Optimus, primus eller MSR?

Hej!
Har redan läst nästan alla inlägg om kök, men undrar om någon tycker bättre om det ena eller andra märket?
Skulle vilja testa alla själv, men har inte hittat någon affär där man får göra det. Så jag frågar er istället.
Vilket kök är tystas?
Köket måste funka året om.
Går det lätt att modifiera alla så att de passar i tangia? och rekommenderar ni att man gör det.
Ser inte riktigt anledningen till att använda tunna vingliga vindskydd, så mycket lättare blir det väl inte.
 
Optimus Nova är gjort för att passa i Trangia med en liten adapter. Snabb förvärmning och inte en massa småplock. Tex behöver du inte byta munstycke mellan bränslebyten. Låter gör dom alla. Skulle nog själv välja Nova i första hand, MSR Dragonfly i andra och sen Primus.

Novat kostar 1295:- då ingår pump och en flaska ca 0,6 l. Adapter kostar 50:-. MSR Dragonfly kostar 1495:- inkl. pump och vindskydd.

Lycka till /Ingvar
 
Har bara erfarenhet av MSR - men har å andra sidan bara gott att säga om det märket. Har själv Whisperlite Intl 600 vilket är väldigt tyst på fotogen och relativt tyst på renad bensin.

Jag var själv lite skeptisk till pumpen i plast - men den har fungerat utmärkt hittills. Fördelen är väl att det inte finns några gängor till slangkopplingen som kan börja kärva som på tex Primus eller Optimus. Det är dessutom mycket skönare att hålla i plast i minusgrader... En reservpump väger knappast någonting så det kan man ju alltid ha med sig på längre turer.
Enda nackdelen med MSR som jag ser det är den korta och ganska styva bränsleslangen (pga inbyggd renswire), tex Whisperlitebrännaren har en viss tendens att "flytta på sig" när man pumpar under gång.

MSR XGK är betydligt mer högljutt, men oxå betydligt mera drag i.

Vad ska du främst använda köket till och vilka bränslen kan bli aktuella? Ska du smälta snö får man räkna med ett högljutt kök och MSR XGK kan vara att rekommendera. Både XGK och Whisperlite är dock lite knepiga vad gäller att reglera lågan (de har inte konstruerats för detta) - om detta är önskvärt ska du nog välja Dragonfly eller Optimus Nova (läcker liten jetmotor...). Dock innebär ju detta en rörlig del som kan gå sönder, kan vara lite kritiskt tex vid alpint bruk.

Anledningen till att jag valde MSR Whisperlite framför Nova, Primus MFS mfl var främst att både brännare och pump får plats inne i "lilla" trangiakastrullen samt att det är det enda köket (vad jag vet) som man fullständigt kan plocka isär själv utan specialverktyg.
Kolla även recensionerna på ovan nämnda kök!

(Många bra finns på http://www.outdoorreview.com)

Lycka till! /Magnus
 
Brännare i Trangia

Skall man bara använda sitt tryckkök i Trangias vindskydd ser jag ingen anledning till att inte välja KAP-Arctic. Detta kök är från början gjort för att användas med ett Trangiakök, och har flera finesser som underlättar användandet ihop med Trangia.

De tystaste köken är de som har "hattbrännare" där lågan kommer ut ur många små hål. Denna princip finns i MSR Whisperlite, KAP-Arctic och Optimus Explorer. MSR XGK och Dragonfly, Optimus Nova, Primus MFS mfl har den gamla "koppbrännartypen" som väsnas betydligt mer.

MVH

Peter Ask
 
Tackar! explorer/nova?

Tror det lutar åt ett optimus kök, men vet inte riktigt vilket. Låter skönt att explorer köket är tystare än nova, men vad är dess nackdelar?
Verkar som om ni tycker att nova är bättre...
 
Det jag har hört om Explorer är att det är en massa små specialdelar som man lätt tappar bort eller som kan gå sönder. Men jag har ingen erfarenhet av det själv...

/Magnus

PS. Plastpumpen till mitt MSR gav upp idag... DS
 
Explorer

En massa små specialdelar? Nu får du nog precisera dig. Det finns några lösa delar, men de behöver man nästan aldrig ha med sig om man använder köket i ett Trangiavindskydd. Då är det bara brännare, ratt och pumpenhet som behövs. Det som kan kallas för "lösa specialdelar" kanske är strypspjället till brännaren (behövs bara om man har sprit i som bränsle, och hur ofta har man det?), extra munstycke (behövs vid byte av bränsle) och benstödet som består av två delar (behövs ej om man anänder Trangiakök).

Med Trangiaadapter är Explorer mycket likt ett KAP-Arctic, men saknar vissa av de smartaste finesserna som finns på Arctic, t ex tändränna, bränare som lätt får plats i kastrullen och en stående bränsleflaska som gör det lättare att pumpa under gång.

MVH

Peter Ask, ägare av Explorer och Arctic
 
I all välmening!

Med små specialdelar menar jag just små specialdelar! En "brännare" är för mig inte en del utan en massa delar, liksom en pump inte är "en" del utan kolv, packning, pumpstång etc etc... Att man sedan normalt inte behöver ta isär dessa delar kan så vara, men normalt behöver man inte ta isär en bil heller - därmed inte sagt att de aldrig går sönder...

"Specialdel" är för mig någonting som inte är industristandard (tex den frästa aluminiumpumpen) medan tex en M4-skruv är att betrakta som standarddel. Nu måste ju helt klart ett kök bestå av ett antal specialdelar, men det kan ju vara mer eller mindre samt inte minst hur pass sköra de är.

Jag vill inte attackera ditt Explorer i onödan, men det jag har hört om det av vänner och bekanta som även har kört tex MSR var som sagt inte odelat positiv kritik...

/Magnus
 
Specialdelar

OK, nu förstår jag vad du menar. Alla tryckkök är ju relativt komplicerade konstruktioner, och innehåller ganska många "specialdelar". Det är kanske den största nackdelen med denna typ av kök. Risken att tappa bort delarna tycker inte jag är så stor, det är ju bara om man måste skruva sönder köket som den risken föreligger. Däremot kan de ju gå sönder och vara svåra att ersätta eller laga.

Jag har inte räknat efter om ett Explorer innehåller fler "specialdelar" än ett MSR. Dock vet jag att det finns en hel del olika "specialdelar" även i ett MSR-kök, och jag vet att även dessa kan krångla.

Rent allmänt tycker jag att det är bra med kritik mot olika friluftsprodukter, bara den är tydlig och saklig. De flesta tester i tidningar mm brukar vara alldeles för mesiga och tycka att alla produkter fungerar bra. Fram för tuffare kritik!

MVH

Peter Ask
 
Helt klart mer kritik!

Håller helt med, mer kritik i olika tidningar! Tex Åka Skidor har numera fullständigt värdelösa skidtester pga återförsäljare med gråten i halsen har ringt dem om de har "sågat" deras skidor...

Det jag ogillar hos MSR är plastpumpen samt den stela bränsleslangen (tom metallrör på XGK). Om det fanns ett kök bestående av XGK/Whisperlitebrännaren och pumpen och bränsleslangen från Optimus/Primus tror jag att man skulle få ett oerhört robust kök.

Tills dess är det väl pest eller kolera som gäller...
(Fast alla multifuelkök är hästlängder bättre an Trangiabrännaren enligt min mening!)
 
Vad med vikten???

Hej!
har tillbringat sista timmen med att læsa vad folk menar om olika typer bensin/fotogenkøk (som jag har tænkt att skaffa mig som komplement till gasbrænnaren jag har). Så det ær væl bara att hiva sig på en av trådarna, jag valde denna...

Effekt, brukarvænlighet, flexibilitet, reservdelar, ljudnivå, storlek har diskuterats, men vilken ær lættast av av brænnarna i KAP/Nova/Whisperlite-klassen? (jag antar att det finns nån fjong superduperlight alpinvariant som inte står stabilt och inte har nog effekt, det ær inte en sån jag ær ute efter)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.