merinoull eller ej

Jag har funderat lite över material på underställ.
Min erfarenhet är begränsad men jag har tre olika underställ jag använder vid olika tillfällen. Ett i marinoull, ett billigt syntetställ samt ett i bomull.
Merinoull sägs ju vara bäst men mitt kliar en aning och har dessutom fått flera små hål efter ca 4-5 tvättar. Bomullstället är klart skönast men blir lätt fuktigt så jag använder helst det billiga Everest-understället i funktionsmaterial.
Denna säsong kommer jag trappa upp användandet och ge mig ut på mer krävande turer och undrar hur viktigt materialet är. Bör jag använda merino trots kliandet eller funkar everest-stället ok på en regnig fjällvandring?
Finns det andra material, typ bambu eller microfleece som funkar lika bra som ull?

Med vänlig hälsning,
Elias
 
Det är väldigt individuellt. De flesta skulle rata bomull, så även jag. Tycker du om plasten mer så använd det, det spelar ingen större roll gentemot ull annat än att ull värmer bättre när de är fuktigt.

Det finns även andra får än merinofår, något som verkar bortglömt.

Mvh // Johannes
 
Det finns olika kvalitet med varierande fiberlängd hos merino också. En del använder också merino/polyesterblandningar i olika grad bl a för att förbättra hållbarheten. Om ditt underställ kliar är det inte säkert att andra merinounderställ kliar.

Ett vanligt syntetunderställ funkar väl, men personligen gillar jag ju egenskaperna hos ullunderställ. Bomullsunderställ ratar jag direkt.
 
Det finns olika kvalitet med varierande fiberlängd hos merino också. En del använder också merino/polyesterblandningar i olika grad bl a för att förbättra hållbarheten. Om ditt underställ kliar är det inte säkert att andra merinounderställ kliar.

Ett vanligt syntetunderställ funkar väl, men personligen gillar jag ju egenskaperna hos ullunderställ. Bomullsunderställ ratar jag direkt.

Har både underställ av merionoull och syntet. Största fördelen med ull är ju att det inte luktar så jäkla illa efter några dagars använding (om tvätt/tork möjligheter inte finns under en längre vandring).
Syntet kan lukta förskräckligt illa redan efter en dags hård använding.
Det finns ju även bambu underställ som har antibakteriella egenskaper och inte alls luktar lika illa som syntet, och inte alls lika dyrt som ull. Har själv två bambu underställ, men har konstigt nog inte fått chansen att testa dom ordentligt än.
Har dock 2 st T-shirts av bambu, och dom är otroligt sköna.. MEN, torkar väldigt långsamt när dom väl blivit fuktiga.
 
Jag använder Itabs grejer

http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1511

Skall jag träna kör jag ofta med syntet. Ull har jag när jag mellan aktiviteter typ vandring lugnare cykling. Ullen är skön eftersom den även värmer lite grand. Och dom luktar som sagt inte så illa. Är det riktigt kallt har jag också gärna ull.

Bambuställ är som sagt sköna men dom torkar som sagt typ aldrig

ull/syntet ställ är bra kompromisser tycker jag
 
Under det gångna året har jag i stort sett varit ute på aktiviteter flera dagar per vecka och eftersom jag lätt blir varm svettas jag mycket vid ansträngning. Jag har då lärt mig av egen erfarenhet att ull är bäst på grund av att det håller värmen trots att det är rejält vått. Det är en stor fördel när tempot växlar eller man sitter still i perioder. Nackdelen är dock och som Ts skriver, det slits otroligt fort och har snart hål. Själv har jag gjort slut på två merinoull-set under vintern.

Därför har jag börjat växla och använda syntet vid framför allt träning som skidor och skridskoåkning. Det blir genomvått, men eftersom det bara är ett träningspass så åker jag oftast direkt hem och slänger det i snabbprogrammet i tvättmaskinen.

Merinon är perfekt att ha under torrisen vid paddling. Jag tar av den vid lunchpaus och torkar den i ett träd, men är den fortfarande svettvåt då jag ska iväg är den återigen varm på ett par sekunder.
 
Merinoull sägs ju vara bäst men mitt kliar en aning och har dessutom fått flera små hål efter ca 4-5 tvättar.
Elias

Ull ska man inte tvätta så ofta. Häng stället på vädring efter användning istället. Jag tvättar mina ullkläder högst någon gång per år, trots att de används under flera veckor på fjällvandringar och ofta annars också. Möjligen med undantag av kortkalsingarna... Att merino skulle klia känner jag inte alls igen.
 
Hitta vad som fungerar för dig

Vad är tillämpligt vid dina aktiviteter?

Slittåligheten skiljer sig åt även mellan olika produkter från samma tillverkare.

Bra och billigt samt varmt är Englesons ullunderställ.

Bra men dyra är Icebreakers T-tröjor och cykeltröjor.

En blöt bomullstshirt kyler bättre än bar överkropp och är funktionell genom att minska svettförluster vid intensiv aktivitet i varmare väder.

Thure
 
Det är väldigt individuellt hur man upplever merinoull inpå kroppen. Jag tycker också vissa märken är bättre än andra.
Min svåger vägrar ha något annat än bomull, även på vintern.

Ull/syntet blandning tycker jag också är bäst. Bortsett lukten så är inte merino så vansinnigt mycket bättre.
Bäst är aclima merinonet tycker jag, men på sommaren är den lite för varm. Då blir det en kortärmad aclima syntetbrynja under en syntetskjorta. Funkar det med.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...