstreck från stugan? Avstånd? Höjd på topparna?

Min bild ovan är tagen ca 4 km väster om Mårmastugan, något hundratal meter öster om passet mellan topparna 1821 och 1686. Lilla Höktoppen (1855) ligger omedelbart till vänster om Stora Höktoppen (1865) i bilden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Runt höktopparna... Fjällvandring 4
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...